امروز : سه شنبه ۱ آبان ۱۴۰۳ - 07:14

Afrang Khabar

1400/12/3 19:14

تحمل استرس مداوم می‌تواند تاثیراتی بر وزن داشته ‌باشد. البته تغییر در عادت های غذایی با توجه به خصوصیات فردی متفاوت خواهد بود و بعضی افراد دچار افزایش و بعضی دیگر دچار کاهش وزن می‌شوند.

استرس وزن را افزایش می‌دهد یا کاهش؟

به گزارش افرنگ خبر / گرچه حالات عصبی، بی‌حوصلگی و اختلالات خواب مهم‌ترین تاثیرات استرس هستند اما تنش‌های روانی می‌تواند بر وضعیت تغذیه فرد نیز تاثیر بگذارند که طی دوران پاندمی کروناویروس نیز بیشتر دیده می‌شود.

البته تغییر در عادت های غذایی برای همه افراد یکسان نخواهد بود و گرچه بعضی در این شرایط تمایل بیشتری به انواع خوراکی‌ها دارند بعضی دیگر دچار بی‌‌اشتهایی می‌شوند اما چرا؟!

تمایل بیشتر به خوراکی‌ها برای کسب آرامش

مطالعات انجام شده در مورد ارتباط بین استرس و رفتارهای تغذیه‌ای نشان می‌دهد که سطح استرس بالا عامل خطر قابل‌توجه برای بسیاری وابستگی‌ها از جمله تمایل به پرخوری است. استرس ترشح هورمون‌های شادی و لذت مانند سروتونین را کاهش می‌دهد. در چنین شرایطی غذاخوردن می‌تواند به‌عنوان روشی برای کسب آرامش و لذت تبدیل شود و از همین‌رو، احتمال چاقی و اختلالات متابولیک را افزایش می‌دهد. به این ترتیب، فرد به‌جز نیاز فیزیولوژیک خود برای رفع گرسنگی، به‌طور مداوم تمایل به خوراکی‌های مختلف دارد که حتی ممکن است به‌راحتی نتواند این حالت خود را کنترل کند.

تسهیل تجمع قند و چربی

استرس ترشح هورمونی به‌نام کورتیزول را فعال می‌کند. اگر سطح این هورمون خیلی زیاد باشد، زمینه تجمع چربی‌ها در بافت شکم افزایش پیدا می کند. آدیپوسیت‌ها؛ سلول‌های ذخیره‌ساز چربی در این قسمت‌ها گیرنده‌های بیشتر کورتیزول نسبت به دیگر سلول‌‌های بدن دارند. در نتیجه کورتیزول زمینه تجمع چربی از غذاهای چرب و شیرین را افزایش می‌دهد. 

کاهش اشتها

استرس در بعضی افراد تاثیر دیگری دارد. گاه دغدغه‌های فکری و استرس منجر به اضطراب شدیدی می‌شود که اشتها را مختل می‌کند. همچنین، ممکن است در روند هضم تاثیر گذاشته و عامل بروز درد یا سوزش معده حتی یبوست شود. این اختلالات سیستم گوارشی می‌تواند زمینه‌ساز غذا خوردن کمتر و در نتیجه کاهش وزن شود. از همین‌رو، لازم است افرادی که دچار افزایش یا کاهش غیرعادی و بدون‌دلیل هستند حتما به سطح استرس شان نیز توجه کنند و با رعایت توصیه‌های کسب آرامش به وضعیت مطلوب تناسب اندام شان برسند.

ارسال نظرات

نام

captcha

نظر شما