امروز : سه شنبه ۱ آبان ۱۴۰۳ - 03:05

Afrang Khabar

1402/3/26 15:5

عضو هیأت عامل و معاون توسعه مدیریت و منابع صندوق بیمه حوادث طبیعی گفت : سقف تعهدات صندوق بیمه همگانی حوادث طبیعی برای پرداخت خسارت افزایش می یابد .

افزایش سقف بیمه صندوق حوادث طبیعی برای پرداخت خسارت

به گزارش افرنگ خبر /آقای فیروزی عضو هیئت عامل  عضو هیأت عامل و معاون توسعه مدیریت و منابع صندوق بیمه حوادث طبیعی در گفت و گو با برنامه میز اقتصاد شبکه خبر به بررسی چگونگی دریافت خسارت از صندوق بیمه همگانی حوادث طبیعی پرداخت . متن این گفت و گو به شرح ذیل است . 

دریافت خسارت از صندوق بیمه همگانی حوادث طبیعی

سوال : در خبرها داشتیم که بارش ها و سیل های  این چند روز گذشته بوده خسارات زیادی به ماشین ها و منازل مسکونی و سایر تجهیزات مردم به وجود آورده در میز اقتصاد امروز می خواهیم به این موضوع بپردازیم که اساساً این حوادث را چه کسی و چگونه جبران خواهد کرد کدام بیمه هست که اینها را انجام خواهد داد صندوقی داریم به نام صندوق حوادث طبیعی و شما یعنی هر مشترک برق سالیانه رقمی پرداخت می کند دولت هم یک رقمی بهش اضافه می کند در نهایت عددی می‌شود که اگر خدایی ناکرده اتفاقی مثلثی و این طور چیزها افتاد دولت بتواند یا صندوق بتواند خسارت را جبران کند. اما آخرین رقمی که این صندوق فعلا نمی تواند جبران کند چیزی حدود ۳۰ میلیون تومان است فقط هم برای واحدهای مسکونی است طبیعتاً با اوضاعی که از قیمتها داریم این رقم قابل توجهی نیست اساس آن می تواند کمک کننده باشد در خصوص ساخت تعمیر و هر اتفاقی که برای یک واحد مسکونی می توانیم شاهد باشیم امروز در میز اقتصاد می‌خواهیم بپردازیم به اینکه چگونه این صندوق می‌تواند نقش جدی تری و مهم تر ایفا بکند چگونه سقف تعهدات افزایش پیدا خواهد کرد و اساساً چه کاری باید صورت بگیرد که این صندوق سهم بیشتری  در حوزه پوشش خسارت هایی داشته باشد  که احیاناً ممکن است به منازل و یا تجهیزات دیگر وارد شود. قبل از اینکه وارد بحث و گفت و گو شویم همکاران بنده در تحریریه بانک و بیمه خبرگزاری صدا و سیما این گزارش ین را برای شما آماده کردند آن را با هم ببینیم برمی گردیم در میز اقتصاد خدمت شما خواهیم بود .گزارش مقدمه میز اقتصاد را با هم دیدیم.

میهمانان برنامه : در استودیو خدمت آقای فیروزی عضو هیئت عامل صندوق بیمه حوادث طبیعی هستیم آقای حیدری منش فرماندار فیروزکوه و آقای شیشه فروش مدیرکل بحران و استانداری  اصفهان به جمع ما اضافه خواهند شد . می خواهم از آقای فیروزی شروع می کنم، اساساً صندوق بیمه حوادث طبیعی چه خسارت هایی را پوشش می دهد حالا تا به سر رقم برسیم .

فیروزی: براساس قانون مجلس شورای اسلامی که در آذر سال ۹۹ مصوب کرده است  ۸ حادثه‌ای که  به واحدهای مسکونی آسیب بزند این صندوق  مکلف است خسارت پرداخت کند. سیل هست زلزله ،صاعقه ، سنگینی برف ، رانش زمین ، سونامی و ریزش کوه این ها حوادثی هستند که عملاً تمام واحدهای مسکونی کشور بر اساس قانون مجلس شورای اسلامی تحت پوشش بیمه این صندوق هستند .

سوال: تشخیص چگونه است یعنی کی تایید می کند که که باید به این واحد پرداخت شود ؟

 فیروزی:  یک دستورالعمل شناسایی خسارت داریم که بر اساس آن استانداری های سراسر کشور تا قبل از این به صورت کاغذی از این به بعد بر اساس سامانه‌ای که طراحی شده است.

سوال : از این به بعد یعنی از سال ۱۴۰۲ به بعد ؟

 فیروزی:  بله همین الان روی سامانه است دیگر ارتباط ما با استانداری ها و اساس سامانه است استاندار اول حادثه را ثبت می کند یعنی نماینده تام الاختیار یک استان حادثه را ثبت می‌کند .

سوال : یعنی در این منطقه این اتفاق افتاده و مورد تایید است؟

فیروزی : بر اساس گزارش اولیه که معمولاً بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تهیه می‌کند اگر استاندار آن گزارش را قبول داشته باشد همان را برای ما ارسال می کند و بر اساس آن ارزیاب تعیین می‌شود و قاعدتاً میرود برای پرداخت.

سوال : بعد از بنیاد مسکن کدام واحد وارد می شود شما دیگر می آید برای پرداخت ؟

 فیروزی: محل ما با ارزیاب مستقل  قرار داد می بندد ارزیابان مستقل بیمه‌ای.

سوال: یعنی بعد از اینکه بنیاد مسکن ارزیابی کرد یک ارزیاب دیگر از سمت شما میرود؟

فیروزی: بله دیگر بلاخره بحث ارزیابی بنیاد مسکن با ارزیابی بیمه‌ای بر اساس و قواعد بیمه ای متفاوت خواهد بود قاعدتاً البته تفاهم‌نامه‌ای را امضا کرده ایم که انشاالله این ارزیابی هم بر اساس یک استاندارد اتفاق بیفتد که دوباره این ارزیابی اتفاق نیافتد و سرعت بیشتری را داشته باشیم.

سوال : آن ارزیابی که شما دارید بخش خصوصی است؟

 فیروزی: بعد ارزیابان مستقلی هستند که طبق ماده ۸۵ آیین نامه بیمه مرکزی آنها.

سوال: هر مرحله‌ای که فرمودید چقدر طول می کشد و چقدر باید طول بکشد ؟

 فیروزی: طبق قانون باید از زمان اعلام خسارت یعنی از زمانی که بگویند چه کسی خسارت دیده تا پایان زمانی که پرداخت میکنید دو هفته اتفاق بیفتد ولی در حال حاضر.

سوال: چقدر طول می کشد ؟

 فیروزی: دو هفته یعنی ظرف دو هفته باید پرداخت شود اما در حال حاضر با توجه به اینکه عملاً.

سوال: دو هفته بعد از وقوع حادثه یا دو هفته بعد از اعلام استانداری؟

 فیروزی : دو هفته بعد از اعلام خسارت یعنی حادثه که اتفاق می‌افتد ۴۸ ساعت فرصت اعلام حادثه است اطلاعات خسارت دیدگان یعنی اطلاعات اولیه را که ارسال می کنند ما باید ظرف دو هفته به ایشان این پول را پرداخت کنیم.

 

سوال: حالا دو تا سوال یکی اینکه نقش مردم چه می شود خودشان هم می توانند بگویند که ما خسارت دیده ایم به جایی مراجعه کنند دوم اینکه اگر ۴۸ ساعت گذشت با توجه به اینکه بعضی حادثه ها هست چندین روز طول می کشد طبیعتاً شاید استانداری مدیریت بحرانش خیلی فرصتی نداشته باشد برای اینکه بیاید این ها را ثبت کند اگر گزارش ندهد چه می شود؟

فیروزی : اگر ۴۸ ساعت بگذرد اتفاق خاصی نمی‌افتد همه این فرایند برای این اتفاق دارد می‌افتد که با سرعت بیشتری این کار انجام شود به طور مثال برای همین سیلی که همین چند روز اخیر اتفاق افتاد.

سوال: یعنی الزامات اجرایی ندارد که حتماً در ۴۸ ساعت این اتفاق بیفتد ؟

 فیروزی: یعنی اگر اعلام هم نکنند ما مستقیما با بنیادمسکن مکاتبه می‌کنیم یعنی مکاتبات را منتظر نمی ایستیم که از آن طرف این اتفاق بیافتد.

سوال : اگر بنیاد مسکن هم اعلام نکرد مثلاً دوتا دستگاه اصلا اعلام نکردند ولی مردم آمدن به شما گفتند اینجا این اتفاق افتاده ؟

 فیروزی : بر اساس دستوری که جناب آقای دکتر خاندوزی وزیر محترم اقتصاد و دارایی که رئیس هیئت امنای صندوق هم هستند صادر کردند تمام ادارات کل اقتصاد دارایی استان ها به عنوان نماینده صندوق در استان خودشان عملاً شده‌اند انگار این‌ها می‌توانند مردم به استانداری مراجعه می کنند ادارات کل اقتصاد دارایی ما همان جا هست به زودی بر روی سامانه ماهم اجازه اینکه مردم هم اطلاعات خسارات وارده شان را به ما اعلام کنند هم انشالله راه اندازی خواهد شد.

سوال: چقدر طول می کشد حدوداً ؟

 فیروزی : فکر می کنم یک ماه تا دوماه این زمان ببرد.

سوال : دو ماه چقدر زیاد ؟

 فیروزی: برای اینکه سامانه راه بیافتد.

سوال: سامانه که گفتید آماده است؟

 فیروزی : خیر سامانه ای که مردم بیایند پیام بگذارند .

سوال: بله همین سامانه می‌تواند این کار را انجام بدهد؟

 فیروزی: بله در همین سامانه است فرایندش فرایند ثبت شکایتی است یعنی یک زمانی هم هست ممکن است استانداری اعلام کرده باشد شما از قلم افتاده باشید یا استانداری اعلام کرده باشد میزان خسارت را کمتر اعلام کرده باشد شما نسبت به آن موضوع شکایت می کنید.

سوال: منظورم این است که کلاً فرایند ثبت شکایت در یک وبگاه در یک سایتی خیلی به نظر نمی رسد فراهم کردن دو تا سه ماه وقت ببرد باید یک وعده کوتاه تری به ما بدهید یعنی اینکه زودتر انجام شود ؟

فیروزی: ما سعی خودمان را می کنیم که این اتفاق بیافتد.

سوال : پس مردم هم به زودی می توانند خودشان مراجعه کنند اگر خدای ناکرده حادثه ای رخ داد این اتفاقات بیفتد فقط منازل مسکونی یا تجاری هم شامل آن می شود؟

 فیروزی: فعلاً در قانون منازل مسکونی را دیده این اجازه داده که صندوق بعد از اینکه مطمئن شد که به همه منازل مسکونی در اطلاعاتش دسترسی پیدا کرد و می‌تواند این کار را انجام بدهد سایر واحدها را هم تحت شمولیت این بیمه قرار بدهد .

سوال : مثلاً یک مغازه اگر در این بین باشد ؟

فیروزی: فعلاً نه.

سوال : پس فعلا آن ۳۰ تومان را هم به آن می دهید؟

 فیروزی: خیرچون اصلا حق بیمه‌ای هم از آن نمی گیریم بر اساس انشعاب خانگی و دریافت حق بیمه دارد اتفاق می‌افتد.

سوال : به تعداد مشترکان برقی که وجود دارد شما سالانه چقدر دارید می گیرید ازشون؟

 

فیروزی : در حال حاضر سالانه از خود مردم ۲۴ هزار تومان یعنی ماهی دو هزار تومان روی قبوض برق است.

ارسال نظرات

نام

captcha

نظر شما