امروز : چهارشنبه ۲ آبان ۱۴۰۳ - 02:49

Afrang Khabar

1401/1/2 2:49

رکورد مصرف حدود ۱۳۱ میلیون لیتر بنزین در روز ۲۸ اسفند ماه ۱۴۰۰ به دلیل مسافرت تعطیلات نوروزی زده شد.

تعطیلات نوروزی و رکورد مصرف بنزین

به گزارش افرنگ خبردر روز‌های آغازین تعطیلات نوروزی برخی عزم سفر کردند، شهر‌های جنوبی و شمالی و غرب و شرق همه جا اینروز‌ها طرفدارای خودش را دارد، اما عوارضی‌ها از جمله عوارضی تهران - قم در این روز‌های تعطیل بسیار پر تردد است.

دو سالی بود که محدودیت‌های کرونایی و ممنوعیت تردد‌ها را داشتیم و حالا بعد از دو سال ممنوعیت سفرها، مردم سفر را در دستور کار قرارداده اند و اگر چه کرونا هنوز از بین نرفته، اما جاده‌ها حال و هوای خاصی پیدا کرده و بسیاری خانوادگی و برخی با چند ماشین به صورت دسته جمعی و فامیلی به سمت مقصد، سفر می‌کنند.

بالطبع استقبال از سفر در ایام تعطیلات نوروز، موجب بالا رفتن مصرف هم بنزین شد بطوریکه فقط در روز ۲۸ اسفند ماه مردم حدود ۱۳۱ میلیون لیتر بنزین مصرف کردند.

سالاری مدیر عامل پالایش و پخش فراورده‌های نفتی و ویس کرمی مدیر عامل پخش فراورده ها‌ی نفتی پیش بینی کرده بودند که مصرف بنزین در ایام تعطیلات نوروزی بالا خواهد رفت و به حدود ۱۰۴ تا ۱۰۵ میلیون لیتر می‌رسد.

جایگاه دار‌ها هم اینروز‌ها تمام قد، آماده ارائه خدمات هستند

قلی زاده رئیس انجمن صنفی جایگاه داران می‌گوید ۴۲۰۰ جایگاه سوخت بنزین، ۲۴ ساعته آماده ارائه خدمات به هم میهنان هستند و اگر مردم درباره سوخت رسانی با مشکلاتی مواجه شدند، به انجمن اطلاع دهند.

ویس کرمی مدیر عامل پخش فراورده‌های نفتی می‌گوید مصرف بنزین در سال ۱۴۰۰ حدود ۸۷ میلیون لیتر در روز رسید یعنی حدود ۱۶ درصد بیشتر از سال ۱۳۹۹.

وی همچنین معتقد است اگر این روند مصرف امسال هم ادامه پیدا کند نه تنها صادرات بنزین نخواهیم داشت بلکه به وارد کننده بنزین تبدیل می‌شویم.

وزیر نفت هم اول فروردین ۱۴۰۰ از مرکز کنترل و پایش پخش فراورده‌های نفتی بازدیدی کرد و گفت: روند مصرف بنزین در این ایام افزایشی بوده، اما جای نگرانی نیست و ما آماده ارائه خدمات هستیم.

اوجی همچنین گفت: ممکن است تعطیلات نوروزی امسال هم مانند تعطیلات نوروزی سال ۱۳۹۷ مصرف بنزین رکورد بزند، بخصوص در ۱۲ فروردین ماه.

وزیر نفت همچنین گفت: میانگین مصرف بنزین پنج روزه پایانی سال در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۲۳ درصد رشد کرده است.

اوجی افزود: میانگین مصرف بنزین در روز‌های ۲۵ تا ۲۹ اسفند ماه ۱۴۰۰ حدود ۱۱۶ میلیون لیتر در روز بوده است که در مقایسه با مدت مشابه پنج روزه اسفند ماه سال ۱۳۹۹، میانگین مصرف حدود ۹۵ میلیون لیتر بوده است.

اما برای صرفه جویی و بهینه مصرف کردن این فراورده نفتی پرطرفدار چه باید کرد؟ برخی از مسافران می‌گویند قبل از سفر خودرو‌های خود را از لحاظ باد چرخ‌ها و روغن و آب ماشین را کنترل می‌کنند که در مصرف بنزین تاثیر گذار است، اما سالاری مدیر عامل پالایش و پخش فراورد ه‌های نفتی می‌گوید دو گانه سوز کردن خودرو‌ها و سرعت مطئنه و افزایش حمل و نقل عمومی می‌تواند در مصرف بهینه بنزین تا حدی تاثیر گذار باشد.

 

ارسال نظرات

نام

captcha

نظر شما