امروز : جمعه ۲ آذر ۱۴۰۳ - 06:57

Afrang Khabar

1400/3/5 18:57

شما را با ۱۰ مورد از باور‌های غلط درباره نگهداری خودرو آشنا می‌کنیم که علیرغم مشهور بودن صحیح نیستند.

باورهای غلط درباره نگهداری خودرو

به گزارش افرنگ خبر /هر مالک خودرو توصیه‌های زیادی درباره‌ی نگهداری مناسب خودروی خود شنیده است. بسیاری از این توصیه‌ها که توسط دوستان، خانواده و سازنده به گوش ما می‌رسند راهنمایی‌هایی درباره‌ی طرز کار و نگهداری پیشرانه، گیربکس، راندمان سوخت و… ارائه می‌کنند. برخی توصیه‌ها برای کاهش هزینه‌ها بوده و برخی هم باعث بهبود عملکرد خودرو‌ها می‌شوند؛ اما همه‌ی افسانه‌هایی که درباره‌ی نگهداری مناسب از خودرو‌ها شنیده‌ایم درست نیستند! در ادامه شما را ۱۰ موردی آشنا می‌کنیم که علیرغم مشهور بودن صحیح نیستند.

روغن پیشرانه را باید هر ۵ هزار کیلومتر تعویض کنید

یک زمانی این موضوع درست بود و بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده روغن پیشرانه و تعویض‌روغنی‌ها هنوز هم آن را توصیه می‌کنند؛ اما حالا اکثر خودرو‌ها با تکنولوژی‌هایی ساخته می‌شوند که با تعویض روغن در هر ۸ تا ۱۲ هزار کیلومتر مشکلی ندارند. مواد شیمیانی بهتر و استفاده وسیع از روغن‌های سنتتیک به همراه طراحی بهینه‌ی پیشرانه باعث شده‌اند دوره‌های تعویض روغن خودرو‌های مدرن افزایش یابد. البته برای تعویض روغن خودرو‌ها باید نگاهی به دفترچه راهنمای آن‌ها داشت.

بنزین سوپر باعث بهبود پرفورمنس خودرو می‌شود

تا زمانی که خودروی شما فاقد پیشرانه‌ای پرفورمنس و نسبت کمپرس بالا نباشد بنزین معمولی برای آن کفایت خواهد کرد. بنزین اکتان ۸۶ ارزان‌تر هنوز هم استاندارد‌های کیفیت را پاس می‌کند و آسیبی به پیشرانه نمی‌رساند. بنزین‌هایی با اکتان بالاتر برای پیشرانه‌های توربو و محصولات اسپورت بهتر هستند.

معمولاً خودرو‌هایی که نیازمند بنزین سوپر هستند هزینه‌های نگهداری بالاتری دارند. بنزین معمولی مناسب خودرو‌هایی با قیمت‌های متوسط است. برای دریافت اطلاعات بیشتر دراین‌باره به دفترچه راهنمای خودروی خود مراجعه کنید.

تعمیر خودرو در تعمیرگاه‌های متفرقه باعث ابطال گارانتی می‌شود

گارانتی خودرو صرف‌نظر از جایی که آن را سرویس می‌کنید تا روز انقضا معتبر خواهد بود. نمایندگی‌ها از شما می‌خواهند که فقط به آنجا مراجعه کنید، اما در واقع اجبار به این کار غیرقانونی است. هر سرویس خودرویی تحت گارانتی می‌تواند توسط هر تعمیرگاهی انجام شود. البته برای آگاهی از مواردی که باعث ابطال گارانتی می‌شود باید دفترچه راهنمای خودرو را به دقت مطالعه کنید.

گرم کردن پیشرانه پیش از حرکت در هوای سرد

قطعات پیشرانه برای عملکرد کامل باید گرم شوند، اما پیشرانه‌های مدرن در زمان رانندگی سریع‌تر گرم می‌شوند. همچنین یاتاقان‌ها و گیربکس برای گرم شدن کامل نیازمند حرکت خودرو هستند. کار کردن درجای خودرو در آب‌وهوای سرد تنها باعث اتلاف سوخت خواهد شد.

چهار لاستیک خودرو را باید هم‌زمان تعویض کرد

تا زمانی که لاستیک‌ها از همان برند، مدل و سایز باشند می‌توانند به‌صورت تکی تعویض شوند. شما می‌توانید آن‌ها را هر زمان که خواستید عوض کنید. تنها مطمئن شوید که موقعیت لاستیک‌ها در هر بار سرویس دوره‌ای را عوض می‌کنید تا با این کار عمر آن‌ها افزایش یابد.

همچنین درصورتی‌که لاستیک پنچر شد نیازی به خرید لاستیک جدید نیست. اگر پنچری به دیواره لاستیک آسیب نزده باشد می‌توان آن را تعمیر کرد.

خودرو را با مایع ظرف‌شویی یا خشک‌شویی بشویید

اگرچه این روشی خوب برای کاهش هزینه‌ها به شمار می‌آید، اما شستن خودرو با مایع ظرف‌شویی یا خشک‌شویی باعث آسیب زدن به رنگ خودرو می‌شود. بجای این کار از مایع کارواش مخصوص استفاده کنید.

باتری خودرو پس از هل دادن و راندن مسافتی کوتاه شارژ خواهد شد

شارژ باتری‌ای که خالی شده بود نیازمند چند ساعت رانندگی است و این موضوع در هوای سردتر خود را بیشتر نشان می‌دهد. بخش‌هایی همچون صندلی‌های گرم شونده، رادیو و چراغ‌ها نیروی زیادی از آلترناتور می‌گیرند و بنابراین بخش کمی صرف شارژ دوباره‌ی باتری می‌شود.

بهتر است چندین ساعت رانندگی کنید تا باتری دوباره شارژ کامل شود.

روغن گیربکس باید هر ۸۰ هزار کیلومتر تعویض شود

اگرچه گفته می‌شود روغن گیربکس هر ۸۰ هزار کیلومتر تعویض شود، اما اکثر خودرو‌های مدرن از روغنی با عمر طولانی استفاده می‌کنند. این روغن‌ها و گیربکس‌ها برای کارکرد‌هایی با ۱۶۰ هزار کیلومتر و یا حتی بالاتر طراحی شده‌اند. این کارکرد بین خودرو‌های مختلف تفاوت داشته بنابراین باید به دفترچه راهنمای خودرو مراجعه شود.

پایین آوردن شیشه‌ها بجای روشن کردن کولر به منظور کاهش مصرف سوخت

در واقعیت، پایین آوردن شیشه‌ها یا روشن کردن کولر تأثیر کمی روی مصرف سوخت دارد. اینکه روشن کردن کولر باعث افزایش مصرف سوخت می‌شود درست است، اما پایین آوردن شیشه‌ها نیز باعث افزایش مقاومت در برابر باد می‌شود. در این حالت هم خودرو باید سوخت بیشتری مصرف کند تا بتواند حالت آئرودینامیکی ایده آل خود را حفظ نماید.

تأثیر کلی روشن کردن کولر یا پایین آوردن شیشه‌ها روی مصرف سوخت کم بوده و هیچ‌یک بر دیگری ارجحیت ندارد.

سوخت‌گیری در صبح باعث کم شدن هزینه‌ها می‌شود

بنزین با گرما منبسط می‌شود بنابراین همواره شنیده‌ایم که می‌گویند زدن بنزین گرم‌تر به باک خودرو یعنی دریافت سوخت کمتر. سوخت‌گیری در صبح از نظر تئوری یعنی بنزین خنک‌تر و این کار یعنی زدن سوخت بیشتر به باک.

اما موضوع اصلی اینکه بنزین معمولاً زیرزمین ذخیره می‌شود. محفظه‌ی ذخیره‌ی بنزین به گونه‌ای ایزوله شده که از تغییرات دمایی در امان است بنابراین زمان سوخت‌گیری در حقیقت تأثیری روی میزان سوخت دریافتی ندارد.

ارسال نظرات

نام

captcha

نظر شما