امروز : چهارشنبه ۲ آبان ۱۴۰۳ - 02:59

Afrang Khabar

1401/2/19 2:59

درپی درخواست پارلمان اروپا برای تغییر پیمان‌ها و معاهدات اروپا، امروز ۱۲ کشور از جمله دانمارک، سوئد، فنلاند و بلغارستان مخالفت خود را با آغاز هرگونه تغییر این معاهدات اعلام کردند.

مخالفت برخی کشور‌های اروپایی باتغییرپیمان‌های اروپایی

به گزارش افرنگ خبر /به نقل از خبرگزاری فرانسه؛ این کشور‌ها در یادداشتی اعلام کردند ما طرفدار تلاش‌های بلندپروازانه و زودهنگام برای راه اندازی چنین رویه‌ای نیستیم که ممکن است سایر کشور‌های عضو نظر مساعد خود را با آن اعلام کنند.

اعلام این درخواست با برگزاری مراسم روز اروپا، نهم ماه مه، (روز پیروزی بر آلمان نازی در جنگ جهانی دوم) همزمان شد.

در این مراسم قرار است در جمع نمایندگان پارلمان اروپا در استراسبورگ سخنرانی کند.

بر اساس اعلام نهاد ریاست جمهوری فرانسه (الیزه) مکرون قرار است در این سخنرانی درباره اروپایی قدرتمند که به باور او آماده اجرای اصلاحات ساختاری در نظام اقتصادی – سیاسی با هدف کارآمدی و بازدهی بیشتر است، پیشنهاد‌های خود را ارائه دهد. آن هم در اوضاع و شرایطی که جنگ روسیه و اوکراین نشان داده است اروپا تا چه اندازه به نفت و گاز روسیه وابسته است.

در این روز همچنین شاهد ارائه رسمی پیشنهاد‌های حاصل از کنفرانس آینده اروپا خواهیم بود. این دیدگاه‌ها و پیشنهاد‌ها نتیجه رایزنی‌ها و تبادل دیدگاه‌های گسترده شهروندان اروپایی طی یک سال گذشته و برگرفته از ایده خود رئیس جمهور فرانسه است.

برخی از پیشنهادها، مانند اعطای حق ابتکار قانونگذاری به پارلمان اروپا، گسترش اختیارات و صلاحیت‌های اتحادیه اروپا در امور دفاعی یا بهداشتی مستلزم تغییر در معاهدات است.

ده کشوری که با این دیدگاه مخالف هستند معتقدند تجدید نظر در معاهدات «هیچ وقت هدف» کنفرانس نبوده است و اصرار ورزیدن بر این خواسته تنها اتلاف انرژی و وقت خواهد بود.

این دست از کشور‌ها هشدار می‌دهند: همانطور که همه‌گیری کووید-۱۹ و پاسخ به حمله روسیه به اوکراین نشان داد، ما اکنون اروپایی کارآمد و متحد داریم، پس لازم نیست برای اجرای اصلاحات نهادی عجله کنیم.

این کشور‌ها استدلال می‌کنند که نباید از پیشنهاد‌های شهروندان استفاده ابزاری شود.

ارسال نظرات

نام

captcha

نظر شما