به گزارش افرنگ خبر /
رالی داکار سفری است اودیسه وار در میان گرمترین صحراهای جهان و مسیرهایی که هر ساعت ممکن است شکل آنها تغییر کند.
بدون شک یکی از دشوارترین مسابقات ورزشی جهان و شاید سخت تر از دو ماراتون، مسابقه اتومبیلرانی و موتورسواری داکار است. مسابقهای که سالی یک بار برگزار میشود و چهل و چهارمین دوره آن نیز در عربستان به جریان افتاده.
رالی داکار امسال از روز اول سال جدید یعنی یکم ژانویه 2022 آغاز شده و دو هفته به طول خواهد انجامید در حالی که بیش از 500 شرکتکننده با انواع خودروهای بزرگ و کوچک در آن شرکت میکنند.
از پاریس تا جده
مسابقات داکار بیش از 40 سال قبل به عنوان رالی پاریس ـ داکار راهاندازی شد و مسیر مسابقه از اروپا تا قلب آفریقا بود. اما بعد از پیدایش گروههای افراطی مثل القاعده و داعش در آفریقا و تهدیدهایی که رخ داد این مسابقه به آمریکای جنوبی رفت و در صحراهای شیلی و آرژانتین ادامه یافت تا اینکه از سه سال قبل سرانجام درخواست عربستان برای میزبانی این مسابقه پذیرفته شد و قراردادی 5 ساله با شرکت ASO (آمائوری اسپورت) به جریان افتاد تا پای دار و دسته بهترین آفرودرهای دنیا به صحرای عربستان باز شود.
امسال سومین دوره برگزاری رالی داکار در عربستان سعودی است در حالی که دیگر نه از پاریس در این مسابقه خبری هست و نه از داکار پایتخت سنگال. رانندگان و نقشهخوانهای ماجراجو حالا به مسیرهای شنی، سنگی، رمل و سنگلاخ در عربستان حمله میبرند. سال گذشته بسیاری از رانندگان نسبت به مسیر که بیشتر سنگلاخ بود اعتراض داشتند و معتقد بودند این مسیر باعث از بین رفتن بیش از حد تایرهای آنها شده و امسال گروه برگزاری به این انتقاد توجه کرده و مسیر شنی و رمل را بیشتر کرده است.
امسال مسیری در حدود 9500 کیلومتر از حائل تا جدّه برای 12 مرحله مسابقه به اضافه رالی پیشدرآمد طراحی شده که ماشینهای بنزینی، دیزل و الکتریکی، موتورسیکلتها، کوادها و کامیونها در دستهبندی مختلف در آن به رقابت خواهند پرداخت.
ورود برقیها
رالی داکار 2022 در یک تفاوت محسوس نسبت به سالهای گذشته، چراغ سبز به خودروهای برقی یا هایبرید نشان داده و امسال تنوع بیشتری در استفاده از انرژیهای پاک و سوختهای زیستی، غیرفسیلی و هیدروژن در میان خودروها دیده میشود. حتی آئودی با یک خودروی برقی بنزینی عجیب از دسته E-Tron وارد مسابقه شده که سه راننده مشهور و قهرمان در ادوار گذشته داکار پشت فرمان آنها خواهند نشست.
کارلوس ساینز(پدر)، استفان پیتر هانسل و ماتیاس اکستروم که هر سه سابقه قهرمانی در داکار دارند با غول آئودی به جنگ تویوتا هایلوکس داکار به رانندگی ناصر العطیه رفتهاند و به نظر میآید رقابت بسیار جذاب و سختی در بادیه عربستان بین آنها شکل خواهد گرفت. در میان موتورسواران نیز سیریل دسپره فرانسوی که تجربه بسیار و عناوین متعددی با موتوکراس در این مسابقات دارد به جنگ صحرای عربستان خواهد رفت.
برای همه رانندهها خصوصا موتورسوارها که نقشهخوان ندارند، راهنماهای الکترونیک نصب شده تا ایمنی بیشتری در صحرای بیرحم و خشن عربستان برای رانندهها فراهم شود. موتورسوارها حتی به جلیقه مخصوصی که مثل ایربگ در خودروها عمل میکند نیز مجهز هستند و این پیوست ایمنی به دخواست خود آنها تهیه شده است. تاکنون تعداد قابل توجهی موتورسوار در مسابقات رالی داکار در ادوار پیشین، کشته شدهاند!
رانندههای قهار از سراسر جهان
رالی داکار با پوشش تصویری ویژه از هوا و زمین برگزار میشود و فعلا در استیج نخست، ناصر العطیه اول شده و کارلوس ساینز او را تعقیب میکند. این تعقیب و گریز بیپایان البته بین رانندههایی از کشورهای مختلف در جریان خواهد بود. رانندههای بزرگی از اروپا، آفریقا و خاور میانه در این رقابت جنونآسا شرکت کردهاند و حتی چند راننده از چین نیز وارد این کارزار شدهاند و خودروهای ساخت کشورشان را به این شکل آزمایش خواهند کرد. اما مسیر بسیار سخت و طاقتفرساست و احتمالا تعداد زیادی از این رانندهها نتوانند به خط پایان در جده برسند، همانطور که راننده تیم مشهور «ریبیلیون» در روز اول دچار حادثه و آتشسوزی شد تا در همان مرحله مقدماتی یا پیش درآمد از کل مسابقه حذف شود.
رالی داکار سفری است اودیسه وار در میان گرمترین صحراهای جهان و مسیرهایی که هر ساعت ممکن است شکل آنها تغییر کند.
ارسال نظرات