امروز : چهارشنبه ۲ آبان ۱۴۰۳ - 03:00

Afrang Khabar

1401/1/18 3:0

سعودی‌ها با اعلام پایان عمر سیاسی عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهور مستعفی و فراری یمن از تشکیل شورای رهبری ریاست جمهوری خبر دادند.

پایان عمر سیاسی منصور هادی در یمن

به گزارش افرنگ خبر / به نقل از تلویزیون الجزیره ؛ عبد ربه منصور هادی رئیس جمهور فراری به عربستان با اعلام تشکیل شورای رهبری ریاست جمهوری، اختیاراتش را به معاون خود منتقل کرد.  

به گزارش شبکه الجزیره: منصور هادی همه اختیاراتش را به شورای رهبری ریاست جمهوری منتقل کرد و شورای رهبری ریاست جمهوری مسئولیت اداره سیاسی و نظامی و امنیتی کشور را عهده دار خواهد بود. 
در بیانیه ریاست جمهوری آمده است شورایی برای مشورت و آشتی متشکل از ۵۰ عضو برای حمایت و پشتیبانی از شورای رهبری ریاست جمهوری تشکیل شده است. این شورا مسئولیت مذاکره با حوثی‌ها را درباره آتش بس به عهده دارد.
شورای رهبری ریاست جمهوری نیز از هفت عضو تشکیل شده است و «سلطان علی العراده»، «طارق محمد صالح»، «عبدالرحمن ابو زرعه»، «عبدالله العلیمی باوزیر»، «عثمان مجلی» و «عیدروس الزبیدی» از اعضای این شورا هستند و  «رشاد محمد العلیمی» ریاست شورای رهبری ریاست جمهوری را برعهده خواهد داشت. شورای رهبری ریاست جمهوری مسؤول مذاکرات با جنبش انصارالله در خصوص آتش بس خواهد بود. 

پیش‌تر رسانه‌های یمنی پس از غیبت منصور هادی‏‏‏‏‏‏، محسن الاحمر (معاون رئیس جمهور) و معین عبدالملک نخست وزیر کابینه هادی در رایزنی‌های ریاض که با دعوت شورای همکاری خلیج فارس برگزار شد، گزارش داده بودند که عربستان سعودی تصمیم گرفته رئیس جمهور فراری یمن را که مدتهاست در ریاض زندگی می‌کند از سمتش برکنار کند. خبرگزاری یمن نیز اعلام کرد: منصور هادی علی محسن الاحمر معاونش را از سمتش برکنار کرده است. بر اساس این گزارش، حذف عبد ربه منصور هادی رئیس جمهور مستعفی یمن از رایزنی‌های ریاض، بیانگر سیاست ائتلاف برای برکناری وی است. پیش‌تر مجتهد کاربر و فعال سیاسی مشهور عربستانی در حساب کاربری خود در توئیتر نوشته بود که برخی منابع خبر دادند سفیر عربستان در یمن هرگونه دیدار سیاسی منصور هادی یا حضور او در رسانه‌ها را منع کرده است.

عربستان سعودی از ششم فروردین ۹۴ در قالب ائتلافی از چند کشور عربی از جمله امارات و با کمک و چراغ سبز آمریکا و حمایت رژیم صهیونیستی، حملات گسترده‌ای را علیه یمن - فقیرترین کشور عربی- آغاز کرد. برخلاف انتظار سعودی ها، حملات آن‌ها به سپر محکم مقاومت ملت یمن برخورد کرد و بعد از هفت سال پایداری و ضربات دردناک یمنی‌ها به عمق اراضی سعودی ها، بویژه تاسیسات آرامکو، ریاض به ناچار تن به آتش بس به امید خروج از باتلاق جنگ یمن داد.

ارسال نظرات

نام

captcha

نظر شما