امروز : چهارشنبه ۲ آبان ۱۴۰۳ - 01:03

Afrang Khabar

1401/4/20 1:3

ریل‌بند‌های با مقاومت بالا در مقابل حرارت و ضربه‌های احتمالی با کمک نانوفناوری تولید شد تا ایمنی سفر‌های ریلی ارتقا یابد

ارتقای پایداری و تحمل گرمای قطعات با نانوفناوری

به گزارش افرنگ خبربه نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ریل بندها قطعاتی راهبردی و مهم در صنعت حمل و نقل ریلی هستند که در پایداری خطوط راه‌آهن و ایمنی سفر‌ها نقشی تاثیرگذار و مهم دارند. نسل اولیه این تجهیزات از چوب درختان تامین می‌شد که به دلیل نرمی و سهولت تردد گزینه بسیار مناسبی برای این کار بود اما به دلیل قیمت بالایی که دارند در بسیاری از کشور‌ها روشی منسوخ شده محسوب می‌شوند.

به تکیه گاه بتنی که بر روی ریل‌ها بسته می‌شود؛ ریل بند یا تراورس می‌گویند.
امروز بیشتر ریل‌ها از جنس فولاد نوردشده هستندد که به صورت دو رشته موازی روی ریل‌بند‌ها نصب می‌شود. ریل‌ها باید با ریل بند‌های مطمئن و محکمی به هم متصل شوند. تجهیزاتی که وظیفه انتقال و توزیع صحیح بار از ریل‌ها به بالا را به عهده دارند و فاصله ثابت بین دو رشته ریل راه آهن و تامین مقاومت کافی در جهات قائم و افقی را هم انجام می‌دهند.
شرکت دانش بنیان انبوه سازی مسکن بهدیس سامان امین مجموعه‌ای است که با تولید ریل‌بند‌هایی مقاوم در مقابل حرارت و ضربه با کمک نانوفناوری؛ این صنعت را توسعه داده است. این محصول از دانه‌های ریزتر و ارزان‌تر تولید می‌شود به همین دلیل مقاومت بالایی در برابر بار‌های ضربه‌ای و خستگی دارند.
این نانو افزودنی زمانی که به رنگ اضافه می‌شود، موجب افزایش مقاومت به خوردگی پابند‌های راه آهن می شود و دوام آن‌ها را افزایش می‌دهد.

ارسال نظرات

نام

captcha

نظر شما