امروز : سه شنبه ۱ آبان ۱۴۰۳ - 03:17

Afrang Khabar

1403/5/15 15:17

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه آمار ورودی زندان‌ها در سه ماه ابتدای سال کاهشی بود،گفت:برخی استان‌ها در اجرای مفاد دستورالعمل ساماندهی زندانیان و کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها توفیقات مطلوبی کسب کردند.

دستورات اژه‌ای برای کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها

به گزارش افرنگ خبر /حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضائیه در نشست شورای‌عالی قوه قضائیه با گرامیداشت یاد شهید هنیه گفت: جنایات و آدمکشی‌ها و سفاکی‌های بی‌سابقه رژیم صهیونیستی کماکان ادامه دارد و قدر مسلم این جنایات بی‌سابقه از حافظه تاریخ فراموش و زدوده نخواهد شد. از خداوند می‌خواهیم که به برکت خون‌های پاک ریخته شده در راه آزادی قدس شریف، زوال و نابودی رژیم سفاک و غاصب صهیونیستی را میسر سازد.

رئیس قوه قضائیه همچنین با گرامیداشت روز خبرنگار گفت: ضمن تبریک و آرزوی سربلندی و موفقیت برای همه فعالان و کنشگران عرصه رسانه و خبر، یاد همه شهدای عرصه خبرنگاری را گرامی می‌داریم و از ۱۶۰ خبرنگار شهیدی یاد می‌کنیم که طی ۱۰ ماه اخیر در غزه به دست صهیونیست‌ها به شهادت رسیده‌اند؛ خبرنگارانی که راوی و انعکاس‌دهنده رنج‌ها و آلام مردم فلسطین بودند و جنایات بی‌سابقه صهیونیست‌ها را روایت می‌کردند و در آخر به دست همان جلادان صهیونیست به شهادت نائل شدند.

اژه ای افزود: بدون تردید، خبرنگاران، عکاسان، تصویربرداران، وقایع‌نگاران و به طور کلی همه اصحاب رسانه، نقش مهم و مؤثری برای زنده نگاه داشتن وقایع برعهده دارند و چنانچه این وقایع به دست آنها ثبت و ضبط نشود، امکان تحریف و قلب واقعیت و باطل جلوه دادن حق و بالعکس برای عناصر جاعل و مغرض و مُرجفون فراهم می‌شود. 
رئیس دستگاه قضا در ادامه با اشاره به تغییر ساعات کار اداری در نقاطی از کشور به سبب گرما و ناترازی انرژی، خطاب به مسئولان ذیربط قضایی در سراسر کشور دستور داد به گونه‌ای تدبیر و تمهید کنند که تغییر ساعات کار اداری، به هیچ‌وجه در رسیدگی به امور قضایی و حقوقی مردم خلل ایجاد نکند.
رئیس عدلیه افزود: اوقات تعیین‌شده‌ی رسیدگی به پرونده‌های قضایی نباید به سبب این تغییرات ساعات اداری، تجدید شوند؛ همچنین چنانچه به ضرورت، وقتِ تعیین‌شده برای رسیدگی به یک پرونده قضایی، تغییر کرد و تجدید شد، باید بلافاصله مراتب را به استحضار اصحاب پرونده رساند و هرگز به گونه‌ای نباشد که اصحاب پرونده بعضاً با طی مسافت زیاد در این گرما به محل دادگاه مراجعه کنند و تازه در آنجا متوجه تغییر در زمان رسیدگی شوند.
حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای با اشاره به در پیش بودن اربعین حسینی و فیضِ عظیمِ حضور در پیاده‌روی میلیونی اربعین که مانور قدرت جبهه اسلام و جبهه مقاومت است، گفت: مقامات قضایی استان‌هایی که در مسیر زوار اربعین هستند، تمهیدات و تدابیر را اتخاذ کنند که چنانچه این زوار گرانقدر با مسئله‌ای قضایی و حقوقی مواجه شدند، در اسرع وقت و با نهایت دقت و تکریم، به امور آنها رسیدگی شود.

وی افزود: آن دسته از مسئولان قضایی نیز که توفیق حضور در حماسه راهپیمایی اربعین را کسب می‌کنند، به‌گونه‌ای تدبیر کنند که به واسطه حضور آنها در این راهپیمایی باشکوه، خللی در وظایف و مسئولیت‌های اداری‌شان بویژه از حیث پیشبرد امور مردم ایجاد نشود.

رئیس قوه قضائیه همچنین گفت: آمار ورودی به زندان‌های سراسر کشور (اعم از محکومین قطعی و بازداشتی‌های موقت) در سه ماه ابتدای سال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، کاهشی بوده است و برخی استان‌های کشور نیز در امر کاهش ورودی به زندان‌ها و اجرای مفاد دستورالعمل ساماندهی زندانیان و کاهش جمعیت کیفری زندانها، توفیقات مطلوبی کسب کردند.

اژه ای افزود: دادستان کل کشور به طُرق مقتضی، اقدام به تشویق استان‌های مزبور کند و الگو‌های اجرایی توسط این استان‌های موفق در زمینه کاهش جمعیت کیفری را احصاء و به سایر استان‌ها نیز تجویز کند.
رئیس قوه قضائیه تاکید کرد که از صدور بلاوجه و فاقد ضرورتِ قرار‌های بازداشت موقت پرهیز کنند و چنانچه به ضرورت، متهمی را بازداشت کردند، پس از رفع ضرورت و نیاز، به سرعت مبادرت به تبدیل قرار تأمین کنند تا مقدمات آزادی متهمِ بازداشت شده فراهم شود.
ازه ای تأکید کرد: ما بر کاهش جمعیت کیفری زندانیان منطبق با موازین قانونی تاکید داریم، اما همانطور که بار‌ها تصریح کرده‌ایم، مرتکبین جرایم خشن و تهدیدکنندگان امنیت مردم و شهروندان، مشمول هیچگونه ارفاقی نمی‌شوند.

کلید واژه

Alternate Text

ارسال نظرات

نام

captcha

نظر شما