امروز : جمعه ۲ آذر ۱۴۰۳ - 09:32

Afrang Khabar

1400/7/11 21:32

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: ارتقای کیفیت در تولید حفاظ‌های بتنی، منجر به صرفه جویی اقتصادی بیش از یکهزار میلیاردتومان در سال شده است.

صرفه‌جویی هزار میلیارد تومانی سالانه با ارتقای کیفی حفاظ‌های بتنی

به گزارش افرنگ خبر /به نقل از وزارت راه و شهرسازی، آقای مهدی نعمتی افزود:کارخانه‌ها، چنانچه بخواهند در چرخه فعالیت باقی بمانند باید کیفیت محصولات را بالا ببرند و در نهایت موفق به گرفتن گواهینامه فنی از مرکز تحقیقات بشوند.

وی با اشاره به اینکه عمر مفید حفاظ‌های بتنی به ۱۵ سال ارتقا یافته است گفت: بخشی از فعالیت‌های این مرکز در خصوص ارتقای کیفیت حفاظ‌ها بتنی (نیوجرسی‌های بتنی) به منطور تامین امنیت و حفاظت در تردد ماشین‌آلات سبک و سنگین در میانه راه و کناره جاده‌هاست.

عضو هیئت‌علمی بخش فناوری بتن تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی افزود: در سال ۱۳۹۵ شورای‌عالی فنی امور زیربنایی در وزارت راه و شهرسازی مصوبه ارتقای کیفیت حفاظ‌های بتنی راه را به مرکز ابلاغ و مرکز را مامور این کار کرد.

وی اضافه کرد: با این مصوبه، مرکز مسئولیت ارزیابی کارخانه‌های تولیدکننده حفاظ‌های بتنی راه و دادن گواهینامه فنی به آن‌ها را در دستور کار قرار داد. به همین منظور دو جاده هراز و فیروزکوه منتهی به استان تهران مورد ارزیابی قرار گرفت و با توجه به نتایج به دست‌آمده تلاش شد تغییراتی در کارخانه‌های تولیدکننده ایجاد و دوام مورد نیاز در نیوجرسی‌ها مورد تاکید قرار گیرد.

نعمتی گفت: ارزیابی کیفیت نیوجرسی‌ها در بازه زمانی ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۵ در جاده هراز و فیروزکوه نشان داد که عمر حفاظ‌های بتنی در کشور حدود ۵ سال بود که با مصوبه و ارایه گواهینامه فنی و رفع موانع و توجه به کیفیت، تلاش شد تا عمر مفید به ۱۵ سال ارتقا یابد.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، برگزاری همایش، دوره‌های آموزشی و تشکیل گروه فنی با حضور همه تولیدکنندگان و مصرف کنندگان را از کار‌های مهمی دانست که در راستای ارتقای کیفی انجام شده و ادامه دارد.
نعمتی تصریح کرد: ارزیابی و ارایه گواهینامه فنی به کارخانه‌ها و شرکت‌های تولید کننده بتن که مستقیما با وزارت راه و شهرسازی و مجموعه‌ها و شرکت‌های وزارت راه در حال همکاری بودند از جمله اقداماتی است که مرکز در دستور کار قرار داده است.

وی افزود: تهیه مشخصات فنی سازه‌های حفاظ‌های بتنی انجام و به موازات آن نیز ارزیابی کارخانه‌ها آغاز شده است، و در نهایت مشخصات فنی حفاظ‌های بتنی راه‌ها را مرکز تحقیقات و در بخش فناوری بتن تهیه و تدوین شد و ملاک و معیاری برای ارزیابی کارخانه‌ها قرار گرفت.

نعمتی افزود: تاکنون بیش از ۶۰ شرکت توسط سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل به مرکز تحقیقات معرفی شد و بیش از ۲۰ شرکت موفق به اخذ گواهینامه فنی شدند.

وی ادامه داد: تولیدکنندگان ملزم شدند تا خط تولید خود را با الزامات مرکز تحقیقات تطبیق دهند تاگواهینامه دریافت کنند.

به گفته این عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، در بیش از ۲۰ استان کشور که بیشترین تولیدات حفاظ‌های بتنی را دارند مرکز ارتباط نزدیکی با شرکت‌ها و کارخانه‌های تولید کننده برقرار کرده است. همچنین، در بیش از ۱۰ استان، حداقل یک کارخانه دارای گواهینامه فنی وجود دارد که می‌تواند نیاز‌های استان را به تولید محصولات حفاظ‌های بتنی آماده تامین کند.

نعمتی ادامه داد: بخش فناوری بتن هر هفته ماموریت دارد تا به کارخانه‌های مختلف در موقعیت‌های مختلف مراجعه و پایش لازم را انجام دهد و چنانچه مشکلی وجود داشته باشد به شرکت‌ها و کارخانه‌ها تذکر دهند.

وی تصریح کرد: شرکت‌ها و سازمان‌های تابعه وزارت راه و شهرسازی مجاز نیستند از کارخانه‌هایی که گواهینامه فنی ندارند، حفاظ بتنی تهیه کنند. کارخانه‌ها، چنانچه بخواهند در چرخه فعالیت باقی بمانند باید کیفیت محصولات را بالا ببرند و در نهایت موفق به گرفتن گواهینامه فنی در مرکز تحقیقات بشوند.

نعمتی با اشاره به اینکه تقریبا بیش از ۹۰ درصد کارخانه‌هایی که قابلیت تولید دارند توسط وزارت راه و شهرسازی شناسایی شدند، اعلام کرد: برآورده‌های کیفی نشان می‌دهد که کیفیت تولید حفاظ‌های بتنی راه از ۵۰ درصد عبور کرده است. هم‌اکنون قطعات بتنی که توسط کارخانه‌های دارای گواهینامه فنی تولید می‌شود بیش از ۵۰ درصد ارتقای کیفی یافته است.

ارسال نظرات

نام

captcha

نظر شما