امروز : چهارشنبه ۲ آبان ۱۴۰۳ - 02:47

Afrang Khabar

1401/5/22 2:47

مرکز پژوهش‌های مجلس گزارش داد طرح پرسش خارج از کتاب درسی موجب هدایت دانش آموزان به سمت کتاب‌های کمک درسی و انحراف از اهداف کتاب‌های درسی می‌شود. ­ ­

طرح سؤال خارج از کتاب‌های درسی؛«شبهه هر سال داوطلبان کنکور»

به گزارش افرنگ خبر /این مرکز طراحی سؤال‌های خارج از محتوای کتاب درسی را «شبهه هر ساله داوطلبان آزمون سراسری» نامیده است.

مرکز پژوهش‌ها گفته میان سازمان سنجش و سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی درباره منابع آزمون و نظارت بر سؤال‌های کنکور هماهنگی وجود دارد، اما «سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی اعتراف می‌کند که به درخواست‌ها و توصیه‌هایش در مورد طراحی سؤال‌ها عمل نمی‌شود» و علت آن، نبود ضمانت برای اجرای نظر سازمان پژوهش و برنامه ریزی اعلام شده است. ­

بر اساس این هماهنگی که اعلام شده ضمانت اجرایی ندارد، پس از برگزاری آزمون سراسری، سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی سؤال‌های کنکور سراسری را بررسی می‌کند و سؤال‌‎های خارج از کتاب‌های درسی رسمی را به سازمان سنجش گزارش می‌دهد. سازمان سنجش هم گزارش سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی را در کمیته تخصصی طراحان سؤال مورد بررسی قرار می‌دهد و پاسخ می‌دهد.

در این گزارش به نقل از سازمان پژوهش و برنامه ریزی گفته شده «در کنکور سال ۱۴۰۰ نه تنها از نظر رویکردی بلکه از نظر مفهومی هم پایبندی به مفاهیم کتاب درسی غیرقابل قبول بود، تا آنجا که حتی از مفاهیمی که در کتاب‌های درسی وجود نداشت، سؤال طرح شده بود و تعداد سؤال‌های دچار ایراد، بسیار بیشتر از انتظار بوده است.»

این سازمان اضافه کرده طراحی سؤال‌های اشتباه، خارج از کتاب درسی، خارج از اهداف کتاب درسی و با سطح دشواری بالا یا دارای محاسبات زیاد از جمله ایراد‌های آزمون سراسری بوده است.

ارسال نظرات

نام

captcha

نظر شما