امروز : جمعه ۲ آذر ۱۴۰۳ - 04:23

Afrang Khabar

1401/4/14 16:23

پویانمایی از مهم‌ترین ابزار تعلیم و تربیت کودکان است که به همین منظور ۷۵ پویانمایی از تولیدات امور سینمایی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در مراکز فرهنگی و هنری سراسر کشور نمایش داده می‌شود.

تاثیر پویانمایی‌های خارجی روی سبک زندگی کودکان

به گزارش افرنگ خبرپایگاه سلامت mfine، پویانمایی‌ها را بخش موثر و اجتناب ناپذیر زندگی کودکان می‌داند که بر اثر تماشای آنها، کودکان دچار خیال پردازی‌هایی از قبیل ابرقهرمان و شاهزاده خانم بودن می‌کنند.


به گفته محمد جلیل آل امین مدرس فرهنگ و رسانه، سازندگان پویانمایی‌های خارجی سال‌ها کار می‌کنند تا باور‌های مستحکم انسانی در فرهنگ‌های مختلف را بهم بریزند مبانی اخلاقی مدنظر خود را جایگزین کنند و این امر مستلزم آن است تا ذهن‌های نسل آینده برای دریافت محتوا‌ها آماده شود.

هادی محمدیان کارگردان پویانمایی فیلشاه می‌گوید:اگر قصه‌ای که روایت می‌کند جذاب باشد قطعا شخصیتی می‌شود که در زندگی کودکان جاری و ساری می‌شود و براش خیال پردازی می‌کنند.

همچنین به گفته روانشناسان، یک کودک به طور متوسط ۱۸ هزار ساعت از خردسالی تا زمان ورود به دبیرستان را صرف دیدن پویانمایی می‌کند. در این بین شخصیت‌های پویانمایی سهم بزرگی را در تشکیل ساختار‌های ذهنی کودکان ایفا می‌کند.

مرتضی داداشی مشاور خانواده می‌گوید: زمانی که برای کودکان، ارزش‌های یک شخصیت کارتونی که مربوط به یک فرهنگ دیگر است درونی سازی شود، همان شخصیت‌ها در آینده ملاک کودکان برای تشخیص مسیر زندگیشان هستند.

از طرفی پویانمایی فیلشاه، آخرین پویانمایی ایرانی بود که توانست رکورد فروش گیشه‌ها را بشکند. پویانمایی‌های دیگری مانند پهلوانان، شکرستان و یا شاهزاده روم نیز موفق بودند، اما مسئله اینجاست.

محمد امین همدانی تهیه کننده پویانمایی در پاسخ به این سوال که چرا مدتی است بازار پویانمایی ایران از آثاری که بتواند طیف گسترده‌ای از مخاطبان را با خود همراه کند، محروم مانده است، گفت: یکی از دلایل آن شیوع بیماری کرونا و تعطیلی سینما‌های کودک بود. اما الان که تقریبا در شرایط عادی هستیم تعدادی فیلم اماده شده هنوز به نمایش در نیامده و در همین امر اگر پشتوانه مردمی وجود نداشته باشد ممکن است سبب سرخوردگی سینماگران کودک و نساختن تولیدات جذاب بشود.

ارسال نظرات

نام

captcha

نظر شما