امروز : چهارشنبه ۲ آبان ۱۴۰۳ - 01:54

Afrang Khabar

1400/11/4 13:54

از لحظه ای که یک ایده به ذهن کار آفرین می‌رسد تا رسیدن به موفقیت آن ایده باید مراقبت‌ها و اقدامات مناسبی انجام داده شود.

تعصب یک کارآفرین بر روی ایده، آفت است

به گزارش افرنگ خبر /مجتبی فرهانچی در نشست تخصصی کارآفرینی با عنوان "از ذهن تا سن" ، بیان کرد: فرد کار آفرین پس از شناسایی ایده باید کار خود را با تحقیق میدانی شروع کرده و ایده خود را مورد سنجش افراد با تجربه قرار دهد تا اطلاعات مناسبی از جایگاه ایده خود در جامعه و بازار کار به دست آورد.

وی به پارک علم و فناوری به عنوان یک شتاب دهنده مؤثر در رشد و پرورش یک ایده اشاره کرد و افزود: پارک‌های علم و فناوری می‌توانند با بررسی ابعاد مختلف یک ایده و با در اختیار گذاشتن فضا، تسهیلات و رسیدگی به نیازهای اولیه و ثانویه فرد کارآفرین کمک بزرگی به زمینه پرورش خلاقیت فرد داشته باشند.

فرهانچی به مراکز رشد و نوآوری که در دانشگاه‌ها و دیگر نقاط استان ایجاد شده اشاره کرد و ادامه داد: این مراکز با توان حداکثری و با در اختیار گذاشتن منابع خود از افراد کارآفرین حمایت می کنند تا در مراحل اولیه بدون صرف هزینه بتوانند بر روی ایده خود تمرکز کرده و درصد موفقیت محصول خود را در جامع مورد سنجش قرار دهند.

مدیر امور موسسات پارک علم و فناوری خاطر نشان کرد: فرد کار آفرین نباید بر روی ایده خود تعصب داشته باشد چرا که همه‌ ایده هایی که به ذهن افراد می‌رسد لزوما موفق نمی‌شوند.
 
وی افزود: با تعصب و فشار بر روی یک ایده ممکن است با صرف هزینه، زمان و انرژی، فرد کارآفرین نتواند محصول خود را پرورش دهد و روحیه خلاقانه و کاری خود را از دست بدهد.
 
فرهانچی از تقاضای جامعه به عنوان مهمترین قسمت یک محصول یاد کرد و ادامه داد: فرد کار آفرین با مطالعه در زمینه تقاضای جامعه، شناسایی مشتری، شناخت محصول و نیاز آن در زندگی روزمره مردم، شناخت علایق و سلیقه های اقشار مختلف جامعه و بررسی جزئیات محصول  باید بسیار تلاش کند.
 
فرشتگان کسب وکار چه کسانی هستند؟
 

وی گفت: پس از بررسی ابعاد یک ایده از نظر مناسب بودن با نیاز جامعه، فرد کارآفرین برای قدم های اول مانند زیر ساخت، تجهیزات و هزینه های پیش بینی شده و احتمالی، باید منابع مالی خود را تقویت کند.

فرهانچی در ادامه از تأمین نیاز مالی فرد کارآفرین و روش‌های آن صحبت کرد و گفت: نیاز مالی یک ایده یا با سرمایه شخصی فرد کارآفرین رفع می شود یا با ارتباط گرفتن با اشخاص حقیقی یا حقوقی مانند بانک ها کار خود را شروع می‌کند.

وی ادامه داد: دو دسته افراد حقیقی وجود دارند که به دسته اول فرشتگان کسب و کار می گویند و با در نظر گرفتن ریسک موفقیت ایده کار آفرین، سرمایه خود را در اختیار فرد می‌گذارند و انتظار سود ندارند که معمولا این افراد از نزدیکان فرد مانند بستگان، دوست، خانواده و... هستند.  

وی به دسته دوم اشخاص سرمایه گذار اشاره کرد و گفت: این اشخاص معمولا با ریسک پذیری و با تنظیم قرارد داد و گرفتن وثیقه‌های معتبر با سرمایه گذاری بر روی ایده شما انتظار سود دارند و با توجه به ریسک موفقیت، ممکن است در قرار داد بندهای ضرر و زیان محصول برای حفظ سرمایه خود را اضافه کنند.

فرهانچی خاطر نشان کرد: بعد از سرمایه شخصی بهترین گزینه برای تأمین نیاز های مالی محصول، شناسایی و استفاده از فرشتگان کسب و کار است. 

وی ادامه داد: پردازش و سنجش یک ایده بخشی از کار است و موفقیت کارآفرین با ورود به بازار رقم می خورد و پس از ورود باید با پیگیری موضوع و افزایش توان فنی بتواند جایگاه خود را در بازار پیدا کند.

نوآوری، چرخه محصول، هوشمندی کسب وکار 

مدیر مؤسسات پارک علم و فناوری ادامه داد: پس از رسیدن به موفقیت و ورود به بازار بیشتر افراد فکر می کنند دیگر زمان برداشت سود از محصول است و دست از تلاش برمی‌دارند.

وی ادامه داد: پس از ورود محصول به بازار شخص کارآفرین همچنان باید برای ثابت ماندن جایگاه محصول خود به سنجش بازار ادامه داده و به همه ابعاد محصول در هر زمان توجه کند.

فرهانچی به تغییر سلیقه و نیاز مردم در جامعه اشاره کرد و افزود: در جامعه امروز، خواسته های افراد با توجه به پیشرفت های بشر دائما در حال تغییر است و ممکن است نیاز جامعه به یک محصول در امروز، به عنوان ناکارآمد ترین محصول در جامعه فردا شود.

وی ادامه داد: فرد کارآفرین همواره باید با سنجش بازار، چرخه عمر محصول، نوآوری و هوشمندی کسب و کار بتواند جایگاه خروجی محصول خود نسبت به تقاضای جامعه را حفظ کند در این صورت است که فرد از یک ایده در ذهن خود به سکوی موفقیت می رسد.

عمده مشکلات استان همدان در بحث کارآفرینی

فرهانچی در ادامه به عمده مشکلات استان اشاره کرد و ادامه داد: در استان همدان با چند مشکل اساسی روبرو هستیم که هر کدام در جایگاه خود از اهمیت بالایی برخوردار هستند و باید با همت مسئولان و مراجع زیربط سازوکارهایی برای رفع این آفت های کسب کار در نظر گرفته شود.

وی در پایان خاطر نشان کرد: می توان از مشکلات ورودی کسب وکار با توجه به موقعیت سیاسی و جغرافیایی استان، خلاق نبودن در عرصه تولید محصول، نداشتن مهارت های لازم در بحث ایده و کارآفرینی، تأمین سرمایه و صنایعی که در همدان سالهاست در دست پیگیری و قدرت گرفتن است را نام برد که هنوز اتفاقی در این زمینه ها نیفتاده است.

ارسال نظرات

نام

captcha

نظر شما