امروز : سه شنبه ۱ آبان ۱۴۰۳ - 05:13

Afrang Khabar

1401/6/1 17:13

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از اتصال ۲۷ دستگاه اجرایی به پنجره ملی دولت هوشمند خبر داد.

پنجره ملی دولت هوشمند در مسیر اجرا

به گزارش افرنگ خبراقای عیسی زارع پور در گفتگوی ویژه خبری افزود: طرح فیبر نوری هم از طرح‌های مهم این وزارتخانه است که تا پایان دولت سیزدهم ۲۰ میلیون پورت ایجاد خواهد شد.هدف‌گذاری برای ایجاد ۲۰ میلیون پورت در فیبر نوری

وزیر ارتباطات و فناروی اطلاعات در برنامه گفتگوی ویژه خبری گفت: برای رسیدن به این هدف، هم اکنون کار در ۱۰ استان شروع شده و در حال حاضر ۲ میلیون پوشش ایجاد شده است که تا پایان سال به ۵ میلیون پوشش خواهد رسید. آقای زارع پور گفت: طبق برنامه ریزی، قرار است سال آینده ۷ میلیون و در سال ۱۴۰۳ نیز ۸ میلیون پوشش دیگر به این آمار اضافه شود.تحقق دولت هوشمند

وزیر ارتباطات یکی از راهبردهای این وزارتخانه در سال جاری را توسعه سرویس ها و خدمات مبتنی بر فناوری عنوان کرد و گفت: مهم ترین محورهای این راهبرد دولت هوشمند و اقتصاد دیجیتال است.

بومی سازی تجهیزات و حمایت از تولید داخلی
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت:در سال گذشته حدود ۶۱۵ شرکت دانش بنیان داخلی داشتیم که نزدیک به ۲ هزار و ۳۴۲ تا محصول تولید کردند. آقای زارع پور گفت: به شرکت ارتباطات زیرساخت تاکید شده که در اجرای طرح‌ها از تجهیزات بومی استفاده کند و اعتقاد داریم محصولات ایرانی حتی می‌توانند در بازار‌های جهانی عرضه بشوند. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین درباره دستاورد‌های سفر اخیرش به روسیه گفت: هفته بعد ما اولین محموله صادراتی شامل سوئیچ، پاور‌های منابع تغذیه و تعداد زیادی دیگر از تجهیزات به این کشور صادر خواهد شد.
 
قطع وابستگی به شرکت های خارجی
زارع پور با بیان اینکه ما در گذشته  برای کشیدن فیبر در دریا و حتی تعمیر فیبرهای دریایی به شرکت های خارجی وابسته بودیم، گفت: با افتخار اعلام می کنم که الآن ما توان این را داریم که فیبرهای دریایی را با کمک بخش خصوصی شرکت های دانش بنیان، فیبرکشی و تعمیر کنیم.
 
وی در ادامه با اشاره به اینکه هفته آینده برنامه ای در دریای عمان و خلیج فارس داریم، اظهار کرد: برای اولین از جانب  متخصان ایرانی، تعمیر فیبرهای دریایی  انجام می شود. 
 
زارع پور گفت:  تولید تجهیزات، تعمیر فیبرهای نوری و همچنین کشیدن فیبرهای زیر دریایی از توانایی های بخش دانش بنیان کشوراست.وی گفت: اقتصاد دیجیتال، موضوع بسیار مهمی است که در دولت سیزدهم به شکل جدی تری  به پرداخته شده است. 
 
زارع پور افزود: برای تأمین اینترنت در طول مسیر اربعین، افزایش آنتن دهی را با استفاده از سایت های سیار، و تقویت کننده ها، نقاط مرزی را  تقویت می کنیم.
 
عرضه اینترنت رایگان در مرز مهران
وی گفت: پیش بینی کردیم برای مرز پرتردد مهران، بالن سازمان فضایی که می تواند اینترنت وای فای رایگان را در اختیار تعداد زیادی از مشترکین قرار دهد، راه اندازی کنیم. 
 
زارع پور گفت: همچنان توصیه می کنم  اگر برای مردم امکان پذیر است، از سیم کارت های عراقی هم  استفاده  کنند.

وی افزود: ما در کنار توجه به ظرفیت‌های داخلی برای بومی سازی صنعت فضایی کشور در لایه‌های مختلف، تعاملات بین المللی را نیز شروع کردیم که بتوانیم نیاز روز کشور را با استفاده از تجربه کشور‌هایی که از ما جلوتر هستند، برطرف بکنیم.  ماهواره خیام حاصل این همکاری مشترک بود که با موفقیت در مدار قرار گرفت.

دریافت اولین تصاویر از ماهواره خیام

وزیر ارتباطات افزود: ماهواره پس از پرتاب، می‌بایست فرآیند‌های مختلفی همچون تنظیم دوربین، باز شدن پنل خورشیدی، آزمایش زیرسیستم ها، کالیبره شدن سنسور‌ها ... انجام شود که معمولا چند ماهی طول می‌کشد. ولی الحمدلله با توجه به طراحی خوبی که از قبل صورت گرفته بود و با تلاش همکارانم که به صورت شبانه روز در مرکز ماهدشت مشغول بهکار هستند این فرآیند کوتاه شد و من با افتخار اعلام می‌کنم که تصاویر اولیه ماهواره خیام دریافت شده و ان شاءالله بتوانیم اولین تصاویر را هفته بعد منتشر کنیم.

وی افزود: ان شاءالله بهره برداری عملیاتی از این ماهواره ظرف یک ماه آینده و زودتر از موعد آغاز خواهد شد و در اختیار بخش خصوصی قرار خواهیم داد تا بتوانند روی آن سرویس‌های ارزش افزوده ایجاد کنند. همچنین این اطلاعات در اختیار بخش‌های دولتی نیز قرار خواهد گرفت.

آقای زارع پور در پاسخ به این سوال که چه برنامه‌ای برای توسعه صنعت فضایی دارد، گفت: سال گذشته و بعد از شاید یک دهه، شورای عالی فضایی را تشکیل دادیم. شورای عالی فضایی به ریاست رئیس جمهور که تشکیل می‌شود، همکاری بخش‌های مختلف و همچنین توجه جدی و ویژه دولت به این حوزه را نشان می‌دهد.

توسعه فناوری های بومی در اولویت

وی  با اشاره به اینکه در لایه‌های مختلف به دنبال توسعه فناوری‌های بومی هستیم، افزود: از پایگاه پرتاب تا ایستگاه زمینی دریافت و سیگنال‌های ماهواره تا پرتابگر و ماهواره؛ این‌ها بخش‌هایی است که به شکل جدی و شبانه روزی در بخش‌های مختلف دولت در دستور کار قرار دارد.

آقای زارع پور افزود: یکی از مصوبات اخیر در زمینه تثبیت لایه لئو (مدار پایین زمین) بود تا بتوانیم در مدار‌های تا ۵۰۰ کیلومتر و بلکه بالاتر ماهواره‌های متوسط و کوچک را تا پایان ۱۴۰۱ در مدار قرار دهیم. این کار با قوت دنبال می‌شود و طلیعه هایش هم در پرتاب موفق ماهواره نور ۲ مشاهده کردید. ماهواره‌ای که صد درصد ایرانی است و با دانش ایرانی و زحمات ده‌ها شرکت دانش بنیان با مدیریت بخش فضایی سپاه پاسداران کار می‌کند.

وزیر ارتباطات گفت: در حال حاضر، این توانمندی را داریم تا ماهواره‌های حدود ۵۰ کیلوگرم را مدار ۵۰۰ کیلومتری قرار دهیم؛ ان شاء الله تا پایان سال این ظرفیت را به حداقل به ۱۰۰ کیلوگرم خواهیم رساند.

وی عنوان کرد: ماهواره خیام یک ماهواره ۶۰۰ کیلوگرمی بود و هدفگذاری مان این است که تا پایان دولت سیزدهم به توانمندی پرتاب ماهواره‌های مثل خیام و همچنین ساخت ماهواره‌هایی همانند خیام در داخل کشور برسیم.

برنامه‌ریزی برای ساخت ماهواره هایی با دقتی مشابه ماهواره خیام

آقای زارع پور گفت: با اتکا توان داخل و همکاری با  کشور روسیه، سه نسخه دیگر از ماهواره خیام ساخته خواهد شد. ماهواره خیام و ماهواره‌های مشابهی که طول مدار لئو هستند ۵ تا ۷ سال بیشتر عمر ندارند. همچنین دقت ماهواره‌های تولیدی کشور، ۱۰ متر است که سعی داریم آن را به زودی به ۵ متر برسانیم و تا پایان سال و تا پایان دولت نیز به دقت‌های مشابه دقت ماهواره خیام خواهیم رسید. همچنین در حوزه ساخت پایگاه‌های فضایی جدید در کشور اتفاقات خوبی را برنامه ریزی کردیم که به زودی رقم خواهند خورد.وی گفت: امیدواریم بتوانیم به زودی موقعیت خود را در حوزه فضایی تثبیت کنیم و روزی بتوانیم ماهواره در ۳۶ هزار کیلومتری قرار دهیم که البته کار بسیار زمان بر، پیچیده و سختی است، اما با تلاش و مجاهدتی که من در متخصصان این حوزه می‌بینم به این مهم دست پیدا خواهیم کرد.


وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه هوشمندسازی یکی از ماموریت‌های جدی وزارت ارتباطات است، افزود: در قانون امسال این امر به یک تکلیف برای همه دستگاه‌ها تبدیل شد تا آخر شهریور یعنی کمتر از یک ماه دیگر، پنجره واحد خودشان را راه اندازی کنند. ما هم مکلف شدیم پنجره ملی را تا دی ماه راه اندازی کنیم که نسخه آزمایشی آن را در اردیبهشت ماه راه انداختیم. در حال حاضر، حدود ۳۰ دستگاه ملی در کشور پنجره واحد خود را راه اندازی کردند و متصل شدند.

 

ارسال نظرات

نام

captcha

نظر شما