امروز : سه شنبه ۱ آبان ۱۴۰۳ - 10:50

Afrang Khabar

1401/1/30 22:50

رئیس هیئت ملی یمن در صنعاء با هشدار به ائتلاف متجاوز سعودی گفت: این ائتلاف مانع بازگشایی فرودگاه صنعا و رسیدن کشتی‌های حامل سوخت به بندر الحدیده است.

نقض آتش بس در یمن با فریبکاری ائتلاف سعودی

به گزارش افرنگ خبر /به نقل از شبکه تلویزیونی المسیره؛ «محمد عبد السلام» رئیس هیئت ملی یمن در صنعاء تأکید کرد، ائتلاف متجاوز به یمن از زمان اجرای آتش بس نمی‌گذارد هیچ گونه هواپیمایی به سمت صنعاء پرواز کند و در مسیر رسیدن کشتی‌های حامل سوخت به بندر الحدیده نیز کارشکنی می‌کند.

 

 

محمد عبد السلام خاطر نشان کرد: ائتلاف از نظر نظامی نیز آتش بس را با ۹ حمله هوایی با هواپیما‌های جاسوسی اش و سه بار پیشروی مزدورانش در مأرب نقض کرده است.

اسماعیل المحاقری گزارشگر المسیره در گزارشی گفت: آتش بس نظامی در جا می‌زند. اتفاق جدیدی جز طفره روی ائتلاف متجاوز و اصرارش بر شانه خالی کردن از تعهداتش از پرونده اسیران گرفته تا تسهیل پرواز‌های تجاری به مقصد فرودگاه صنعاء و اجازه به کشتی‌های حامل سوخت برای رسیدن به بندر الحدیده، نیافتاده است.

از نظر نظامی نیز جبهه‌های جنگ در چند روز گذشته شاهد اقدامات تنش آفرینانه مزدوران در تلاش برای پیشروی و استقرار هرچه بیشتر جنگ افزار و نیرو‌ها در جنوب مأرب بوده است ضمن آنکه مزدوران با کاتیوشا و توپخانه حمله می‌کنند. از طرف دیگر هواپیما‌های جاسوسی نیز ۹ حمله انجام دادند و بر فراز مناطق مختلف به پرواز در آمدند که نشانه مرحله جدیدی از تنش آفرینی ائتلاف است.

از نظر انسانی نیز فرودگاه بین المللی صنعاء به روی پرواز‌های تجاری بسته است حال آنکه آتش بس به هفته سوم خودش وارد شده است و سه فروند نفتکش نیز که همزمان با آغاز آتش بس به سواحل الحدیده رسیده اند در توقیف ائتلاف هستند و ائتلاف به آن‌ها اجازه پهلوگیری در بندر الحدیده را نمی‌دهد در صورتی که بازرسی شده اند و مجوز‌های لازم را از سازمان ملل متحد دریافت کرده اند.

شرکت نفت یمن ادامه راهزنی دریایی و سکوت سازمان ملل را محکوم و تصریح کرد: هدف از مانع تراشی از رسیدن کشتی‌های حامل سوخت آن است که اوضاع در یمن تغییری نکند و وخامت اوضاع در بخش‌های خدماتی یعنی بهداشت و برق و آب ادامه یابد.

این شرکت در بیانیه‌ای اعلام کرد: همچنان دو فروند کشتی حامل گازوئیل به وزن بیش از ۵۹ هزار تن در توقیف هستند.
گزارشگر گفت: آتش بس که از اوایل ماه مبارک رمضان به اجرا در امده است همچنان فرصت نادری برای آرام سازی سیاسی است که می‌تواند به توقف آتش جنگ بیش از هفت ساله منجر شود، اما فرصت‌های موفقیت آن روز به روز از بین می‌رود چرا که اولا سازمان ملل متحد از عمل به وظایف انسانی اش طفره روی می‌کند دوم اینکه فرستاده ویژه سازمان ملل به یمن نیز به حمایت از تلاشهایش ائتلاف متجاوز ادامه می‌دهد. ائتلاف در تلاش است در چینش بازی خود، بازآرایی کند و مزدورانش را که پراکنده شده اند دوباره دور هم جمع کند.

موفقیت آتش بس به عوامل دیگری بستگی دارد که مهم‌ترین مصلحت آمریکا در ادامه محاصره و نیاز سعودی به تحقق خواسته‌ها از طریق سیاسی است که از نظر نظامی نتوانسته است به آن دست یابد.

از نظر مصلحت آمریکا نیز به نظر نمی‌رسد که واشنگتن دنبال صلح باشد یا آنکه از طمع ورزیهایش برای توسعه طلبی و تحمیل سلطه اش دست بردارد. این را از اقدام آمریکا به تشکیل یک گروه کاری دریایی جدید می‌توان فهمید که می‌خواهد محاصره را تشدید و دریای سرخ را نظامی کند و بهانه اش نیز تقویت امنیت کشتیرانی دریایی است.

همچنین سازمان ملل متحد نیز روشن است که دنبال جمع آوری میلیارد‌ها دلار برای فعال سازی سازمان هایشان به بهانه اجرای طرح‌های انسانی در یمن است حال که بیشتر می‌باید به فکر چاره اندیشی برای علل وقوع این بحران باشد که خود سازمان ملل، آن را بدترین بحران در جهان توصیف می‌کند.

 

ارسال نظرات

نام

captcha

نظر شما