مدیر عامل راهآهن اظهار کرد: موضوع احداث خط ریلی از شلمچه به بصره، در حقیقت تکمیل کریدور گسترده شرق به غرب است که در حال حاضر در آن انقطاع وجود دارد و این موضوع از دیرباز مطرح بوده و علاقمندان از ۲۰ سال پیش به دنبال تحقق آن بودند؛ اما در هر مقطع از زمان توفیق انجام آن حاصل نشده است.
وی با اشاره به اهمیت تفاهم نامه اخیر امضا شده عنوان کرد: اقدامی که دیروز (۵ دی) در عراق انجام شد، با توجه به جهت گیری دولت سیزدهم مبنی بر اولویت داشتن ارتباط با همسایگان صورت پذیرفته است.
معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: هدف ما این است که کریدورهای ترانزیتی را برقرار و اگر جایی نقصی وجود دارد آن را برطرف کنیم؛ در همین راستا در عراق نقشه راهی عملیاتی در خصوص این پروژه به امضا رساندیم که به رفع موانع میپردازد.
صالحی با بیان اینکه طول خط کمتر از ۴۰ کیلومتر است افزود: ساخت این مسیر ریلی موانع مختلفی داشته و سعی کردیم در این نقشه راه به حل این موانع به شکل عملیاتی بپردازیم.
وی اظهار کرد: به طور مثال در مهمترین گلوگاه این پروژه، احداث یک پل روی رودخانه مطرح است که از لحاظ عمرانی حدود یکسال و نیم زمان برای احداث آن پیش بینی شده است. نکته دوم بحث مین روبی است که حدود ۱۵ تا ۲۰ کیلومتر از مسیر است و مین روبی زمان میبرد و تحویل محدوده آن نیز تشریفات خاصی را باید طی کند که در نقشه راه به این موضوع نیز پرداخته شده است و بلافاصله بعد از اینکه امضای این تفاهم نامه انجام شد، فرآیند اجرا سازی آن را آغاز کردهایم.
مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد: این پروژه میتواند آوردههای اقتصادی، اجتماعی و سیاسی بسیاری برای مردم کشورمان به همراه داشته باشد.