امروز : سه شنبه ۱ آبان ۱۴۰۳ - 07:11

Afrang Khabar

1401/3/23 19:11

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره قطعنامه صادره علیه ایران در شورای حکام آژانس گفت: این اقدام کاملا سیاسی طراحی شده بود که بین ایران و آژانس خلل ایجاد کند.

قطعنامه شورای حکام آژانس یک اقدام سیاسی بود

به گزارش افرنگ خبر /وی درباره قطعنامه صادره علیه ایران در شورای حکام آژانس گفت: یک اقدام کاملا سیاسی و طراحی شده بود. در مسیری که بین ایران و آژانس تعریف شده بود خلل ایجاد کرد و براساس بیانیه مشترک که ۱۵ اسفند بین ایران و آژانس توافق شده بود رفت و برگشت‌هایی انجام شد این اقدام تغییر لحن و گفت‌وگو و بیان‌های گروسی نشان می‌دهد از یک دستورپذیری از یک مرکز انجام شده است. قطعا نمی‌توانستیم این اقدام سیاسی غیرفنی را بدون پاسخ بگذاریم و اقدامات خود را انجام دادیم. اقدامات قاطع و متناسب بود . هر چند اینها بگویند قطعنامه شکلی و توصیه ای بوده است. اگر ضرورتی بر انجام قطعنامه نبود باید مسیر دیگری را می‌رفتند.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره تعیین سفرای ما در فرانسه، انگلیس و سازمان ملل اظهار داشت: فرآیندهای بوروکراتیک بخشی از آن در وزارت خارجه است ولی فرآیندهای خاص خود را دارد. تغییر و تحولات در وزارت خارجه انجام شده و همزمان انجام می‌شود و چرخش نیروها در وزارت خارجه مطرح بوده است. نماینده ما در آژانس مورد سؤال واقع شده است سرپرست وزارت خارجه آقای غائبی به عنوان نماینده ما با هماهنگی وزارت خارجه و دستگاه‌های مربوطه کارها را انجام می‌دهد. اینکه سفیر ما برخی مراحل بوروکراتیک انجام شود غریب آبادی به دلایل شخصی می‌خواست زودتر برگردد. گرفتن آگرمان و استوارنامه انجام می‌شود. برخی کشورها در مرحله آگرمان و ویزا و برخی در مراحل داخلی است. 

وی در پاسخ به این پرسش که گفته می‌شود با گزینه‌های وزارت خارجه مخالفت‌هایی در نهاد ریاست جمهوری صورت می‌گیرد، گفت: فرآیندهای معمول به صورت عادی در حال انجام است. حتما فرآیند سفیر و اعزام سفیر با حساسیت و دقت نظر بالایی انجام شود و شاید باعث شده این برداشت پیش بیاید. برخی کشورهایی که نام بردید در مرحله گرفتن آگرمان از دولت میزبان است که ان شاءالله سفرا اعزام می‌شوند.

سخنگوی وزارت خارجه درباره اظهارات گروسی خاطرنشان کرد: ایشان باید بازنگری کند و توجه داشته باشد. ایشان فراتر از وظایف خود اظهاراتی را می‌کند و دیروز در مصاحبه با یکی از رسانه‌ها مطالبی را درباره اقتصاد ایران مطرح کرد که طرح این اظهارات از سوی ایشان غلط است. اگر گزارش شتاب زده و اظهارات سیاسی ایشان نبود شاید جایگاه آژانس در راستی آزمایی اینگونه نبود. اقدامات ایران طابق النعل بالنعل در چارچوب آژانس است. آنچه ایران متوقف کرده اقدامات داوطلبانه بوده است. تمامی دوربین‌های پادمانی سر جایش است. هرگانه در یک توافق مرضی الطرفینی طرف مقابل از مصلحت مرضی الطرفینی عبور می‌کند مختار هستیم از تعهد اخلاقی عبور کنیم. اقدامات ایران هیچ نگرانی اشاعه‌ای ندارد و ایران جزو پادمان است. بهتر است مدیرکل بر طرف‌هایی که عضو ان.پی.تی نیستند متمرکز شود.

وی افزود: جامعه جهانی نمی‌پذیرد. ایران کشوری بوده که بیشترین نظارت را بر روی برنامه هسته‌ایش داشته است.

ارسال نظرات

نام

captcha

نظر شما