قیمت انواع روغن خوراکی مایع بسیار فراتر از آنچه دولت در آغاز طرح آزادسازی قیمت ها اعلام کرده بود رشد داشته است
به گزارش افرنگ خبر / عملاً بسیاری از برندهای معتبر بازار ، روغن مایع کم حجم زیر 100 هزار تومان ندارند . معدود برندهایی هم که روغن مایع کم حجم زیر 100 هزار تومان به بازار عرضه می کنند از نظر کیفیت بین مردم مقبولیت ندارند و برای گسترش بازار خودشان اینگونه عمل کردهاند .
دوماً روغن کنجد و روغن زیتون هم با افزایش قیمت 2 تا 2.5 برابری به بازار عرضه شده و تبدیل به کالایی لوکس و لاکچری شده اند . بعلاوه عرضه آنها هم بسیار کم شده و بخصوص روغن زیتون عملاً در بسیاری از فروشگاه ها یافت نمی شود .
سوماً با این افزایش قیمت های عجیب ، بسیاری از مردم طبقات آسیب پذیر مجبور به جایگزین کردن روغن جامد ، روغن های پالم دار و روغن های برندهای نامعتبر و کم معتبر که افزایش قیمت کمتری داشته اند ، شده اند و این مسئله در بلند مدت هزینه های جبران ناپذیری را متوجه سلامت جامعه خواهد کرد .
چهارماً برخلاف بازار مرغ و تخم مرغ که بعد از چند روز کاهش تقاضا ، شاهد افت قیمت ها بودیم ، تولیدکنندگان روغن خوراکی با توجه به مدت دار بودن انقضای محصولشان ، نه تنها در قبال کاهش تقاضا اقدام به کاهش قیمت نکرده اند ، بلکه با هر عرضه جدید قیمت محصولاتشان را افزایش می دهند . در نهایت این رویه منجر به ماندگاری بیشتر محصولات در فروشگاه ها شده و علاوه بر زیان های مالی وارده به تولیدکنندگان و عرضه کنندگان ، کیفیت محصولات را هم کاهش می دهد و همچون مورد سوم در بلند مدت به زیان سلامت جامعه خواهد بود .
از مسئولان تقاضامندیم نسبت به کنترل بازار روغن های خوراکی و متعادل سازی قیمت ها اقدام فرمایند .
کلید واژه
ارسال نظرات