امروز : سه شنبه ۱ آبان ۱۴۰۳ - 04:55

Afrang Khabar

1401/7/17 16:55

نتایج یک مطالعه نشان داد که وضعیت‌ سلامت روان مادر می‌تواند تعیین‌کننده کیفیت زندگی در کودکان و نوجوانان باشد.

تاثیر سلامت روان مادران بر وزن فرزندان

به گزارش افرنگ خبر / اختلالات روانی از شایع‌ترین بیماری‌های موجود در سر تا سر جهان امروز هستند که در این بین، زنان به علت عوامل مختلف فردی و اجتماعی، بیشتر از مردان در معرض خطر ابتلا به این گروه از اختلالات هستند. نکته حائز اهمیت در این خصوص این است که اختلالات روانی زنان می‌تواند بر روی نقش مادری و شیوه‌های فرزندپروری آنان تاثیرگذار بوده و منجر به پیامدهای ناخوشایند جسمانی و روانی همچون چاقی و کاهش کیفیت زندگی در فرزندان آن‌ها شود. با توجه به تاثیر منفی چاقی دوران کودکی بر افت کیفیت زندگی کودکان و نوجوانان می‌توان چنین فرض کرد که وضعیت وزن و کیفیت زندگی مرتبط با سلامت در کودکان و نوجوانان می‌تواند با وضعیت سلامت روان مادران ارتباط داشته باشد.

به همین منظور، مطالعه‌ای توسط محققان مرکز تحقیقات تعیین کننده‌های اجتماعی سلامت پژوهشکده علوم غدد درون ریز و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در راستای بررسی اثرات وضعیت افسردگی، اضطراب و استرس مادران بر وضعیت وزن و کیفیت زندگی کودکان در خانواده‌های تهرانی انجام شد.  

دکتر پریسا امیری، رییس مرکز تحقیقات تعیین کننده‌های اجتماعی سلامت با بیان اینکه این مطالعه بر روی ۲۳۱ کودک در بازه زمانی ۴ ساله که در مطالعه قند و لیپید تهران شرکت کرده بودند و اطلاعات مربوط به وضعیت افسردگی، اضطراب و استرس مادرانشان کامل بود، انجام شد، تصریح کرد: نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد که شاخص‌های روانشناختی مادران بر روی کیفیت زندگی دختران و پسران تاثیر مستقیمی داشته است.

وی افزود: شاخص‌های روانشناختی مادران فقط با افزایش وزن در بین دختران، ارتباط داشتند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه در پایان خاطر نشان کرد: یافته‌های این مطالعه، اطلاعات ارزشمندی را در خصوص نقش سلامت روان مادران بر وضعیت جسمانی و روانشناختی کودکان و نوجوانان ایرانی فراهم کرد که می‌تواند در سیاست‌گذاری‌های آینده نگارانه امور سلامت در نظر گرفته شود.

ارسال نظرات

نام

captcha

نظر شما