امروز : چهارشنبه ۲ آبان ۱۴۰۳ - 02:56

Afrang Khabar

1400/12/18 2:56

معاون وزیر خارجه آمریکا: اوکراین دارای امکانات تحقیقاتی بیولوژیکی است. ما نگران هستیم که نیرو‌های روسی سعی کنند کنترل آن‌ها را به دست بگیرند.

اعتراف مقام آمریکایی به وجودتاسیسات بیولوژیکی اوکراین

به گزارش افرنگ خبر /به نقل از اسپوتنیک‎، ویکتوریا نولاند معاون وزیر امور خارجه آمریکا روز سه شنبه در جلسه استماع کنگره گفت، برخی آزمایشگاه‌های تحقیقات شیمیایی و بیولوژیک در اوکراین وجود دارد که به هر قیمتی شده نباید اجازه داد اطلاعات موجود در این پایگاه‌ها به دست ارتش روسیه بیفتد.

نولاند افزود، اوکراین دارای امکانات تحقیقاتی بیولوژیکی است. ما نگران هستیم که نیرو‌های روسی سعی کنند کنترل آن‌ها را به دست بگیرند، بنابراین ما با اوکراینی‌ها در حال کار بر روی چگونگی جلوگیری از افتادن این مواد تحقیقاتی به دست نیرو‌های روسی هستیم.

وزارت دفاع روسیه کنفرانسی را برگزار کرده و در آن اعلام کرده است که از سخنان نولاند این گونه استنباط می‌شود که آمریکا بیش از ۲۰۰ میلیون دلار برای بهره برداری از آزمایشگاه‌های بیولوژیکی اوکراین که در برنامه بیولوژیکی نظامی آمریکا شرکت کرده اند، هزینه کرده است.

ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه نیز گفت، فدراسیون روسیه در ارتباط با حقایق فعالیت‌های بیولوژیکی نظامی آمریکا در اوکراین، راه اندازی مکانیزم مشاوره تحت کنوانسیون منع سلاح‌های بیولوژیکی و سمی (BTWC) را مستثنی نمی‌کند.

اینکه آمریکایی‌ها نگران هستند روسیه به اطلاعات این پایگاه‌ها دست یابد نشان می‌دهد که مورد بسیار خطرناکی در این پایگاه‌ها وجود دارد که آمریکایی‌ها می‌دانند اگر فاش بشود ممکن است برایشان بسیار گران تمام شود و این کشور با محکومیت بین المللی مواجه شود.

روسیه وجود آزمایشگاه‌های بیولوژیکی آمریکا در اوکراین را تهدیدی مستقیم برای امنیت خود می‌داند. اگر این جریان را در کنار سانسور کلیه رسانه‌های وابسته به روسیه و بستن همه کانال‌هایی که همسو با روسیه هستند و حتی بستن همه کانال‌های خبری و رسانه‌های اجتماعی که واقعیت‌ها را از تحولات اوکران منتشر می‌کنند، کنار هم قرار بدهیم متوجه می‌شویم که جریانی بسیار کثیف وجود دارد که می‌تواند برای آمریکا بسیار سنگین تمام شود و آمریکایی‌ها به هر قیمتی شده نمی‌خواهند این جریان فاش شود.

به گزارش بخش فارسی زبان خبرگزاری اسپوتنیک، طبق قوانین و مقررات آمریکا دستگاه‌های نظامی و امنیتی این کشور نمی‌توانند مراکز تحقیقاتی مرتبط با تسلیحات بیولوژیک و یا شیمیایی درون خاک آمریکا داشته باشند و حتی در بسیاری از موارد که مراجع مربوطه از قوانین تخطی کرده اند با مقاومت و مخالفت شدید مردم مواجه شده اند و در نهایت مجبور شده اند که این مراکز را ببندند.

به همین دلیل، آمریکا معمولا چنین کار‌های کثیفثی را در دیگر کشور‌های جهان انجام می‌دهد، مثل تاسیس زندان‌هایی که از قوانین آمریکا و یا حتی قوانین بین المللی تبعیت نمی‌کنند و در آن می‌توانند از هر ابزاری که بخواهند برای بازجویی و یا حتی کشتن زندانی‌ها استفاده کنند. در باره تاسیس مراکز تحقیقاتی غیر مجاز از نظر قواعد و مقررات بین المللی هم به همین ترتیب می‌باشد.

مراکزی که در آن انواع و اقسام میکروب‌ها و ویروس‌ها و مواد شیمیایی و یا هسته‌ای که از نظر بین المللی تحریم شده می‌باشند، مورد تحقیق قرار می‌گیرند و اگر به هر دلیلی، اتفاق نا خوشایندی در این مراکز رخ دهد دور از خاک آمریکا هستند و تاثیر آن مستقیم روی مردم آمریکا نخواهد بود ضمن این که آمریکا می‌تواند به راحتی از مسئولیت عواقب آن شانه خالی کند.

همه کارشناسان تاکید دارند که از حدود بیست سال پیش آمریکایی‌ها به سمت راه اندازی این مراکز در کشور‌های تازه استقلال یافته از شوروی سابق روی آوردند و از پانزده سال پیش در این زمینه در اوکراین بسیار فعال شده بودند و سرمایه‌های هنگفتی را برای این تحقیقات انجام داده اند.

دقیقا از همان زمانی که آمریکایی‌ها تحقیقات خود را در این مراکز در اوکراین شروع کردند برخی ویروس‌های ناشناخته در سطح جهان گسترش پیدا کرد، ویروس‌هایی مانند سارس و آنفلوانزا‌های مختلف و امروزه هم نوبت کرونا رسیده است. اگر به زمان شروع انتشار ویروس کرونا برگردیم می‌بینیم این ویروس دقیقا زمانی و در مکانی در چین پخش شد که یک تیم تحقیقاتی آمریکایی دو سه هفته قبل‌تر در آن مکان بودند.

ارسال نظرات

نام

captcha

نظر شما