امروز : سه شنبه ۱ آبان ۱۴۰۳ - 03:03

Afrang Khabar

1401/5/21 15:3

ژانگ هانهوی گفت: آمریکا خواهان طولانی شدن جنگ اوکراین است و از اینرو واشنگتن به دنبال "خسته کردن و درهم شکستن روسیه" است.

آمریکا خواهان جنگ طولانی مدت در اوکراین است

به گزارش افرنگ خبر /به نقل از وبگاه آر تی، سفیر پکن در مسکو گفت آمریکا خواهان طولانی شدن جنگ اوکراین است و از این رو واشنگتن به دنبال "خسته کردن و درهم شکستن روسیه" است.

ژانگ هانهوی افزود واشنگتن به دنبال طولانی کردن مناقشه در اوکراین تا حد ممکن است تا از این طریق مسکو را تضعیف کند.

سفیر چین در روسیه در مصاحبه روز گذشته (چهارشنبه) با خبرگزاری ایتارتاس گفت این آمریکا بود که پنج دور گسترش ناتو به سمت شرق را آغاز کرد، انقلاب رنگی را در اوکراین هدایت کرد و روسیه را از نظر امنیتی به گوشه‌ای راند که مجموع همه این عوامل منجر به درگیری فعلی در اوکراین شد. وی در ادامه، آمریکا را «آغازگر و آتش افروز اصلی بحران اوکراین» توصیف کرد.

ژانگ مدعی شد که با سیلی زدن به مسکو با تحریم‌های «بی‌سابقه» و تحویل تسلیحات بیشتر به کی ِ‌یف، واشنگتن به دنبال طولانی‌تر کردن درگیری‌های مسلحانه تا حد امکان است. هدف این راهبرد در نهایت "فرسودگی و درهم شکستن روسیه" است.

سفیر چین خاطرنشان کرد که شباهت‌هایی بین درگیری در اوکراین و تشدید اخیر در اطراف تایوان دیده است. او مدعی شد که کاخ سفید در حال استفاده از ابزار‌هایی است که قبلاً در این کشور اروپای شرقی استفاده می‌کرد.

به گفته این دیپلمات، آمریکا در مقابل چین قدرت نظامی خود را به نمایش می‌گذارد تا از این طریق پکن را نگران کند، از جمله سازماندهی "گروه‌های مختلف ضد چین، و اکنون آشکارا از همه مرز‌ها در مورد موضوع تایوان عبور کرده است. "

وی این اقدامات واشنگتن را «نسخه آسیایی-اقیانوس آرام از «گسترش ناتو به سمت شرق» نامید. آمریکا به طور مؤثر همان اهدافی را در مورد چین دنبال می‌کند که در برابر روسیه در پیش گرفته است. با ممانعت از توسعه و ظهور چین و مداخله در امور داخلی و همچنین با خسته و فرسوده کردن با استفاده از جنگ و تحریم قصد دارد (چین) را مهار کند.

این مقام در ادامه با اشاره به بحران اوکراین و اخرین سفر نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان، اعلام کرد این وقایع نشان می‌دهد واشنگتن قصد احیای ذهنیت جنگ سرد را دارد. سفیر چین مدعی شد که جنگ سرد جدید هم اکنون در جریان است. آمریکا به عنوان نیرویی که قوانین بین المللی را از بین می‌برد و باعث بی ثباتی و عدم اطمینان در سراسر جهان می‌شود.

وی افزود هژمونی و اتکای واشنگتن به زور, "بزرگترین چالش برای پیشرفت و توسعه صلح آمیز تمدن بشری" است.

ژانگ خطاب به آمریکا یاد آور شد که تایوان بخشی جدایی ناپذیر از چین است و از زمان‌های بسیار دوری اینطور بوده است این بدین معناست که هر گونه مسائل پیرامون این جزیره، صرفاً امور داخلی خود چین محسوب می‌شود. چینِ امروز، چینِ صد سال پیش نیست- که فقیر و ضعیف بود- تا اجازه دهد دیگران درباره سرنوشت این کشور تصمیم بگیرند.

این دیپلمات خاطرنشان کرد سفر پلوسی به تایوان "واقعیت تاریخی و قانونی" این جزیره که بخشی از چین است را تغییر نخواهد داد و همچنین "گرایش تاریخی اتحاد مجدد کامل چین" را متوقف نخواهد کرد. با این حال، با سفر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان در اوایل ماه جاری و دیدار او با «جدایی‌طلبان» و حمایت از آن ها، آمریکا از تعهد قبلی خود به اصل «چین واحد» تخطی کرد. این آخرین نمونه از دوگانگی آمریکا است، زیرا روی کاغذ کاخ سفید ادعا می‌کند که به تمامیت ارضی و حاکمیت چین احترام می‌گذارد، اما در عمل اینطور نیست.

سفیر چین همچنین از مسکو به دلیل مخالفت با سفر پلوسی به همراه «بیش از صد کشور و سازمان بین‌المللی» تشکر و قدردانی کرد. ژانگ در ادامه از سطح روابط دوجانبه بین چین و روسیه قدردانی کرد و این روابط را به "بهترین دوره خود در تاریخ" توصیف کرد. این اتحاد قدرت مهمی است که به شکل‌گیری جهان چند قطبی کمک می‌کند.

ارسال نظرات

نام

captcha

نظر شما