امروز : چهارشنبه ۲ آبان ۱۴۰۳ - 12:15

Afrang Khabar

1401/2/10 0:15

وزارتخانه‌های خارجۀ آلمان و ترکیه سفیران یکدیگر را فراخواندند.

بحران در روابط آنکارا - برلین

به گزارش افرنگ خبر /حکم حبس ابد برای «عثمان کاوالا» فعال سیاسی ترکیه در رابطه با پروندۀ حوادث پارک گزی موجب بحران در روابط ترکیه و آلمان شد.

وزارت امور خارجۀ آلمان در اعتراض به حکم دادگاه جزایی آنکارا برای کاوالا احمد باشار شن سفیر ترکیه در این کشور را فراخوند. ترکیه نیز در مقابل، سفیر آلمان را به وزارت خارجۀ فراخواند.

به گزارش شبکۀ خبری سوزجو به نقل از خبرگزاری رویترز، معاون وزارت خارجۀ ترکیه اعتراض شدید کشورش را نسبت به فراخوان سفیر ترکیه به وزارات امور خارجۀ آلمان، آنهم به دلیل یک دادگاه داخلی به وی ابلاغ کرد و به وی اعلام کرد این اقدام وزارت امور خارجۀ آلمان با مبانی دیپلماتیک منافات داشته و آنرا به صورت یک مساله سیاسی در میآورد.

طبق این گزارش به سفیر آلمان گفته شده است احکام دادگاه‌های ترکیه را نمی‌توان زیر سوال برد و اینکار به معنای دخالت در امور داخلی ترکیه می‌باشد.

گفتنی است شورای اروپا نیز پیشتر اعلام کرده بود احکام دادگاه حقوق بشر اروپا در مورد عثمان کاوالا اجرا نشده و کوالا باید هرچه سریعتر از زندان آزاد شود.

شایان ذکر است عثمان کاوالا فعال مدنی ترکیه که طی چهار سال گذشته در زندان بسر می‌برد هفتۀ گذشته از سوی دادگاه به اتهام مشارکت در تظاهرات‌های پارک گزی در سال ۲۰۱۳ میلادی و دست داشتن در کودتای نافرجام سال ۲۰۱۶ میلادی مجرم شناخته شده و به حبس ابد بدون تخفیف محکوم شد.

رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه نیز وی را عامل جورج سورس میلیاردر یهودی و پر نفوذ آمریکایی قلمداد کرده بود.

ارسال نظرات

نام

captcha

نظر شما