امروز : شنبه ۳ آذر ۱۴۰۳ - 07:58

Afrang Khabar

1401/11/8 7:58

پرداخت کمک هزینه مراسم ترحیم به افراد مشمول واجد شرایط، یکی از تعهدات بیمه‌ای سازمان تأمین‌اجتماعی است.

حمایتی برای زمان پس از فوت بیمه‌شده

به گزارش افرنگ خبر /آیا تاکنون به این جمله که «سازمان تأمین‌اجتماعی بیمه‌شدگان را از پیش از تولد تا پس از مرگ مورد حمایت قرار می‌دهد» فکر کرده‌اید؟ شاید بگویید مگر انسان پیش از تولد یا بعد از فوت هم نیاز به حمایت دارد.

اگر با تنوع وظایف و حمایت‌های سازمان تأمین‌اجتماعی آشنا بوده یا درباره آن مطالعه کرده باشید، حتماً می‌دانید این سازمان با پرداخت غرامت دستمزد ایام بارداری، زنان شاغل و بیمه‌شده باردار را در زمان پیش از تولد نوزاد و بعد از آن مورد حمایت قرار می‌دهد و نوزاد متولد شده پدران و مادران بیمه‌شده نیز بلافاصله بعد از تولد تحت پوشش حمایت‌های درمانی تأمین‌اجتماعی است.
علاوه بر این سازمان تأمین‌اجتماعی همچنین با برقراری مستمری ماهانه برای بازماندگان بیمه‌شده متوفی از آنان حمایت می‌کند. حمایت دیگری که به دوره پس از فوت بیمه‌شده مربوط می‌شود، پرداخت کمک هزینه کفن‌ودفن یا کمک هزینه مراسم ترحیم است.
پرداخت کمک هزینه کفن‌ودفن یا به عبارتی دیگر کمک‌هزینه مراسم ترحیم از جمله خدمات کوتاه‌مدت بیمه‌ای سازمان تأمین‌اجتماعی است، اما برخی هنوز نمی‌دانند این کمک‌هزینه به چه کسانی پرداخت می‌شود و چگونه باید آن را دریافت کرد؟

کمک هزینه مراسم ترحیم به چه کسانی پرداخت می‌شود؟
هدف از پرداخت کمک هزینه کفن‌ودفن یا کمک هزینه مراسم ترحیم، جبران بخشی از هزینه‌هایی است که بازماندگان افراد مشمول قانون تأمین‌اجتماعی به دنبال فوت آنان متحمل شده‌اند.
کمک هزینه مراسم ترحیم، رقم مقطوعی است که در صورت فوت همسر بیمه‌شده یا مستمری‌بگیر اصلی به فرد بیمه‌شده یا مستمری‌بگیر؛ و در صورت فوت بیمه‌شده یا مستمری‌بگیر اصلی، به خانواده بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران تحت پوشش سازمان تأمین‌اجتماعی پرداخت می‌شود.
مدیرکل امور بیمه‌شدگان سازمان تأمین‌اجتماعی، برقرار بودن ارتباط بیمه‌ای با سازمان تأمین‌اجتماعی تا زمان فوت را شرط اصلی پرداخت کمک هزینه مراسم ترحیم اعلام کرد و در مورد مشمولان دریافت این کمک‌هزینه گفت: مشمولان دریافت این کمک‌هزینه، بیمه‌شدگان اجباری، اختیاری، توافقی، رانندگان، کارگران ساختمانی، مقرری‌بگیران بیمه بیکاری و قالیبافان بیمه‌شده هستند.
آقای مهدی شکوری در مورد مبلغ ریالی کمک هزینه مراسم ترحیم نیز افزود: تا سال ۸۶ رقم این کمک هزینه در شهر‌های مختلف براساس جمعیت هر شهر، مبالغ متفاوتی بود، اما از سال ۸۶ به بعد، مبلغ پرداختی به یک ماه حداقل حقوق زمان فوت برمبنای مصوبه شورای عالی کار اصلاح شده است و در تمامی شهر‌ها به‌صورت یکسان پرداخت می‌شود.
وی گفت: در ۹ ماهه نخست امسال، مجموعاً ۱۶۷ میلیارد تومان در قالب کمک هزینه مراسم ترحیم به ۴۶ هزار و ۴۴۴ نفر از بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران تأمین‌اجتماعی یا بازماندگان واجد شرایط آنان پرداخت شده و این در حالی است که در سال ۱۴۰۰ در مجموع به ۸۱ هزار نفر متقاضی واجد شرایط ۲۰۲ میلیارد تومان پرداخت شده بود.

گواهی فوت، تنها مدرک مورد نیاز
به گفته آقای شکوری، غیرحضوری شدن فرآیند اداری درخواست و دریافت کمک هزینه مراسم ترحیم، تعداد متقاضیان دریافت آن را افزایش داده است، زیرا  افراد به راحتی می‌توانند از طریق سامانه خدمات غیرحضوری سازمان تأمین‌اجتماعی درخواست بدهند و بدون نیاز به مراجعه به شعب تأمین‌اجتماعی، در کمترین زمان آن را دریافت می‌کنند.
به‌منظور تسهیل در پرداخت هزینه مراسم ترحیم مشمولان قانون تأمین‌اجتماعی، مدتی است که زمینه ارائه تعهد مذکور به بازماندگان واجد شرایط به‌صورت غیرحضوری و از طریق مراجعه به درگاه غیرحضوری سازمان تأمین‌اجتماعی به نشانی es.tamin.ir  فراهم شده است.
تنها با بارگزاری گواهی فوت بیمه‌شده یا همسر وی در این سامانه، کمک‌هزینه ترحیم بدون نیاز به مراجعه حضوری به شعب سازمان تأمین‌اجتماعی به حساب بیمه‌شده یا بازماندگان وی واریز می‌شود.

ارسال نظرات

نام

captcha

نظر شما