امروز : سه شنبه ۱ آبان ۱۴۰۳ - 07:07

Afrang Khabar

1401/6/2 19:7

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در گفتگوی اختصاصی با شبکه «پی بی اس» بار دیگر ادعای خود را درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران تکرار کرد و راه اندازی مجدد تمامی دوربین‌ها را خواستار شد.

گروسی:آنچه که ما با ایران نیاز داریم همکاری است

به گزارش افرنگ خبر / رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در مصاحبه با شبکه خبری «پی بی اس» درباره روند مذاکرات احیای برجام باردیگر ادعاهای تکراری خود را مطرح کرد و گفته است باید پس از احیای توافق هسته‌ای ایران، آگاهی درباره شکاف‌های موجود موارد مورد ابهام آژانس درخصوص فعالیت‌های هسته‌ای ایران افزایش یابد.

گروسی در پاسخ به سئوال مجری پی بی اس درباره اقدام تدریجی ایران به کنارگذاشتن محدودیت های وضع شده پس از خروج ترامپ از برجام و اینکه آیا ایران درباره مواد هسته ای کشف شده در مراکز هسته ای اعلام نشده توضیح داده است؟ گفت: نه هنوز، اما من امیدوارم آن‌ها پاسخ کافی بدهند. آن‌ها می‌دانند که باید این کار را انجام دهند و ما بر سازوکاری در این زمینه توافق کرده ایم.

وی ادعا کرد: زمانی که آژانس نشانه‌هایی از مواد هسته‌ای را در مکان‌هایی که اعلام نشده بود پیدا کرد که نشان از فعالیت هسته‌ای بود وظیفه قانونی من طرح سئوال بود. ما خواستار توضیحات کافی درخصوص اینکه آیا فعالیت‌هایی در مکان‌های اعلام شده صورت گرفته یا نه هستیم. آن‌ها شامل چه نوع فعالیت‌هایی می‌شدند؟ چه نوع موادی در این مکان‌ها قرار داشته؟

گروسی در پاسخ به پرسش مجری در این باره که پیش از امضای نوعی توافق سیاسی نیازمند چنین توضیحات کافی هستید؟ مدعی شد: لازم است که این سئوال سیاسی از آن‌ها پرسیده شود نه این که من به آن پاسخ دهم. آنچه که ما نیاز داریم، همکاری از سوی ایران است. لازم است که به سطح حداکثری از دسترسی و بازرسی (از مراکز هسته ای) برخوردار باشیم. درباره برنامه هسته‌ای ایران هر چقدر از محدودیت‌های بیشتری برخوردار باشیم، از اعتبار کمتر و اطمینان بخشی پایین تری به جامعه جهانی درخصوص وضعیت مواد هسته‌ای در ایران برخوردار خواهیم بود.

گروسی در ادامه این مصاحبه ضمن جانبداری از آمریکا در پاسخ به این سئوال که آیا فشاری از جانب طرف ها ازجمله آمریکا و اروپا درباره تحقیقات آژانس بوده است؟ مدعی شد: آمریکا تاکنون هیچ فشاری در این خصوص به من وارد نکرده است. البته ممکن است به طور ضمنی یا حتی به صورت واضح فشاری از سوی یکی از طرف‌ها یا طرف دیگر در این خصوص وجود داشته باشد. فشار درباره چنین موضوعات هسته‌ای همواره نتیجه بخش بوده است. این فشار‌ها متاسفانه همواره بخشی از برنامه هسته‌ای بوده اند. اما در صورتی که به این مسیر ادامه دهیم، این فشار‌ها می‌تواند به ما اجازه دهد تا به بازرسی هایمان ادامه دهیم. ما خواستار همین موضوع هستیم. من در این خصوص کاملا اطمینان دارم.

کلید واژه

Alternate Text

ارسال نظرات

نام

captcha

نظر شما