امروز : سه شنبه ۱ آبان ۱۴۰۳ - 04:56

Afrang Khabar

1403/7/21 16:56

رییس کل بانک مرکزی در دومین اجلاس روسای بانک مرکزی کشور‌های عضو گروه بریکس در مسکو به کارگیری هوش مصنوعی در بانکداری الکترونیک و استفاده از پول‌های دیجیتال را از پیشنهاد‌های فنی و عملیاتی عنوان کرد.

پیشنهاد‌های بانک مرکزی ایران به بریکس

به گزارش افرنگ خبر /آقای محمدرضا فرزین در دومین اجلاس رؤسای بانک مرکزی کشور‌های عضو گروه بریکس در مسکو گفت: موضوع مهم ابزار پرداخت در بریکس و یادداشت مقدماتی موسوم به BCBPI با هدف ایجاد یک پلتفرم تسویه برای پرداخت‌های فرامرزی بر اساس سیستم‌های تسویه ناخالص آنی (RTGS) و همچنین موضوع پول‌های دیجیتال بانک‌های مرکزی اعضای بریکس (CBDCs) پیشنهاد شده است که با توجه به جایگاه و تاثیر پرداخت‌های فرامرزی در سایر موضوعات، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار بوده و انتظار می‌رود با جدیت و فوریت بیشتری پیگیری شود.

فرزین در این اجلاس بین‌المللی با اشاره به ضرورت استفاده از هوش‌مصنوعی در بانکداری الکترونیک و آمادگی ایران برای انتقال تجربیات خود به اعضای بریکس گفت: ما معتقدیم با توجه به خواست و اراده سیاسی که در گروه بریکس وجود دارد و انجام سرمایه‌گذاری‌های فنی و زیرساختی، به خوبی می‌توانیم به سمت «سیستم‌های ارتباط مالی مختص بریکس» و تسهیل پرداخت‌های فرامرزی در گروه حرکت کنیم و در نهایت به افزایش سرعت، کاهش در هزینه‌ها، دسترسی فراگیرتر به نظام پرداخت بین‌المللی و ایجاد فضای رقابتی‌تر نائل شویم.

انتقاد به صندوق بین‌المللی پول
رئیس‌کل بانک مرکزی کشورمان تصریح کرد: نظم پولی و مالی کنونی جهان در اصل بر پایه توافق «برتون وودز» و با شکل‌گیری بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول بسط یافته است؛ اما آنچه واضح است خواست و اراده سیاسی کشور‌های غربی به طور عام و آمریکا به طور خاص در این نهاد‌ها بروز و ظهور داشته است. علاوه‌بر این، صندوق بین‌المللی پول واجد ظرفیت کافی وام‌دهی نیست و با ظرفیت موجود از عهده بحران‌های مالی جهانی برنمی‌آید.

فرزین افزود: در رابطه با CRA دو اصل شامل کارایی تخصیص مالی و امنیت به طور کلی، اهمیت قابل توجهی دارند. همان‌طور که مشخص است در ساختار فعلی با مسدود شدن منابع کشور‌های مختلف، امنیت به عنوان یک اصل مهم مخدوش شده است. باید اذعان داشت که امروزه تهدید‌های ناشی از زیرساخت‌های مالی تحت سلطه غرب تنها مربوط به ایران و روسیه نیست. در سال‌های گذشته تنها برخی از اقتصاد‌ها از جمله ایران با فشار‌ها و تهدید‌های خارجی از سوی غرب مواجه بودند، اما امروزه این تهدید‌ها به راحتی به اقتصاد کشور‌های دیگر مانند روسیه نیز تسری یافته است.

آمادگی بانک مرکزی ایران برای تبادل تجربیات در زمینه امنیت اطلاعات حوزه مالی
رئیس‌کل بانک مرکزی همچنین در رابطه با کانال امنیت اطلاعات سریع اعضای بریکس هم گفت:خوشبختانه بانک مرکزی ایران تجربیات خوبی در زمینه امنیت اطلاعات در حوزه مالی دارد و در مانور‌های سایبری بریکس که در کازان روسیه برگزار شد، مشارکت نمود. این نوع مانور‌های سایبری تاب آوری سایبری بخش مالی کشور‌های بریکس را تقویت می‌کند و جا دارد از بانک مرکزی روسیه در این زمینه قدردانی نمود.

وی افزود: با توجه به رشد سریع تهدید‌ها و مخاطرات سایبری و نیاز به افزایش دانش و به کارگیری تجربیات کشور‌های عضو بریکس در مقابله با این چالش ها، پیشنهاد می‌شود بستری برای تبادل تجربیات در مورد حملات سایبری، تهدیدات و اقدامات متقابل موثر توسط اعضای بریکس ایجاد شود. این پلتفرم به همه متخصصان مربوطه اجازه می‌دهد تا از آخرین و رایج‌ترین تکنیک‌های هک مطلع شوند. این، آنها را قادر می‌سازد تا اقدامات پیشگیرانه انجام دهند و سطح بالایی از آمادگی را در برابر فعالیت‌های مخرب حفظ کنند.

ارسال نظرات

نام

captcha

نظر شما