امروز : چهارشنبه ۲ آبان ۱۴۰۳ - 01:48

Afrang Khabar

1401/8/16 1:48

پژوهشگران در مطالعه جدیدشان از توسعه یک واکسن تجربی خبر دادند که می‌تواند برای پیشگیری یا درمان یک نوع تهاجمی سرطان پستان مورد استفاده قرار گیرد.

گامی دیگر در درمان سرطان با توسعه واکسن تجربی

به گزارش افرنگ خبر /سرطان پستان یکی از شایع‌ترین سرطان‌ها در بین زنان است که عملکرد تقسیم سلولی در سلول‌های پستان را مختل می‌کند و سلول‌های سرطانی پستان در فرد مبتلا بدون کنترل و بیش از حد تکثیر می‌شوند. اغلب سرطان پستان از مجرا‌ها (مسیر انتقال شیر) یا لوبول (غده‌های شیری) پستان آغاز می‌شود، سلول‌های سرطانی می‌توانند از طریق رگ‌های خونی و مسیر‌های لنفاوی به سمت بیرون از پستان حرکت کنند و در بقیه بدن پخش شوند، در این حالت است که می‌گوییم متاستاز اتفاق افتاده است. حال پژوهشگران یک گام به درمان این سرطان نزدیک شده‌اند.

نویسنده ارشد این مطالعه از دانشگاه واشنگتن گفت: از آنجایی که این یک کارآزمایی بالینی تصادفی نیست، نتایج باید مقدماتی در نظر گرفته شود، اما یافته‌ها به اندازه کافی امیدوارکننده هستند که واکسن اکنون در یک کارآزمایی بالینی تصادفی بزرگتر ارزیابی می‌شود.
واکسن تجربی در یک کارآزمایی بالینی فاز ۱ برای ارزیابی ایمنی و اثربخشی آن در تعداد کمی از بیماران و بررسی اینکه آیا پاسخ ایمنی قوی در هدف خود، گیرنده فاکتور رشد اپیدرمی انسانی (HER ۲) ایجاد می‌کند، مورد ارزیابی قرار گرفت.
گیرنده فاکتور رشد اپیدرمی انسانی، پروتئین مهمی است که در سطح سلول‌ها یافت می‌شود و رشد و تقسیم سلولی را تنظیم می‌کند. با این حال، در حدود ۳۰ درصد از سرطان‌های پستان، گیرنده فاکتور رشد اپیدرمی انسانی بیش از حد تولید می‌شود و این سلول‌های سرطانی گیرنده فاکتور رشد اپیدرمی انسانی مثبت می‌توانند صد‌ها برابر مقدار طبیعی گیرنده فاکتور رشد اپیدرمی انسانی از آن تولید کنند.
علاوه بر این، گیرنده فاکتور رشد اپیدرمی انسانی مثبت سرطان‌های پستان، معمولا تهاجمی‌تر هستند، زیرا احتمال بازگشت (عود) پس از درمان بیشتر از سایر انواع سرطان پستان است. با این حال، فراوانی بیش از حد گیرنده فاکتور رشد اپیدرمی انسانی همچنین نشان دهنده یک هدف مفید برای درمان سرطان است، زیرا می‌تواند یک پاسخ ایمنی قوی علیه سلول‌های سرطانی ایجاد کند.
بیمارانی که یک پاسخ ایمنی سیتوتوکسیک (سلول کش) قوی در برابر سرطان‌های گیرنده فاکتور رشد اپیدرمی انسانی مثبت تولید می‌کند، معمولا بقای کلی طولانی‌تری نسبت به بیمارانی دارند که بدنشان اینگونه نیست و همچنین احتمال عود بیماری آن‌ها کمتر است.
هنگامی که واکسن دی. ان.‌ای به بیمار تزریق می‌شود، سلول‌های محل تزریق مواد ژنتیکی را می‌گیرند و شروع به تولید پروتئین کدگذاری شده می‌کنند. پروتئین نهایی به سیستم ایمنی ارائه می‌شود که به نوبه خود یک پاسخ سیتوتوکسیک قوی را تحریک می‌کند. در این مطالعه، واکسن با دستورالعمل‌هایی برای بخش داخلی پروتئین گیرنده فاکتور رشد اپیدرمی انسانی که در سلول یافت می‌شود، طراحی شد، زیرا این واکسن به احتمال زیاد پاسخ قوی را القا می‌کند.

ارسال نظرات

نام

captcha

نظر شما