امروز : شنبه ۳ آذر ۱۴۰۳ - 03:48

Afrang Khabar

1400/6/23 15:48

مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: تا یک سال و نیم آینده بر اساس قانون، موتور شناور‌ها باید به چهار زمانه تغییر پیدا کند.

جایگزینی موتور چهارزمانه بجای موتور کنونی شناور‌ها

به گزارش افرنگ خبر /از وزارت راه و شهرسازی، آقای حسین عباس‌نژاد در رابطه با آخرین وضعیت پیشبرد آیین‌نامه هیئت دولت مبنی بر ممنوعیت ثبت شناور با موتور دوزمانه و ثبت آن‌ها صرفا با موتور چهار زمانه، اظهار داشت: با توجه به قانون هوای پاک در راستای کاهش آلودگی هوا، در بخش دریایی استفاده از شناور‌های با موتور چهارزمانه در دستورکار قرار گرفته و تا زمانی که موتور شناور‌ها چهار زمانه نباشد امکان ثبت آن وجود ندارد و این درحالیست که ۹۵ درصد شناور‌ها در کشور دارای موتور دو زمانه است.

وی ادامه داد: علاوه بر این طبق قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، قایق‌های بدون هویت باید ثبت شوند.

مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه تاکنون موتور‌های چهار زمانه در کشور وجود نداشته و این موتور‌ها وارداتی بوده‌اند، گفت: با توجه به لزوم ثبت و هویت‌دار کردن شناور‌ها و اینکه طبق قانون امکان چنین ثبتی وجود ندارد، در نتیجه تصمیم بر این شد تا براساس قانون، بستر لازم برای پیشبرد کار و تولید موتور‌های چهار زمانه شناور‌ها فراهم شود.

عباس نژاد با اشاره به اینکه وزارت راه و شهرسازی با هماهنگی سازمان حفاظت محیط زیست از هیئت دولت به مدت سه سال فرصت خواست تا در راستای اجرای آیین‌نامه ممنوعیت ثبت شناور با موتور دوزمانه و ثبت آن‌ها صرفا با موتور چهار زمانه اقدام کند و بستر و امکانات لازم را برای تحقق این مساله فراهم آورد، بیان کرد: در طول این مدت کمیته‌ای در شورای عالی صنایع دریایی با حضور سازمان صنایع دریایی، تعاونی‌ها، شرکت‌ها و تولیدکنندگان تشکیل شد تا پیگیری امور انجام شود.

وی با بیان اینکه قرار بر این شد تا سازمان صنایع دریایی موتور‌های ۲۰۰، ۱۰۰ و ۶۰ اسب بخار را با بررسی نمونه‌های خارجی و امکانات سخت افزاری و نرم افزاری موجود طراحی کند، عنوان کرد: مسائل مربوط به قیمت نهایی و هزینه تعمیر و نگهداری موتور‌های چهار زمانه از اهمیت بالایی برخوردار است تا قایق داران با کمترین فشار مالی بتوانند با استفاده از تسهیلات محل وجوه اداره شده سازمان بنادر و دریانوردی، از موتور‌های جدید استفاده کنند.

مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به تشکیل کمیته‌ای در راستای مشخص شدن آمار و تعداد مورد نیاز موتور‌ها و نیز قیمت نهایی و وضعیت خط تولید، اعلام کرد: حدود ۱۵ تا ۲۰ هزار قایق دو زمانه در کشور وجود دارد که نیازمند تغییر موتور و نصب موتور چهار زمانه هستند.

عباس‌نژاد گفت: چگونگی ارائه تسهیلات، فرهنگ‌سازی برای ارائه و استفاده از محصول ایرانی و نیز مسائل مرتبط با تعمیر و نگهداری و مراکز خدمت رسانی از جمله موضوعات مهمی است که باید مدنظر قرار گیرد.

وی افزود: در حال حاضر موتور‌های چهارزمانه به مرحله تولید رسیده است و باید تولید داخل در بازار عرضه شود تا در مدت یکسال و نیم آینده تبدیل موتور‌های دو زمانه به چهار زمانه انجام شود.

وی با تاکید بر لزوم تسهیل شرایط قایق‌داران و صیادان، عنوان کرد: کمیته فنی متشکل از طرفین اعم از سازمان صنایع دریایی، وزارت صمت، سازمان بنادر و... باید تشکیل شود و تمامی مسائل در نظر گرفته شود تا ارائه تسهیلات و تجاری‌سازی موتور‌های چهارزمانه شناور‌ها انجام شود.

مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی در مورد مزایای موتور‌های چهارزمانه شناورها، بیان کرد: نصب این موتور‌ها سبب کاهش آلودگی هوا و کاهش مصرف سوخت و در راستای اجرای قانون هوای پاک است.

ارسال نظرات

نام

captcha

نظر شما