امروز : سه شنبه ۱ آبان ۱۴۰۳ - 09:17

Afrang Khabar

1403/3/17 21:17

با بهره‌برداری از طرح‌های انتقال گاز در استان سیستان‌وبلوچستان با حضور وزیر نفت و دستور محمد مخبر سرپرست ریاست‌جمهوری گاز به شهر‌های جنوبی این استان رسید.

گاز به سواحل دریای عمان رسید

به گزارش افرنگ خبر /۸۰ کیلومتر فاز نخست خط انتقال گاز ۳۶ اینچ سربیشه - دشتک - نهبندان که طول آن ۱۷۸ کیلومتر در استان‌های سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی است از جمله طرح‌هایی بود که امروز (پنجشنبه، ۱۷ خرداد) در سفر جواد اوجی، وزیر نفت به سیستان و بلوچستان، به بهره‌برداری رسید.

این پروژه با هدف تکمیل رینگ شبکه گاز در محور شرق و افزایش ظرفیت انتقال تا ۷ میلیون مترمکعب گاز در روز با اعتبار ۱۶۰ میلیون دلار اجرایی شده است. خط لوله انتقال گاز «ایرانشهر - مکران - چابهار و کنارک» دیگر خط انتقالی بود که با سرمایه‌گذاری۴۲۰ میلیون دلاری و با هدف انتقال گاز به سواحل دریای عمان به‌بهره‌برداری رسید.

این پروژه، افزون بر تأمین انرژی مورد نیاز واحد‌های پتروشیمی و نیروگاهی، فرصت‌های رشد برای تجارت دریایی را مهیا می‌کند، نیروگاه چابهار هم که پیش از این از سوخت مایع استفاده می‌کرد، از انرژی پاک بهره‌مند و خوراک صنایع مکران نیز از طریق همین پروژه راهبردی تأمین خواهد شد.

پروژه «ایرانشهر - مکران - چابهار و کنارک»، سومین طرح از برنامه بزرگ گازرسانی به جنوب شرقی کشور است که به ثمر نشست؛ پیش از این در همین استان، دو پروژه خط لوله گاز «زاهدان - زابل» و «ایرانشهر - پالیزان - خاش - میرجاوه» به بهره‌برداری رسید و شمال و شرق استان سیستان و بلوچستان را از این نعمت الهی بهره‌مند کرد.

همچنین ایستگاه‌های تقویت فشار گاز شهید باقری (خورموج)، برادران شهید هلیسائی (دوراهان)، شهید رفیعی‌راد (آرادان)، شهید سیف‌الاسلامی (نورآباد) و شهید شیروانی (پل کله) با سرمایه‌گذاری ۲۹۴ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار به بهره‌برداری رسمی رسید.

گاز به خانه ۷۰ هزار خانواده سیستان‌وبلوچستانی رسید

همچنین در ادامه سفر اوجی به استان سیستان‌وبلوچستان، گازرسانی به ۹ شهر علی‌اکبر، بنجار، محمدآباد، زهک، ادیمی، بزمان، اسماعیل‌آباد، خاش و زابل و ۱۳۰ روستا در این استان به‌بهره‌برداری رسید. 

برای تکمیل پروژه‌های گازرسانی به این ۹ شهر در مجموع ۵۴۸ میلیارد تومان و حدود ۵۰۰ میلیارد تومان نیز برای گازرسانی به این ۱۳۰ روستا سرمایه‌گذاری شده که در نتیجه این طرح‌ها ۷۰ هزار خانوار از گاز طبیعی بهره‌مند شدند. براساس این گزارش ۱۳ شهر از مجموع ۵۵ شهر و ۱۴۴ روستا از مجموع ۳ هزار و ۲۸۰ روستای دارای قابلیت گازرسانی در سیستان و بلوچستان، از نعمت گاز بهره‌مند هستند که از این تعداد، ۹ شهر و ۱۳۰ روستا در دولت سیزدهم گازرسانی شده‌اند. عملیات اجرایی گازرسانی به ۲۰ شهر و ۳۵۰ روستا نیز در حال اجراست.

ارسال نظرات

نام

captcha

نظر شما