امروز : سه شنبه ۱ آبان ۱۴۰۳ - 09:13

Afrang Khabar

1401/7/26 21:13

فرانسوی‌ها در پاریس پایتخت فرانسه و منطقه دونکرک، در اعتراض به بالا بودن هزینه‌های زندگی، افزایش تورم و کمبود سوخت تظاهرات کردند و دست به اعتصاب سراسری زدند.

تظاهرات و اعتصاب سراسری در فرانسه

به گزارش افرنگ خبر /به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره مباشر، فرانسوی ها در پاریس پایتخت فرانسه و منطقه دونکرک، در اعتراض به بالا بودن هزینه‌های زندگی، افزایش تورم و کمبود سوخت تظاهرات کردند و دست به اعتصاب سراسری زدند.

نیرو‌های امنیتی و پلیس فرانسه برای متفرق کردن معترضان به بالا بودن هزینه‌های زندگی، افزایش تورم و کمبود سوخت در این کشور، با آن‌ها درگیر شده و از گاز اشک آور استفاده کردند.

اتحادیه‌های صنفی فرانسه احتمال برگزاری اعتراضات گسترده‌تر و تظاهرات‌های سراسری مردمی علیه سیاست‌های اقتصادی دولت امانوئل مکرون را بعید نمی‌دانند.

گفتنی است فرانسه عامل وحشیانه‌ترین جنایت تاریخ معاصر اروپای غربی در حق شرکت کنندگان در تظاهرات مسالمت آمیز در پاریس پایتخت این کشور است.

شبکه تلویزیونی الجزیره در گزارشی در این خصوص اعلام کرد: یکی از هولناکترین کشتار‌هایی که در اروپا پس از جنگ جهانی دوم رخ داد و فرانسه وقوع آن را تکذیب و برای فرار از مسئولیت آن تلاش می‌کرد، کشته شدن حدود ۳۰۰ الجزایری و بازداشت هزاران نفر از آنان به دست نیرو‌های پلیس فرانسه در پاریس بود.

این جنایت در هفدهم اکتبر سال ۱۹۶۱ و پس از برگزاری تظاهرات مسالمت آمیز ۳۰ هزار الجزایری در حمایت از مبارزات برای استقلال کشورشان و در مخالفت با منع آمد و شد در پاریس، رخ داد.

موریس بابون رئیس پلیس وقت پاریس، به نیرو‌های پلیس دستور داد تظاهرکنندگان را در خیابان‌ها و ایستگاه‌های مترو به قتل برسانند و جسد‌های آن‌ها را به رودخانه سن در قلب پایتخت فرانسه بیاندازند.

فرانسه به مدت ۳۷ سال این کشتار‌ها را تکذیب می‌کرد، اما در سال ۱۹۹۸ به مسئولیت خودش در قتل ۴۰ نفر اعتراف کرد.

جیم هاوس مورخ انگلیسی نوشت: «حوادث سال ۱۹۶۱ سرکوبگرانه‌ترین و خشونت بارترین اقدام یک دولت معاصر علیه تظاهرات مردم در تاریخ اروپای غربی است.»

امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه به طور رسمی به این کشتار اعتراف و اقدامات خونبار پلیس این کشور علیه الجزایری‌ها را محکوم کرد. مکرون آن را جنایت نابخشودنی برای جمهوری فرانسه توصیف کرد.

محمد کاکی رئیس جمعیت «لز اورانژ» (Les Oranges) نوشت: «ما سه خواسته داریم که عبارتند از: به رسمیت شناختن این کشتار به عنوان یک جنایت دولتی، انتشار اسناد آرشیوی درباره این جنایت و ثبت تاریخ ۱۷ اکتبر سال ۱۹۳۱ در کتاب‌های درسی».

ارسال نظرات

نام

captcha

نظر شما