امروز : سه شنبه ۱ آبان ۱۴۰۳ - 05:03

Afrang Khabar

1402/2/17 17:3

وزرای خارجه اتحادیه عرب در نشست امروز خود در قاهره با بازگشت سوریه به این اتحادیه موافقت کردند.

سوریه به اتحادیه عرب بازگشت

به گزارش افرنگ خبر /کشور‌های عربی با پایان تعلیق عضویت سوریه در اتحادیه عرب موافقت کردند. جمال رشدی سخنگوی اتحادیه عرب از موافقت وزیران امور خارجه کشور‌های عربی با پایان تعلیق عضویت سوریه در این اتحادیه خبرداد.

بازگشت سوریه به اتحادیه عرب در جریان نشست امروز (یکشنبه) وزیران امور خارجه کشور‌های عربی در قاهره صورت گرفت.
این نشست پشت در‌های بسته برگزار شد و منابع آگاه خبردادند تصمیم گیری در خصوص پایان تعلیق عضویت سوریه در اتحادیه عرب به اتفاق آرا و بدون اعتراض هیچکدام از کشور‌های عضو صورت گرفت.
وزیر امور خارجه مصر هم در سخنانی در آغاز جلسه امروز اتحادیه عرب در سطح وزیران خارجه، راه حل سیاسی را تنها راه برون رفت از بحران در سوریه برشمرد.
سامح شکری همچنین از جامعه جهانی خواست تا به تعهداتش در قبال دولت و مردم سوریه عمل کند، تا این کشور جایگاه سابق خود را بازیابد.
براین اساس، برخی منابع از احتمال حضور بشار اسد رئیس جمهور سوریه در نشست اجلاس سران عرب خبردادند که نوزدهم ماه مه (۲۹ اردیبهشت) در ریاض برگزار خواهد شد.
براساس پیشنهاد برخی کشور‌های عربی همچون قطر و عربستان سعودی، اتحادیه عرب نوامبر سال ۲۰۱۱ تصمیم گرفت که عضویت سوریه را به تعلیق درآورد.
نکته قابل توجه این است که سوریه برای بازگشت به اتحادیه عرب درخواستی نداده است، بلکه این مسئله را کشور‌های عربی مطرح و ریاض در این خصوص پیشگام بود.
ناظران در دمشق می‌گویند توافق اخیر تهران و ریاض موجب تسریع این تصمیم کشور‌های عربی شد که با پیگیری عربستان سعودی و همراهی کشور‌هایی همچون مصر و اردن عملی شد..
 

 

واکنش عراق به بازگشت سوریه به اتحادیه عرب
به گزارش شبکه تلویزیونی المیادین، "احمد الصحاف" سخنگوی وزارت امور خارجه عراق در واکنش به موافقت اتحادیه عرب با بازگشت سوریه به این اتحادیه گفت: بازگشت سوریه به اتحادیه عرب فقط بازگشت یک کشور به اتحادیه عرب نیست، بلکه احیای روند اقدام عربی گروهی است.

 

ارسال نظرات

نام

captcha

نظر شما