امروز : چهارشنبه ۹ آبان ۱۴۰۳ - 11:01

Afrang Khabar

1401/8/16 11:1

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت: یک خودروی سواری فرسوده ۲۶ برابر یک خودروی نو، یک موتورسیکلت فرسوده ۱۲ برابر یک موتورسیکلت نو و یک کامیون فرسوده ۵۰ برابر یک کامیون نو آلایندگی دارند.

وسایل نقلیه فرسوده عامل اصلی آلودگی هوای تهران

به گزارش افرنگ خبر /سید محمد مهدی میرزائی قمی، با اشاره به اینکه برای اجرای فرآیند از رده خارج شدن خودرو‌های فرسوده، به ارزشمندسازی گواهی‌های اسقاط این خودرو‌ها نیاز است تا از این طریق در بازار، جذابیت مناسبی برای مراجعه دارندگان وسایل نقلیه فرسوده به مراکز اسقاط فراهم شود، افزود: یکی از راه‌های ارزشمندسازی این گواهی‌ها، الزام تولیدکنندگان وسایل نقلیه به ارائه گواهی اسقاط برای شماره‌گذاری تولیدات شان است.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با بیان اینکه این مهم در ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو تعیین شده و تمامی تولیدکنندگان وسایل نقلیه می‌بایست به ازای شماره‌گذاری هر ۴ محصول، یک گواهی اسقاط ارائه نمایند، تافزود: بی‌تردید، این مهم کمک زیادی به روان‌سازی چرخه از رده خارج شدن وسایل نقلیه فرسوده خواهد کرد، اما با لایحه پیشنهادی جدید دولت، این الزام عملاً حذف خواهد شد.

فرآیند اسقاط وسایل نقلیه فرسوده با تصویب لایحه پیشنهادی وزارت صمت متوقف می‌ماند

سید محمد مهدی میرزائی قمی با اشاره به اینکه به موجب این لایحه، خودروسازان و موتورسیکلت‌سازان می‌توانند بنا به تشخیص وزارت صمت، در صورت عدم ارائه گواهی اسقاط، میزان ۱ درصد از قیمت وسیله نقلیه به صندوق ملی محیط زیست واریز نموده و مجوز شماره‌گذاری دریافت کنند، گفت: البته در لایحه پیشنهادی دولت این اتفاق در صورت بروز اختلال ناشی از عدم وجود میزان کافی گواهی اسقاط قابل انجام خواهد بود که بعداً این پیشنهاد به صورت پرداخت ۱.۵ درصد از قیمت وسیله نقلیه به صندوق وزارت صمت تغییر یافت. اما از آنجا که تشخیص این اختلال بر عهده وزارت صمت گذاشته شده است، می‌توان پیش‌بینی کرد که غالباً پرداخت وجه به جای ارائه گواهی اسقاط در دستور کار قرار خواهد گرفت.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اشاره به اینکه در صورت تصویب این الحاقیه، می‌توان پیش‌بینی کرد که فرآیند اسقاط وسایل نقلیه فرسوده کماکان متوقف خواهد ماند و طبیعتاً روزبه‌روز بر شدت آلودگی هوا افزوده خواهد شد، گفت: در الحاقیه پیشنهادی آمده است که منابع حاصل از واریز یک و نیم درصد به جای گواهی اسقاط، صرف ارائه تسهیلات برای نوسازی وسایل نقلیه فرسوده خواهد شد، اما هیچ سازوکار در این خصوص ارائه نشده و مشخص نگردیده که این منابع به چه صورت هزینه خواهند شد.

میرزائی قمی با بیان اینکه برای ارائه تسهیلات در جهت نوسازی ناوگان فرسوده از منابع دیگری نیز می‌توان بهره برد، تصریح کرد: آلودگی هوا از بُعد سلامت اجتماعی خسارات فراوانی را به دنبال دارد که رقم این خسارات را برای تهران بانک جهانی، ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار و وزارت بهداشت ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار برآورد کرده‌اند و همین خسارات اقتصادی آلودگی هوا، می‌تواند لزوم تأمین منابع لازم را برای اجرای طرح‌های کاهش آلودگی هوا تضمین کند.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اشاره به اینکه تا کنون خسارات مذکور در پیوست‌های اقتصادی این طرح‌های کاهش آلودگی هوا لحاظ نشده و دلیل آن این بوده که مخاطبان این میزان خسارات به طور دقیق مشخص نشده‌اند، اظهار کرد: اگر بتوان سازوکاری در جهت محاسبه خسارات ناشی از آلاینده‌ها در پیوست اقتصادی طرح‌های کاهش آلودگی هوا تدوین کرد، قطعاً محرک خوبی برای عملیاتی شدن این طرح‌ها خواهد بود.

میرزائی قمی با بیان اینکه بر اساس محاسبات صورت گرفته، خسارت ناشی از آلایندگی یک کامیون فرسوده دیزلی در شهر تهران برابر ۴۶۷ میلیون تومان در سال است و این رقم برای یک موتورسیکلت فرسوده برابر ۲۱ میلیون تومان درسال می‌باشد، تصریح کرد: با فرض این‌که در صورت نوسازی یک کامیون با یک کامیون فیلتردار استاندارد، حداقل ۱۰ سال اثرات آلایندگی آن از بین برود، فایده اقتصادی ناشی از این نوسازی فقط از بُعد آلودگی هوا حدود ۴ میلیارد و هفتصد میلیون تومان خواهد بود در صورتی که قیمت یک کامیون دیزلی نو حدود ۲ و نیم میلیارد تومان است. همچنین در خصوص موتورسیکلت هم با فرض جایگزینی آن با یک موتورسیکلت برقی و حذف آلایندگی به مدت ۸ سال، منافع اقتصادی مترتب بر آن، بیش از ۲۰۰ میلیون تومان خواهد بود، در حالی که قیمت یک موتورسیکلت برقی نو کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان است.

ارسال نظرات

نام

captcha

نظر شما