مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران، با اشاره به افتتاح خط لوله بید بلند – اهواز گفت: راهاندازی این پروژه سبب افزایش پایداری شبکه گاز غرب کشور می شود.
به گزارش افرنگ خبر /به نقل از شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران، «رضا نوشادی» درباره پروژه احداث خط لوله گاز ۵۶ اینچ "بیدبلند – اهواز " که هفته گذشته توسط رئیس جمهوری به بهره برداری رسید، افزود: اجرای خط ۵۶ اینچ بیدبلند – اهواز از ملزومات مهم شرکت ملی گاز ایران به شمار میآید و بنا به اهمیت راهاندازی این خط، همکاران طرح با گذر از انبوه مشکلات فرارو، به ویژه موانع طبیعی و سیلهای غیرمنتظره، توانستند پروژه را مدیریت کنند و به سرانجام برسانند.
مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران گفت: پروژه بید بلند - اهواز به طول ۹۹ کیلومتر و قطر ۵۶ اینچ به عنوان بخشی از خط لوله نهم سراسری گاز به منظور تکمیل رینگ گازی کشور و صادرات گاز و همچنین در حال حاضر با توجه به شرایط کشور به منظور تأمین مصارف داخلی از جمله تقویت شبکه گاز استان خوزستان و تأمین گاز مشترکین شهری و روستایی و صنایع در این استان به بهره برداری رسید.
وی تغذیه واحدهای صنعتی را یکی دیگر از کاربردهای این خط لوله گاز برشمرد و افزود: بخشی از ۳۱ کیلومتر ابتدایی این خط لوله به عنوان فاز اضطراری جهت اتصال به خط لوله ۳۰ اینچ ماهشهر – شادگان و تأمین کسری گاز صنایع پتروشیمی واقع در منطقه ماهشهر در خرداد ماه ۹۹ مورد بهره برداری قرار گرفت.
نوشادی در تشریح ضرورتهای اجرای پروژه خط لوله گاز "بید بلند – اهواز" گفت: همانطور که میدانید یک خط لوله گاز، گاهی اوقات میتواند به عنوان یک مخزن ذخیره گاز به کار گرفته شود و در برخی مواقع بنا به اقتضای شرایط شبکه و صلاحدید مدیریت دیسپچینگ، میتوانیم ذخیره گاز را در این خطوط داشته باشیم بنابراین از آنجا که خط لوله "بیدبلند – اهواز" به خط لوله صادراتی و استراتژیک ششم سراسری گاز متصل شده است از این قابلیت برخوردار است که در صورت کمبود گاز در خط ششم، به عنوان ذخیره استراتژیک عمل کند و گاز مورد نیاز را به ویژه در روزهای سرد سال و پیک مصرف به این مسیر انتقال دهد که این مهم، تأثیر بزرگی در پایداری شبکه گاز در منطقه غرب کشور دارد.
وی با بیان اینکه، خط لوله "بیدبلند – اهواز" در مجاورت خط لوله ششم سراسری گاز اجرا شده و بخش زیادی از آن به صورت موازی با خط ششم پیش رفته است، خاطرنشان کرد: این خط لوله از ایستگاه لانچر تلخاب آغاز شده و به ایستگاه ریسیور اهواز (کریت کمپ) ختم میشود و دارای یک ایستگاه لانچر، یک ایستگاه ریسیور، ۴ ایستگاه شیر بین راهی و ۲ ایستگاه حفاظت کاتدیک است.
نوشادی با تاکید بر اهمیت و تأثیر احداث پروژه خط ۵۶ اینچ "بیدبلند – اهواز" در پایداری گاز مناطق غربی کشور به تشریح بروز موانع طبیعی در مسیر اجرای این پروژه پرداخت و توضیح داد: این پروژه در حساسترین مراحل پیشرفت خود با وقوع سیلهای غیرقابل پیشبینی، مواجه شد و وقوع سیل در منطقه اهواز که به لحاظ توپولوژی، منطقهای صاف و مسطح محسوب میشود، سبب شد جریان آبها از هر سو و از ارتفاعات به سوی سایت پروژه سرازیر شده و در آن منطقه جمع شود به نحوی که آب، کل مسیر خط را فراگرفت و سایت پروژه تبدیل به دریاچه شد.
وی ادامه داد: وقوع سیل، تردد به مسیر خط و اجرای پروژه را بسیار دشوار کرده بود بنابراین هفتهها صبر کردیم تا آبهای ناشی از سیل، فروکش کند که به دلیل رسی بودن بافت زمین، تا مدت زیادی، آب در سطح زمین باقی ماند و جذب نشد. بنابراین برای رفع مشکل، حفر کانال در دو طرف مسیر در مقاطع ۱۰۰، ۲۰۰ و ۵۰۰ متری انجام شد وآبهای اضافی توسط پمپ به جویهای حفر شده هدایت شد تا مجدداً امکان تردد، حفاری و لوله گذاری فراهم شود.
مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران ادامه داد: سیل و بارندگی شدید در چند مقطع طولانی، ادامه داشت و خسارتهایی غیرقابل پیش بینی به بار آورد و بر صعوبت عملیات اجرایی افزود و حتی جادههای بایپس که به مسیر خط لوله منتهی میشد را در چند نوبت، کاملاً مسدود کرد. اما در نهایت با همت همکاران، مشاور و پیمانکار، مرحله به مرحله کار را به پیش بردیم و علیرغم بافت خاک نرم منطقه و بالا بودن سطح آب زیرزمینی، توانستیم با حفر کانالهای اضافی، سیلاب را بهطور اصولی مهار و تخلیه کنیم تا آسیبی به زمینهای کشاورزی منطقه وارد نشود.
نوشادی در ادامه بیان مشکلات پروژه "بیدبلند – اهواز" گفت: زیرگذرهای متعدد گاز و نفت نیز در این پروژه مسالهساز شد و ریسک کار را بالا برد. همچنین صعوبت کاری برای عبور از جاده "رامشیر – اهواز" که طول کیسینگ در آن ۱۰۰ متر طراحی شده بود. اجرای این عملیات برای دستاندرکاران بسیار دشوار بود.
وی افزود: انجام حفاری چهارمتر زیر بستر طبیعی و مواجهه با آبرفتهای سطحی زمین دشوار بود و در نهایت انتقال لوله کیسینگ به جلو با بهرهگیری از دستگاهها و جکهایی بسیار قویتر از حالت مرسوم انجام شد.
نوشادی ادامه داد: عبور از کانالهای بتنی آب قدیمی در این منطقه به دشواری انجام شد و بافت زمین، طوری بود که حفاری و سنگینی کانال آب، احتمال ریزش را در پی داشت، بنابراین از سازمان آب منطقهای تقاضا کردیم، وقفهای ایجاد کند تا اجرای کیسینگ با موفقیت انجام شود. در مقطعی نیز علیرغم اجرای ۹۰ درصد از کار، کانال آب ترک خورد و خسارتهایی وارد شد که با ورود فوری متخصصان، مساله برطرف شد.
مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران دیگر موانع پروژه بید بلند – اهواز را چنین تشریح کرد: باتلاقی و صعب العبور بودن منطقه نیز تردد و اجرای پروژه را بسیار سخت کرده بود. همانطور که میدانید، خط لوله ۵۶ اینچ، خود به تنهایی، دارای وزن قابل توجهی است به ویژه آنکه فشار عملیاتی این پروژه هم PSI ۱۳۰۵ در نظر گرفته شده بود و بنابراین قرار دادن این لولههای ضخیم داخل کانال، نیازمند دستگاهها و سایدبومهای بزرگ بود.
وی ادامه داد: همانطور که پیشتر عنوان شد منطقه از جنس خاک نرم تشکیل شده که طبیعتاً طاقت حمل بار سنگین و حرکت جرثقیلهای عظیم را ندارد از این رو تعداد سایدبومها را افزایش داده و بار به گونهای تقسیم شد که بتوانیم این قسمت از کار را به پیش ببریم. با این حال، بستر خاک به قدری ناپایدار بود که گاهی سایدبومها هنگام بلند کردن لولهها از زمین و قرار دادن آن در کانال، در زمین فرو میرفتند اما در نهایت با وجود همه دشواریها، بر مشکلات فائق آمدیم و پروژه با کیفیت قابل قبول، تکمیل، تزریق گاز و افتتاح شد.
ارسال نظرات