1400/7/9 15:23
فعال فرهنگی و کارشناس مسائل نوجوانان گفت:محبوبترین حوزه صنعت سرگرمی برای بچههای امروز، بازیهای رایانه است و سال گذشته حدود دو هزار میلیارد تومان هزینه کردند.
به گزارش افرنگ خبر /آقای محمدصادق باطنی گفت: بسیار خوشحالم که این بار به جای سوژههایی که معمولاً نگاه تلخ و سیاهی از دهه هشتادیها را در ذهن میآورد یک فعل قهرمانانه از یک پسر ایذهای به نام علی لندی موضوع گفتگو درباره نسل جدید و دهه هشتادیها شده است.
وی ادامه داد: به مسئله نسل جدید باید با رویکرد فرصت محور نگاه کنیم.
کارشناس مسائل نوجوانان افزود: در مواجهه با شناخت نسل جدید سه نسل انسان داریم دسته اول هیچ انگار، دسته دوم دارای نگاه ساده انگارانه و دسته سوم سطحی انگار هستند.
آقای باطنی خاطر نشان کرد: مهمترین مسئله امروز پدران و مادران نحوه تعامل با نوجوانان در خانه است و نهاد خانواده مهمترین پایگاه اجتماعی است.
وی تصریح کرد: یکی از راههای شناخت نسل جدید، شناختن مواردی است که نوجوان از طریق آنها دنیا را میشناسند یعنی مصرف فرهنگی؛ بچههای امروز مصرف کننده فرهنگ هستند، چون دنبال هویت خود هستند و برای به دست آوردن هویت خود در لا به لای گفتگو با پدر و مادر یا شنیدن صحبت بزرگان نمیگردند بلکه موسیقی گوش میدهند، گیم بازی میکنند، فیلم و سریال میبینند، در شبکههای اجتماعی فعالیتهای متنوع دارند، صفحات افراد پرطرفدار را در فضای مجازی میبینند و از تماشا کردن و مصرف کردن، هویت خودشان را میبینند؛ اگر میخواهیم نوجوانان را بشناسیم باید مصرف آنها را بشناسیم و برای مصرف فرهنگی آنها برنامه ریزی کنیم.
آقای باطنی ادامه داد: در حوزه موسیقی هم امروز پایگاه فرهنگی شرق نسبت به غرب سهم بسیار بیشتری از مصرف فرهنگی موسیقی بچههای ما را دارد و در بخش فیلم و سریال هم با پدیدهای به نام شبکه جهانی نتفلیکس مواجه هستیم که سالی بالغ بر ۱۲ سریال جدید رونمایی میکند که سریالهایی در حوزه نوجوانان میباشد و این تعداد منهای سریالهایی است که نوجوان پسند هستند.
این کارشناس مسائل نوجوانان خاطر نشان کرد: زمانی که برای مصرف فرهنگی نوجوانان دهه هشتادی برنامهای نداریم از آنها نمیتوان توقع داشت در هویتی که در آنها شکل میگیرد همانند بزرگترها فکر کنند و به جهان پیرامون نگاه کنند.
وی افزود: شاهد تفاوتهای بسیار جدی در نسل جدید نسبت به نسلهای قبل هستیم.
آقای باطنی ادامه داد: بر اساس مطالعات نسل امروز نسبت به انسان چند سال قبلتر از خودش بیش از ۲۲ هزار برابر ورودی اطلاعات در روز دارد و زمانی که حجم زیادی از اطلاعات بر نوجوانان وارد میشود دچار سختی در انتخاب و خواستههای خود میشوند.
این کارشناس مسائل نوجوانان گفت: زمانی که در خانه حواسمان به بچهها نیست آنها بیرون میروند یعنی وقتی در خانه برای آنها زبان مشترک وجود ندارد به سمت خانواده نخواهند آمد.
وی خاطر نشان کرد: در حوزه محصولات فرهنگی در کشور یک بخش به نام بنیاد ملی بازیهای رایانهای داریم که نسبت به ۹ سال پیش به نقطهای رسیدیم که بازی ساز در ایران یا از حوزه بازی سازی خارج میشود یا از کشور خارج میشود یعنی بازی سازها را در کشور پشیمان کردیم.
آقای باطنی تصریح کرد: باید با مسائل نوجوانان خیلی جدیتر مواجه شویم تا پلی به سمت شناخت نسل جدید باز کنیم.
وی گفت: دهه هشتادی ها، سرزمین فرصتها هستند و اگر درباره تغییر مصرف فرهنگی آنها صحبت میکنیم به این معنا نیست که آنها به انحراف کشیده شده اند بلکه مصرف فرهنگی آنها تغییر کرده است و این تذکر را باید به خودمان بدهیم که وقتی مصرف فرهنگی تغییر میکند، کسانی که در آن سوی مرزها و حتی در داخل کشور برای ما برنامه ریزی مصرف فرهنگی میکنند نگاه هویتی به محصولات خودشان دارند موسیقی، فیلم و سریال آنها بسته بندی هویتی دارد و آنها پاسخهای هویتی جدید به بچههای ما میدهند.
باطبی افزود: به عنوان پدر و مادر چقدر به مصرف فرهنگی بچههای خودمان نگاه میکنیم و حتی به عنوان سیاست گذار چقدر برای سبد محصولات فرهنگی بچهها برنامه ریزی میکنیم که اگر درست به این نسل بپردازیم بدون شک آینده روشنتر از امروز است و اگر اشتباه بپردازیم، همه برنامه ریزیها دچار مشکل است.
وی تاکید کرد: شهید علی لندی بالقوه همه نوجوانان دهه هشتادی بود که بالفعل شد.
ارسال نظرات