امروز : سه شنبه ۱ آبان ۱۴۰۳ - 09:14

Afrang Khabar

1401/9/10 21:14

مرحله سوم کارآزمایی‌های بالینی داروی لکانمب نشان داد که امکان کاهش سرعت افت عملکرد‌های شناختی مغز در بیماران مبتلا به آلزایمر وجود دارد.

امیدی تازه برای درمان آلزایمر

به گزارش افرنگ خبر /دارویی به‌نام «لکانمب» که با تلاش مشترک دو شرکت ژاپنی و آمریکایی توسعه یافته، در سومین مرحله از کارآزمایی‌های بالینی توانسته است موفق به حذف پروتئینی به نام آمیلوید شود. این سازوکار ظاهراً می‌تواند تا حدی سرعت زوال کارکرد‌های شناختی مغز را در بیماری آلزایمر کاهش دهد.

 دانشمندان با انتشار مقاله‌ای در مجله The New England Journal of Medicine اعلام کرده‌اند که لکانمب توانسته است نرخ افت قابلیت‌های شناختی مغز را حدود ۲۷ درصد در داوطلبان شرکت‌کننده در آزمایش‌ها کاهش دهد. در این آزمایش‌ها حدود ۱۸۰۰ نفر حضور داشتند که در مراحل ابتدایی آلزایمر تلقی می‌شدند.
با وجود اینکه اثربخشی این دارو روی بیماران نسبتاً کم بوده است و پیرامون عوارض جانبی آن اختلاف‌نظر‌هایی وجود دارد، افرادی که لکانمب را دریافت کرده‌اند، نسبت به افراد حاضر در گروه دارونما حدود نیم امتیاز در سنجش عملکرد‌های مغزی بهتر ظاهر شدند. این اختلاف اگرچه در ظاهر اندک، اما از نظر آماری بسیار مهم است.
لکانمب به پروتئینی موسوم به آمیلوید بتا حمله می‌کند که در مغز افراد مبتلا به آلزایمر افزایش می‌یابد. این دارو در واقع یک آنتی‌بادی مونوکلونال است که مهندسی شده تا سیستم ایمنی بدن را در نابودسازی آمیلوید‌ها هدایت کند. بیماران مبتلا به آلزایمر تاکنون فقط از دارو‌هایی برای مدیریت علائم این بیماری استفاده می‌کردند و راهی برای تغییر مسیر بیماری وجود نداشت.
حالا داده‌های این تحقیق به زیر دست رگولاتور‌های آمریکا رفته تا تصمیم بگیرند که امکان صدور مجوز برای استفاده عمومی‌تر از آن وجود دارد یا خیر. 
با این حال، داروی آلزایمر لکانمب مشکلات و عوارضی هم دارد. اسکن‌های مغزی نشان داده است که خطر خون‌ریزی و تورم مغزی با مصرف این دارو به‌ترتیب ۱۷ و ۱۳ درصد است. ولی در مجموع، عوارض حاد لکانمب فقط در ۷ درصد داوطلبان آزمایش در حدی بوده که باعث شده است آن‌ها مجبور به قطع مصرف این دارو شوند.

ارسال نظرات

نام

captcha

نظر شما