رئیس جمهور صبح دوشنبه در نهمین مقصد از نظارت ستادی بر دستگاههای اجرایی به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری رفت.
به گزارش افرنگ خبر /به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، آقای رئیسی در این نشست با ارائه گزارش وزیر و معاونین وازت علوم، در جریان جزئیات عملکرد یک ساله این وزارتخانه قرار گرفت و در ادامه راهکارها و پیشنهاداتی برای ارتقاء کمی و کیفی فعالیتهای این وزارتخانه ارائه کرد.
رئیس جمهور تلاش در جهت ارتقاء علم و اثربخشی آن در حل مسائل و مشکلات کشور را از مهمترین وظایف وزارت علوم، تحقیقات و فناوری عنوان کرد و افزود: امروز کشور ما دارای نظام مسائلی از چالشها و مشکلات مردم و جامعه است که بهترین مرجع برای حل آنها دانشگاه و بهرهگیری از ظرفیتهای علمی و پژوهشی دانشجویان و اساتید است.
آقای رئیسی در ادامه «دانشگاه تراز انقلاب اسلامی» را محل تربیت نیروی انسانی عالِم، دانشمند، امیدوار به آینده کشور و مسئولیتپذیر در حل مشکلات جامعه خواند و تصریح کرد: اگر نگاه به دانشگاه اینچنین باشد و بر اساس نیازهای جامعه راهکار ارائه کند و دانشجو و استاد مجری این راهکار باشند بسیاری از مسائل کشور به سهولت مرتفع خواهد شد.
رئیس جمهور «اندیشه حکیمانه و اجرای حاکمانه» نهاد دانشگاه را بسیار حائز اهمیت توصیف کرد و افزود: گاهی برخی از تحقیقات و پژوهشهای انجام شده به رغم غنای علمی به مرحله اجرا و عمل نمیرسد و گرهای از مشکلات کشور باز نمیکند که در این زمینه باید یک بازنگری جدی از سوی وزارت علوم در دانشگاهها صورت گیرد.
آقای رئیسی رتبه پانزدهم کمی و کیفی ایران در تولید علمی جهان را دستاوردی افتخارآمیز برای کشور دانست و بر ضرورت تلاش مضاعف در جهت ارتقاء این رتبه تاکید کرد.
رئیس جمهور در ادامه ضمن یادآوری مسئله بسیار مهم «افزایش بهرهوری» متناسب با هزینه ها، تصریح کرد: بهترین قاضی برای سنجش میزان بهرهوری وزارتخانه و دانشگاهها، مدیران وزارت علوم هستند.
آقای رئیسی گفت: عضویت بیش از ۸۰ هزار نفر بعنوان هیئت علمی در دانشگاههای کشور، عدد بسیار بالا و قابل توجهی است، اما مهمتر از آن میزان نقشآفرینی آنها در حل مسائل کشور و پیشبرد اهداف دولت در پیشرفت و آبادانی کشور است چرا که اگر دانش دانشمندان ما در کنار بخشهای مختلف اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی قرار نگیرد، تحولی رخ نخواهد داد.
رئیس جمهور همچنین لزوم «مدیریت و تصمیمگیری علمپایه» با محوریت وزارت علوم را مورد تاکید قرار داد و افزود: اینکه گفته شد دانشگاه اتاق فکر دولت است شعار یا تعارف نیست، دولت دولتِ تحولگراست و به دنبال کم کردن فاصله وضع موجود و وضع مطلوب است و در این راستا رویکرد و نگاه تحولی، تحول در فرایندها و تحول نهادی پیشنیاز تحقق این هدف بسیار مهم دولت است.
آقای رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود در جمع وزیر و معاونین وزارت علوم «برتری در رتبه دانشجو»، «اثربخش بودن تحقیقات»، «اشتغال پایدار»، «مرجعیت علمی»، «بالندگی فرهنگی» و «سلامت اجتماعی» را از شاخصههای بسیار مهم دانشگاه برتر از نگاه دولت سیزدهم عنوان کرد و افزود: وزارت علوم بر اساس این شاخصهها عملکرد دانشگاهها را بررسی و رتبهبندی کند و با اعلام نتایج آن به صورت شفاف و مقایسه آن با عملکرد سال قبل مشکلات احتمالی عدم پیشرفت هر دانشگاه را بررسی و مرتفع نماید.
گنجاندن «واحدهای کارورزی و مهارتآموزی» در دروس دانشگاهی دیگر توصیه مهم رئیس جمهور به وزارت علوم بود که در تشریح آن اظهارداشت: ورزیده شدن و مهارتآموزی عملی دانشجویان در رشتههای مختلف صنعتی، کشاورزی و پزشکی از ضرورتهای امروز دانشگاههاست چرا که دانشمندان ما باید علاوه بر مهارت گفتن و نوشتن بر مهارت عمل و اجرا هم تسلط داشته باشنند.
بررسی راههای جذب بودجه تحقیقاتی دستگاههای مختلف با تقاضامحوری و نظارت دانشگاه، انتخاب اعضای هیئت امنای دانشگاههای هیئت امنایی از چهرههای برجسته و موثر ولو دارای تفاوت سلیقه در مسائل سیاسی با دولت، اعطای نشان ملی به دانشگاههای مسئولیتپذیر در ارتقاء فهم مسائل اجتماعی، سیاسی و فرهنگی دانشجویان، بررسی راهکارهای تشکیل صندوقهای دانشگاهی به عنوان پشتوانه مالی تامین برخی از هزینهها از جمله تغذیه و خرید کتاب از دیگر راهکارها و توصیههای مهم رئیس جمهور برای ارتقاء کمی و کیفی عملکرد وزارت علوم بود.
ارسال نظرات