به گزارش افرنگ خبر /
مکس ورشتپن با پیروزی در مسابقه فرمول یک آذربایجان ۲۰۲۲ قدمی محکم بسوی قهرمانی فصل برداشت.
مکس ورشتپن در پی اتفاقات عجیبی که برای موتور دو خودروی فراری در دو زمان متفاوت رخ داد، به پیروزی در باکو رسید،
هم تیمی او سرجیو پرز دوم شد و جورج راسل هم سومین سکوی خود را در فصل ۲۰۲۲ کسب کرد.
پایتخت زیبای کشور آذربایجان، باکو میزبان دور هشتم رقابتهای فرمول یک بود و طرفداران در سواحل زیبای دریای کاسپین یا خزر در جوار کشور عزیزمان ایران به تماشای این رقابت نشستند. طرفداران ایرانی زیادی نیز به دلیل نزدیکی این شهر و همسایگی آذربایجان با ایران، برای تماشای این گرندپری عازم این کشور شدند.
روز گذشته در دور تعیین خط، با توجه به تاخیر ۱۵ دقیقهای که از مسابقه سرعت فرمول دو به این رقابت تحمیل شد، رانندگان در زمانی به رقابت پرداختند که خورشید به غروب نزدیک میشد و سایه درختان و ساختمانهای مجاور مسیر که یک پیست شهری هم هست را پوشانده بودند و همین مسئله سبب شد تا دمای پیست بیش از آنچه که انتظار میرفت کاهش پیدا کند، که طبعا در اواخر رقابت شاهد کاهش چسبندگی تایرها بودیم. با این حال کاهش دما و چسبندگی لاستیکها باعث نشد تا شارل لکلرک نتواند عملکرد عالی خود را در دور تعیین خط به رخ سایر رانندگان بکشد. او علی رغم اینکه در تلاش اول دور سوم، به علت لغزش از مسیر زمان خوبی را کسب نکرد و پشت هم تیمیاش، کارلوس ساینز قرار گرفت، پس از بازگشت به پیست در تلاش دوم، رویایی راند و زمانی در خور کسب کرد و نشان داد که تا اینجای فصل باید به او لقب ارباب پول پوزیشن اهدا کرد. او تا این مرحله در ۷۵ درصد مسابقات توانسته است رده نخست خط استارت را از آن خود نماید اگرچه تیم فراری چه در قسمت فنی و چه در سایت استراتژیستهای تیم، قدر این موقیت را ندانستند و برتری تیمی و فردی این راننده را تقدیم به تیم رقیب یعنی ردبول و قهرمان فصل پیش مسابقت، مکس ورشتپن کردند.
استارت مسابقه سر ساعت انحام شد و و در همان ابتدا سرجیو پرز از لکلرک عبور کرد و پیشتاز مسابقه شد.در حالیکه پرز با لکلرک فاصله را باز میکرد مکس ورشتپن به او نزدیک و نزدیکتر میشد. ساینز در همان آغاز یک بار برای عبور از مکس تلاش کرد اما موفق نبود و در همان رده ۴ باقی ماند. رانندگان مرسدس هم توانستند رده خود را حفظ نمایند. لوئیس همیلتون در دور سوم کاملا در فاصله دیآراس پیر گسلی قرار داشت و با سباستین فتل که در استارت دو رده بدست آورده بود بیش از ۱ ثانیه فاصله باز کرده بود.
در دور ۴ نیکلاس لطیفی به پیت رفت و جریمه ۱۰ ثانیهای توقف را انجام داد و به مسابقه بازگشت. او در استارت مرتکب خطا شد و این جریمه را دیافت کرد.
دور ۵ مکس به لکلرک رسید و آماده یک مسیر مستقیم و استفاده از دیآراس بود تا از او عبور کند. اکثر رانندگان استراتژی سروع مسابقه با لاستیک مدیوم را انتخاب کردهاند و تنها ۵ راننده با لاستیک هارد استارت زدند. دنیل ریکاردو، استبان اوکون، والتری بوتاس، لنس استرول و میک شوماخر پنج رانندهای بودند که هارد انتخابشان بود.
دور ۹ اولین اتفاق غیر منتظره برای تیم فراری رخ داد، فراری کارلوس ساینز دچار مشکل شد و او مجبور شد تا مسابقه را ترک کند.
به همین دلیل اعلام خودروی ایمنی مجازی در پیست شد که آغاز دور ۱۰ همراه با تعویض لاستیک برای رانندگان بود و لاستیکهای مدیوم به هارد تغییر پیدا کرد. کسانی که از پیشتازها این کار را انجام دادند لکلرک، جورج راسل و همیلتون و گسلی بودند. همچنین فتل و یوکی سونادا نیز تغییر استراتژی دادند. دور ۱۱ شرایط عادی به مسابقه بازگشت و دو خودروی ردبول پیشتاز مسابقه بودند البته باید برای تعویض لاستیک اقدام میکردند در شرایطی که پرز در فاصله ۱۴ ثانیهای از لکلرک قرار داشت و اصلا برای جلوگیری از آندرکات کافی نبود. از طرف دیگر مکس هم در این بین سعی داشت به هم تیمی خود نزدیک شود که با توجه به حفظ فاصله ۱۲ ثانیهای شارل با او، راننده موناکویی هم داشت به چکو نزدیک میشد.
در دور ۱۳ سباستین فتل دچار اشتباه شد و مسیر مسابقه را از دست داد اما خیلی سریع دور زد و بازگشت اما رده خود را به سونادا واگذار کرد.
ارسال نظرات