وی ادامه داد: قبل از آنکه این پیامکها برای مردم ارسال شود، باید کار رسانهای انجام شود و مردم از آن سر شماره مطلع شوند اما متأسفانه هیچکدام از نهادها و سازمانهای ما چنین کاری را انجام نمیدهند که منجر به افزایش جرایم سایبری شده است.
معاون اجتماعی پلیس فتا گفت: سامانه «ADLIRAN» اکنون در صدر جرایم سایبری است و به دلیل آنکه اطلاعرسانی خوبی در این زمینه انجام نشده، کلاهبرداران از این سر شماره سوءاستفادههای بسیاری کردهاند.
راهاندازی سامانه جامع ارائه خدمات دولتی از سوی پلیس فتا
وی اظهار داشت: پلیس فتا پیگیر راهاندازی سامانه جامع ارائه خدمات دولتی است یعنی یک سامانه مشخص باشد و هر نهادی که میخواهد پیامکهای انبوه ارسال کند، سر شماره خود را در آن سامانه ثبت کند.
پاشایی بیان کرد: روند ارسال پیامک باعث سردرگمی مردم و سوءاستفاده مجرمان سایبری شده و پلیس فتا حتماً با ارسالکنندههای پیامک به صورت انبوه و جزیرهای برخورد میکند.
به گفته معاون اجتماعی پلیس فتا، چندی پیش پیامکهایی از سامانه «نفوس و مسکن» برای مردم ارسال شد که ضربه شدیدی به کاربران زد.
روش کلاهبرداری با سرشماره های جعلی به چه صورت است؟
پاشایی ادامه داد: روش کلاهبرداران در این پیامکها آن است که پیامکی با محتواهایی نظیر «ابلاغیه»، «ثبت شکایت در سامانه» یا «ثبتنام» در سامانه مذکور که حاوی لینک است، به شهروندان ارسال شده و جهت مشاهده ابلاغیه، از آنان درخواست میشود با کلیک بر روی لینک، مبلغ ناچیزی پرداخت کنند اما این لینکها یک بدافزار هستند که تمام اطلاعات کارت بانکی متقاضیان را به سرقت میبرند.
وی ضمن تاکید به سازمانها برای اطلاعرسانی وسیع و گسترده در رابطه با سرشمارههای خود به مردم؛ گفت: پیامکی از طرف قوه قضائیه با سر شماره شخصی ارسال نمیشود، پیامکهایی دارای لینک، جعلی و کلاهبرداری است و پیامک ارسالی از طرف قوه قضائیه تنها با سر شماره ADLIRAN است./منبع: خبرگزاری مهر