امروز : چهارشنبه ۲ آبان ۱۴۰۳ - 12:26

Afrang Khabar

1401/9/13 0:26

اعضای «اوپک پلاس» در نشستی که روز یکشنبه برگزار شد، توافق کردند سقف تولید نفت خود را حفظ کنند.

توافق اوپک پلاس برای تغییر ندادن سیاست‌های نفتی

به گزارش افرنگ خبر /خبرگزاری «رویترز» گزارش داد دو منبع از «اوپک پلاس» به این خبرگزاری گفته اند اعضای «اوپک پلاس» در نشستی که روز یکشنبه برگزار شد، توافق کردند سقف تولید نفت خود را حفظ کنند، چون در شرایط فعلی، بازار‌های نفت در حال ارزیابیِ تاثیر کاهش رشد اقتصاد چین بر میزان تقاضا و تعیین سقف قیمت برای نفت روسیه از سوی گروه هفت است.

این تصمیم دو روز پس از آن گرفته شد که کشور‌های عضو گروه هفت با تعیین سقف قیمت برای نفت روسیه موافقت کردند.
«اوپک پلاس»، که از «سازمان کشور‌های صادرکننده نفت» (اوپک) و متحدانی مثل روسیه تشکیل می‌شود، در ماه اکتبر با اخذ تصمیم کاهش سرانه‌ی تولید به میزان ۲ میلیون بشکه درروز (در حدود ۲ درصد تقاضای جهانی)، از نوامبر ۲۰۲۲ تا پایان سال ۲۰۲۳، خشم آمریکا و کشور‌های غربی دیگر را برانگیخت.
واشنگتن این گروه و یکی از سردسته‌های آن، یعنی عربستان سعودی، را علی رغم حمله‌ی نظامی روسیه به اوکراین، به همراهی با مسکو متهم کرد.
استدلال «اوپک پلاس» این بود که به دلیل چشم انداز اقتصادی ضعیف تر، تصمیم به کاهش تولید گرفته است. از ماه اکتبر، قیمت‌های نفت به دلیل کاهش رشد اقتصادی در چین و جهان و بالا رفتن نرخ بهره، کاهش پیدا کرده است و ارزیابی فعلی در بازار نفت این است که این گروه ممکن است بار دیگر میزان تولید خود را کاهش بدهد.
یک منبع «اوپک پلاس» پس از آنکه وزرای اصلی این گروه بر سر این تصمیم به توافق رسیدند، گفت: «اجرای این تصمیم تا انتهای سال ۲۰۲۳ ادامه خواهد داشت.» نشست وزرای «اوپک پلاس» تا ساعت ۱۲:۱۰ دقیقه بعد از ظهر (به وقت گرینویچ) ادامه داشت.
روز جمعه، کشور‌های عضو گروه هفت و استرالیا توافق کردند که سقف قیمت هر بشکه نفت خام دریایی روسیه، ۶۰ دلار باشد تا از این طریق ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه را از کسب درآمد سرشار محروم کنند و از طرف دیگر، نفت روسیه همچنان وارد بازار‌های جهانی شود.
مسکو اعلام کرد که نفت خود را پایین‌تر از این سقف تعیین شده نخواهد فروخت و در حال بررسی شرایط برای واکنش نشان دادن به این اقدام است.
بسیاری از تحلیلگران و وزرای اوپک گفته اند که تعیین سقف قیمت، اقدامی گیج کننده و احتمالاً ناکافی است، چون مسکو حجم عمده‌ی نفت خود را به کشور‌هایی مثل هندوستان و چین می‌فروشد که از محکوم کردن جنگ اوکراین امتناع کرده اند.
منابع آگاه اعلام کرده اند که اوپک روز شنبه نشستی مجازی بدون حضور روسیه و متحدان برگزار کرده است و موضوع تعیین سقف قیمت برای نفت روسیه در این نشست مورد بحث قرار نگرفته است.

ارسال نظرات

نام

captcha

نظر شما