امروز : سه شنبه ۱ آبان ۱۴۰۳ - 01:00

Afrang Khabar

1401/6/18 13:0

بعد از اعلام خبر مرگ ملکه انگلیس، چارلز فرزند او به طور خودکار پادشاه این کشور شد.

چارلز پادشاه انگلیس شد

به گزارش افرنگ خبر /در پی درگذشت الیزابت دوم ملکه انگلیس، فرزند ارشد وی پادشاه شد.

الیزابت دوم (Elizabeth II)، «الیزابت الکساندرا مری» ملکه انگلیس ، پس از طولانی‌ترین دوره سلطنت در این کشور به مدت هفتاد سال و به عنوان پیر‌ترین رئیس یک نظام حکومتی در سن ۹۶ سالگی درگذشت و چارلز فرزند ارشد ملکه به عنوان پادشاه و رئیس دولت انگلیس مسئولیت‌های ملکه را به عهده گرفت.
ملکه انگلیس,  الیزابت بزرگ‌ترین فرزند «دوک» و «دوشس یورک» بود که بعد‌ها شاه «جرج ششم» و ملکه الیزابت، شهبانوی مادر شدند. پدر او زمانی که برادرش شاه «ادوارد هشتم» در سال ۱۹۳۶ پس از یک بحران قانونی مجبور به استعفا شد، به سلطنت رسید و با پادشاهی او، الیزابت به وارث امپراتوری انگلیس مبدل شد. ملکه الیزابت دوم به صورت خصوصی در خانه تحصیل کرد و از آغاز جنگ جهانی دوم چندی از وظایف عمومی خانواده سلطنتی را برعهده گرفت و در سال ۱۹۴۷، با شاهزاده «فیلیپ، دوک ادینبورو»، شاهزاده سابق یونان و دانمارک ازدواج کرد، او چهار فرزند دارد: چارلز، شاهزاده ولز که ولیعهد ۷۳ ساله وی است، شاهدخت آن، شاهزاده اندرو، و شاهزاده ادوارد.
ملکه الیزایت با درگذشت پدرش در فوریه ۱۹۵۲ رئیس اتحادیه کشور‌های همسود و ملکه سلطنتی هفت کشور مستقل مشترک‌المنافع شد: بریتانیا، کانادا، استرالیا، نیوزیلند، آفریقای جنوبی، پاکستان و سیلان. در دوره فرمانروایی وی به عنوان یک ملکه مشروطه، تغییرات سیاسی ایجاد کردند، از جمله تفویض قدرت به دولت‌های محلی در بریتانیا، انتقال حاکمیت ملی کانادا به این کشور از بریتانیا، و استعمارزدایی از آفریقا. بین سال‌های ۱۹۵۶ و ۱۹۹۲ تعداد قلمرو‌های وی با استقلال یافتن آن‌ها تغییر کرد، از جمله آفریقای جنوبی، پاکستان، باربادوس و سیلان (که بعد‌ها سریلانکا نامیده شد) جمهوری شدند.
ملکه الیزابت، طولانی‌ترین دوره فرمانروایی و درازترین عمر را در بین حکمرانان بریتانیا و طولانی‌ترین دوره سلطنت را بین ملکه‌های سلطنتی و حاکمان زن جهان داشت و پیرترین رهبر در جهان و قدیمی‌ترین پادشاه کنونی جهان به شمار می‌رفت. وی هم‌چنین رئیس عالی کلیسای انگلستان و به مدافع ایمان در شماری از کشور‌های قلمرویش نیزمعرفی شد. ۱۵ نخست وزیر بریتانیا، با دعوت ملکه الیزابت، در این کشور دولت تشکیل دادند که آخرین آنان، لیز تراس، نخست وزیر فعلی است سه شنبه این هفته ۱۵ شهریور ماه، به دیدن وی در کاخ بالمورال در اسکاتلند رفت.
الیزابت در طول زمامداری با جنبش‌های جمهوری‌خواهی و انتقادات رسانه‌ای از خانواده سلطنتی روبرو شده بود؛ از جمله پس از رسوایی‌های جنسی و طلاق‌های فرزندانش، در سال ۱۹۹۲ و پس از مرگ عروس سابقش، دایانا، شاهدخت ولز که برخی در انگلیس معتتقدند او قربانی دسیسه‌های ملکه شد.
با این همه، عده‌ای او را مایه وحدت این کشور می‌دانند و نزد این گروه محبوب بوده است.
ملکه الیزابت دوم در ۱ اسفند سال ۱۳۳۹ به اتفاق همسرش به ایران سفر و در اقامات چند روزه، از جمله از تخت جمشید در استان فارس و نیز شهر اصفهان بازدید کرد و رابطه خوبی با شاه و نظام سلطنتی ایران داشت.
اما شماری از فعالان مدنی در کشور‌های مستعمره کنونی و سابق به ویژه در افریقا و کاراییب خواستار ان بودند که ملکه بخاطر حمایت‌های پیدا و پنهان از برده داری و همچنین کشتار استقلال طلبان و ازادی خواهان بدست نظامیانش پاسخگو باشد.

ارسال نظرات

نام

captcha

نظر شما