میزان ضرر و زیان مشاغل خرد در حال افزایش است و این وضعیت دامان تمامی فعالان کسب و کار را گرفته است.
به گزارش افرنگ خبر / وضعیت اینترنت عادی نیست. این نکتهای است که کاربران در ایران این روزها به وضوح آن را درک میکنند. فیلتر گسترده شبکههای اجتماعی نظیر اینستاگرام و واتسآپ البته سبب شده است که تقاضا برای خرید فیلترشکن به شدت افزایش یابد تا جایی که نائب رییس اتاق بازرگانی اعلام کرده است تقاضا برای خرید فیلترشکن تا سی برابر افزایش یافته است.
از سوی دیگر گزارشهای رسمی سازمان نظام صنفی رایانهای نیز نشان میدهد میزان ضرر و زیان مشاغل خرد در حال افزایش است و این وضعیت دامان تمامی فعالان کسب و کار را گرفته اما رضا الفتنسب، عضو هیات مدیره اتحادیه کسب و کارهای اینترنتی معتقد است بخش مهمی از آسیبدیدگاه را کسانی تشکیل میدهند که صاحب کسب و کارهای کوچک هستند و معیشت خود را از این طریق تامین میکردند.
الفت نسب تاکید کرد: تصوری در برخی از سیاستگذاران وجود دارد که حس میکنند برخی از روی شکمسیری و داشتن پول زیاد دست به فروش محصول در اینستاگرام و فضای مجازی میزنند این در حالی است که معیشت این افراد از این طریق تامین میشود و فعالیت این افراد نزدیک به صفر است.
وی با اشاره به اینکه فعالان حوزه کسب و کارهای اینترنتی متوجه شرایط امنیتی کشور میشوند، گفت: مساله تنها این نیست. ما با ابهام گسترده و ویژهای روبرو هستیم که قدرت برنامهریزی را از ما سلب میکند. قبل از اینکه وارد این شرایط امنیتی بشویم، موضوع طرح صیانت مطرح شد و همان زمان ابهامی در میان سرمایهگذاران پدید آمد که سبب شد ورود سرمایه به این حوزه با اختلال و توقف روبرو شود.
این فعال اقتصادی گفت: مساله اساسی برای یک سرمایهگذار و صاحب کسب و کار این است که بداند بعد از این محدودیتها قرار است چه اتفاقی رخ بدهد و اگر بعد از آن نیز این فضا تداوم پیدا کند، چه باید کرد؟
وی گفت: به ما توصیه میکنند که کسب و کارتان را روی پلتفرم داخلی ببرید این در حالی است که مساله ما کوچ از این فضا به فضایی دیگر نیست، ما کمتر از یک دقیقه میتوانیم برای خودمان درپلتفرم داخلی اکانت ایجاد کنیم اما مساله فالوور و دنبال کننده چه می شود؟ مگر ممکن است ما بدون مشتری بتوانیم در این فضا فعالیت کنیم؟
الفت نسب با اشاره به تجربه کرونا در ایران ادامه داد: وقتی بیماری کرونا فراگیر شد، طبیعی است فضایی برای رشد کسب و کارهای اینترنتی ایجاد گردید. بسیاری از افراد برای حفظ سلامتی به خرید آنلاین رو آوردند و حالا که انبوهی کسب و کار در این فضا به راه افتاده است، این دست تصمیم را میگیرند و سرمایهگذاریها مختل شده است.
به گفته وی اگر فضا مهیا بود و زیرساختها آماده میشد با رشدی بیش از این میزان روبرو بودیم .واقعیت این است که ما در قیاس با جهان بسیار عقب هستیم و در شرایطی که سهم فروش آنلاین ایران از بازار خردهفروشی از 2.5 تا سه درصد به حدود 4 درصد رسیده است، در کشورهای پیشرفته این سهم چیزی در حدود چهل درصد است.
کلید واژه
ارسال نظرات