امروز : جمعه ۲ آذر ۱۴۰۳ - 06:37

Afrang Khabar

1400/11/4 18:37

یونسکو اعلام کرد اختلال آموزشی که شیوع کووید ۱۹ بوجود آورد وخیم‌ترین بحران آموزشی ثبت شده در جهان است.

کرونا عامل وخیم‌ترین اختلال آموزشی در جهان

به گزارش افرنگ خبر /به نقل از خبرگزاری فرانسه، طی دو سالی که از شیوع کرونا می‌گذرد، جهان وخیم‌ترین بحران آموزشی را که هرگز تجربه نکرده بود ثبت کرد. هر چند این بحران، تعطیلی دراز و کوتاه مدت مدارس را به دنبال داشت، پیشرفت‌هایی در دومین سال ثبت شد.

کشور‌ها خود را تطبیق دادند
به اعتقاد یونسکو (سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد)، اختلال آموزشی که شیوع کووید ۱۹ بوجود آورد وخیم‌ترین بحران آموزشی است که تاکنون ثبت شده است.
یونسکو اعلام کرد با وجود این، از دسامبر ۲۰۲۱ تا ژانویه ۲۰۲۲، شاهد تغییر قابل توجهی بودیم: دیگر مدارس در سطح گسترده تعطیل نشدند، کشور‌ها موفق شدند با اتخاذ شیوه جدیدی از مدیریت بحران و توانایی باز نگهداشتن مدارس به کمک اتخاذ پروتکل‌های بهداشتی بیشتر و ایمن تر، طرحی جدید را به اثبات برسانند.
این منبع اعلام کرد کشور‌هایی مانند فرانسه، برزیل یا مکزیک تدابیری جدید را به اجرا گذاشتند که از آن جمله می‌توان به فاصله گذاری اجتماعی، تعطیلی مورد به مورد و علاوه برآن شستن معمول دست‌ها یا ماسک زدن اشاره کرد.
علاوه براین، فرانسه، کانادا یا ایتالیا به تست گرفتن نیز متوسل شدند.
یونسکو اعلام کرد در حال حاضر، مدارس در ۱۳۵ کشور باز هستند. ۲۵ کشور نیز تصمیم گرفتند پس از تعطیلات کریسمس و در اوایل سال، بازگشایی مدارس را به تعویق بیندازند. ۱۲ کشور تصمیم گرفتند کاملا تعطیل باشند. این تعداد در دوره مشابه در سال گذشته، ۴۰ کشور بود.
یونسکو اعلام کرد: بنابر این تأکید بر اهمیت بازگذاشتن مدارس از نقطه نظر اجتماعی و همچنین آسایش دانش آموزان به کشور‌های مختلف واگذار شده است.


کشور‌هایی که بیشترین تعطیلی مدارس را داشتند
از دو سال پیش، کشور‌هایی که مدارس در آن‌ها برای مدتی طولانی، یعنی بیش از ۶۰ هفته تعطیل بودند، عبارتند از بنگلادش، کویت، فیلیپین، اوگاندا و ونزوئلا.
چنانچه بخواهیم تعطیلی‌های غیر سراسری را در نظر بگیریم، در اوگاندا مدارس بیش از ۶۰ هفته به طور سراسری و ۲۳ هفته در برخی مناطق این کشور تعطیل بودند. در بولیوی نیز به ترتیب ۴۳ هفته و ۳۹ هفته، نپال ۳۵ و ۴۷ هفته و در نهایت در هند ۲۵ و ۵۷ هفته تعطیل بودند.


کشور‌هایی که کمترین میزان تعطیلی را داشتند
از دو سال گذشته، چهار کشور در جهان هرگز اقدام به تعطیلی مدارس نکردند. بلاروس، بروندی، نائورو و تاجیکستان این چهار کشور هستند.
۱۲ کشور نیز هرگز مدارس را در سطح سراسری تعطیل نکردند. روسیه، آمریکا و استرالیا جزء این کشور‌ها هستند. قاره اقیانوسیه نیز جزء مناطقی از جهان است که کمترین میزان تعطیلی مدارس را ثبت کرد.


پیامدها

تعطیلی طولانی یا کوتاه مدت مدارس یا مراکز دانشگاهی، به ویژه در کشور‌های با درآمد پایین و متوسط، پیامد‌های ناگواری داشت. در این کشورها، سهم کودکانی که تحت تأثیر فقر یادگیری قرار گرفتند، از ۵۳ درصد در قبل از کرونا، احتمالا به ۷۰ درصد می‌رسد.
برخی مناطق در برزیل، پاکستان، مناطق روستایی هند، آفریقای جنوبی و همچنین مکزیک کاهش قابل توجه یادگیری در ریاضیات و خواندن را ثبت کردند.
یونسکو اعلام کرد تا سال ۲۰۳۰ «هیچ منطقه‌ای از جهان برنامه‌ای برای دستیابی به آموزش متوسطه همگانی ندارد. معلمان بر این باورند فقط یک سوم از دانش آموزان پایه قوی ریاضیات خواهند داشت و ۳۳ درصد دانش آموزان قادر نخواهند بود در پایان دوره ابتدایی یک جمله بخوانند».
بانک جهانی و نهاد‌های وابسته به سازمان ملل متحد هشدار دادند در دراز مدت، نسل جوانانی که هم اکنون به مدرسه می‌روند، به علت کمبود‌های ناشی از تعطیلی مدارس به علت شیوع کرونا، در معرض این خطر قرار دارند که نزدیک به ۱۷ هزار میلیارد دلار درآمد را از دست بدهند.
در گزارشی که ماه دسامبر منتشر شد، جِیم ساوِدرا مدیر جهانی آموزش در بانک جهانی گفت: ضعف آموزشی که شمار بسیاری از کودکان با آن مواجهند به لحاظ روانی غیرقابل قبول است. افزایش بالقوه فقر آموزشی می‌تواند تأثیر مخربی بر بهره وری و آسایش این نسل از کودکان و جوانان، خانواده‌های آن‌ها و اقتصاد جهانی شود.
یونسکو تأکید کرد از این پس اولویت این است که همه کودکان، و به ویژه دختران در برخی کشورها، را به مدارس بازگرداند.

ارسال نظرات

نام

captcha

نظر شما