امروز : سه شنبه ۱ آبان ۱۴۰۳ - 03:16

Afrang Khabar

1403/7/16 15:16

سخنگوی صنعت آب گفت: دولت چندین سال است که افزایش پلکانی تعرفه آب را دنبال می‌کند؛ امسال افزایش تعرفه پرمصرف‌ها در دستور کار قرار گرفت تا میزان مصرف آنها مدیریت شود.

آب بهای پرمصرف‌ها افزایش یافت

به گزارش افرنگ خبر /«فیروز قاسم‌زاده» با بیان اینکه تغییرات اقلیمی بر منابع آب تأثیر گذار است، گفت: سال گذشته به لحاظ بارندگی سال نرمالی بود اما به لحاظ منابع آب شرایط نرمال نبود و ما مشکل تأمین آب داشتیم. 

 
وی افزود: استان‌های تهران، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، سمنان، قزوین و فارس استان‌هایی بودند که بارندگی زیر نرمال داشتند.
 
سخنگوی صنعت آب با بیان اینکه سال گذشته پاییز و زمستان خوبی نداشتیم، به‌طوری که پاییز ۳۲ درصد، زمستان ۱۷ درصد و بهار ۷۱ درصد رشد بارش داشتیم و زمانی‌ که بارندگی شدید می‌شود، به روانآب تبدیل شده و از دسترس خارج می‌شود، تصریح کرد: ورودی سدهای کشور پارسال ۴۱.۹ میلیارد متر مکعب بوده در حالی که حجم  مخازن سدهای مهم ۵۲ میلیارد متر مکعب است یعنی به اندازه سدها ورودی نداشتیم.
 
قاسم‌زاده با بیان اینکه میزان ورودی به سدها از ۸۱ درصد عبور کرده‌ است، اظهار کرد:  سال گذشته نسبت به سال قبل از آن ۶ درصد افزایش ورودی داشتیم و نسبت به متوسط ۵ ساله ۱۳ درصد کاهش را شاهد بودیم، همچنین میزان خروجی سدهای کشور نسبت به متوسط پنج ساله ۱۹ درصد کاهش داشته است.
 
وی با بیان اینکه سال آبی گذشته با ۴۸ درصد پرشدگی سدها خاتمه یافت، گفت: نسبت به متوسط پنج سال گذشته ۷ درصد رشد را تجربه کرده‌ایم، چاه‌نیمه‌های سیستان و بلوچستان با ۱۶ درصد پرشدگی سال آبی را پشت سر گذاشتند و در ۱۴ سد میزان ورودی نسبت به حجم زیر ۱۰ درصد بوده است.
 
قاسم‌زاده ادامه داد: میزان بارش‌های کشور از ابتدای سال آبی جاری تاکنون به ۳.۵ میلیمتر رسید که نسبتا خوب است و این میزان بارش نسبت به دوره بلندمدت ۲۶ درصد رشد دارد.

ارسال نظرات

نام

captcha

نظر شما