امروز : چهارشنبه ۲ آبان ۱۴۰۳ - 12:27

Afrang Khabar

1400/9/27 0:27

در حوزه پزشکی وقتی بیماری دچار سکته میشود کادر پزشکی اولین اقدامات را برای احیای مریض انجام می دهند؛در این مرحله از هر اقدامی دریغ نمی کنند،

اول احیا بعد بهبودی

به گزارش افرنگ خبر

بسمه تعالی

 اول احیا بعد بهبودی

در حوزه پزشکی وقتی بیماری دچار سکته میشود کادر پزشکی اولین اقدامات را برای احیای مریض انجام می دهند؛ در این مرحله از هر اقدامی دریغ نمی کنند، به بیمار شوک می دهند، مورفین تزریق می کنند؛ اقداماتی که در شرایط عادی غیر معمول است. بعد از اینکه بیمار احیای شد روند بهبودی و درمان بیمار آغاز می شود. نکته قابل توجه در این فرایند، امیدواری و سپس همراهی همراهان بیمار با کادر درمان است که به دلیل مشاهده علایم حیاتی، ضمن اعتماد به کادر پزشکی، به روند درمان امیدوار شده و هر آنچه کادر پزشکی بخواهد به دیده منت انجام می دهند؛  که یکی از مهم ترین کنش های مثبت همراهان، صبر و همکاری با کادر پزشکی برای حصول نتیجه است. مسلما این همراهی و همکاری که نتیجه امید و اعتماد حاصل از عملیات احیا است، کادر پزشکی را در ادامه راه که اصل درمان و بهبودی است، موفق خواهد کرد. بنابراین اگر امید اولیه که محصول احیا است بوجود نیاید، همراهان بیمار به دنبال تغییر کادر پزشکی هستند که بتواند اول بیمار را احیا سپس درمان کند؛ چه بسا در صورت ظاهر نشدن علایم حیاتی، نسبت به کادر پزشکی معترض شوند. همراهان به  این گزاره کادر درمان که بگویند بیمار را درمان خواهند کرد در صورتی واکنش مثبت نشان داده و اعتماد میکند که  در روند احیای بیمار و نجات او از مرگ، به توان کادر درمان ایمان بیاورند.

این مثلِ امروز اقتصاد ایران بیمار است که از نیمه دوم سال 1399 سکته کرده و علایم حیاتی ندارد؛ بازار سرمایه، بازار ارز ، تورم، قیمت ها و... همه به حالت سکته درآمده اند. متاسفانه کادر درمان دولت قبل هم با اینکه تصمیمات خودشان عامل این سکته بود نتوانست چاره ای به حال این بیمار کند که برعکس آن را تشدید کرد؛ بالاخره در انتخابات 1400 مردم رای به تغییر کادر درمان دادند؛ انتظار عمومی همراهان بیمار سکته کرده( اقتصاد کشور) این بود که کادر جدید برنامه ای مشخص اول برای احیای بیمار که معمولا همراه با درد، شوک و اقدامات بعضا سخت است، داشته باشد و با احیای بیمار، همراهان بخوانید مردم، امیدوار به بهبودی شوند؛ در چنین شرایطی روند بهبودی و درمان با حمایت و همراهی مردم امکان پذیر است.

شواهد و علایم موجود نشان میدهد کادر جدید نیز لااقل برنامه مشخصی برای احیا ندارند؛ اگر هم دارند در عمل چیزی دیده نمی شود و در بسیاری از موارد درب همچنان بر همان پاشنه می چرخد؛ افکار عمومی انتظار داشت و دارد دولت مردان با شناسایی مهمترین عوامل تاثیر گزار بر ادامه روند سکته بیمار( مثلا بازار ارز، بازار خودرو، بازار بورس، محصولات غذایی و ...) برنامه مشخصی مثلا  تغییر سریع مدیران موثر در این آشفته بازار و یا برخورد با عاملان اصلی، کار احیای بیمار را شروع می کردند و از این طریق اعتماد عمومی نسبی شکل می گرفت سپس نسخه درمان را اجرایی و با همراهی مردم به سرانجام میرساندند. پس تا دیر نشده برنامه احیایی تدارک ببینید به گونه ای که علایم حیاتی آن حداقل در تغییر برخی مدیریت های ناکارآمد در حوزه صنعت از جمله خودرو و بازارها دیده شود و همراهان این بیمار به کما رفته نسبت به آینده و بهبودی امیدوار گردند.

دکتر رضا واعظی- استاد دانشگاه

ارسال نظرات

نام

captcha

نظر شما