امروز : چهارشنبه ۲ آبان ۱۴۰۳ - 12:17

Afrang Khabar

1401/2/12 0:17

استاد دانشگاه علم و صنعت ایران گفت: حذف قیمت گذاری دستوری عامل به تعادل رسیدن عرضه و تقاضای خودرو است و به این ترتیب نیازی به قرعه کشی برای عرضه خودرو وجود ندارد.

تعادل درعرضه وتقاضای خودرو باحذف قیمت گذاری دستوری

به گزارش افرنگ خبرآقای امیرحسن کاکایی در برنامه روی خط بازار رادیو اقتصاد افزود: در برخی خودرو‌ها مانند خودروی شاهین که در آن قیمت گذاری دستوری وجود ندارد فاصله قیمتی آنچنانی میان کارخانه و حاشیه بازار وجود ندارد از این رو متقاضیان در قرعه کشی این محصول به حد نصاب نمی‌رسد و عرضه و تقاضا به تعادل رسیده است.

 
وی اضافه کرد: در سال ۹۷ که تولید و عرضه خودرو به علت تحریم‌ها کاهش پیدا کرد هم زمان قیمت گذاری دستوری انجام و با این قیمت گذاری دستوری، رانتی توزیع شد که حتی مردمی پول نداشتند پول قرض کرده و در نوبت ثبت نام قرار می‌گرفتند که این نوبت‌ها حدود ۱۰ میلیون خرید و فروش می‌شد. 
 
کاکایی افزود: در سال‌های اخیر دولت برای حل مشکل عرضه، راه حل قرعه کشی را ارائه کرد که این اقدام هم راه حل مقطعی و کوتاه مدت است، اما برای حل ریشه‌ای مشکل عرضه خودرو باید تولید را افزایش داد که وزیر صمت هم در این باره وعده داده امسال تولید خودرو به یک و نیم برابر سال گذشته برسد که با این افزایش تولید امید می‌رود اوضاع بازار خودرو بهتر شود.
 
وی با اشاره به تعدد نهاد‌های تصمیم گیر در صنعت خودروی کشور گفت: هم اکنون بیش از ۲۳ نهاد مختلف در صنعت خودروی کشور دخالت دارند که این تعدد و تناقض تصمیمات موجب شده این صنعت، برخلاف اهداف توسعه‌ای خود حرکت کند.

ارسال نظرات

نام

captcha

نظر شما