در سالهای ۱۳۹۹، ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ وزارت ورزش و جوانان و سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران مکلف هستند درآمدهای تبلیغاتی ناشی از پخش مسابقات ورزشی که به ترتیب معادل ۵۰، ۱۵۰ و ۳۱۵ میلیارد تومان و در مجموع معادل ۵۱۵ میلیارد تومان است را به حساب خزانهداری واریز کنند؛ سهم وزارت ورزش در این رابطه طی سالهای مذکور ۱۵، ۴۵ و ۹۴.۵ میلیارد تومان و سهم سازمان صداوسیما نیز معادل ۳۵، ۱۰۵ و ۲۲۰.۵ میلیارد تومان است.
حال در این رابطه سازمان صداوسیما مدعی شده است سهم ۳۵ و ۱۰۵ میلیارد تومانی خود در سالهای ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ را پرداخت کرده و در مورد سال ۱۴۰۱ نیز اقدامات در حال انجام است.
نکته قابل تامل در این زمینه اما به وزارت ورزش و جوانان باز میگردد و مشخص نیست که این وزارتخانه چه مبلغی را طی سالهای ۹۹ و ۱۴۰۰ به حساب خزانهداری واریز کرده و چه عددی را نیز دریافت و به حساب فدراسیونهای ورزشی مربوطه واریز کرده است، همچنین در مورد سال جاری شرایط نامشخصی در مورد میزان دریافتیها و پرداختیها وجود دارد.
سال ۹۹
اولین بار، بر اساس قانون بودجه سال ۱۳۹۹ مشخص شد که به استناد بند (پ) ماده (۹۲) قانون برنامه ششم توسعه، وزارت ورزش و جوانان و سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران مکلف هستند درآمدهای تبلیغاتی ناشی از پخش مسابقات ورزشی را به ردیف درآمدی شماره ۱۴۰۱۸۴ نزد خزانهداری کل کشور واریز کنند. وجوه واریزی از محل ردیف ۴۹-۵۳۰۰۰۰ مندرج در جدول شماره (۹) این قانون به نسبت ۳۰ درصد در اختیار وزارت ورزش و جوانان (برای کمک به فدراسیونهای مربوطه) و ۷۰ درصد در اختیار سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران قرار میگیرد. در این قانون، همچنین درآمد حاصل از تبلیغات ناشی از پخش مسابقات ورزشی موضوع بند (پ) ماده ۹۲ قانون برنامه ششم توسعه در ردیف ملی ۵۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده که بر این اساس سهم سازمان صداوسیما ۳۵ و سهم وزارت ورزش ۱۵ میلیارد تومان تعیین شد.
سال ۱۴۰۰
همچنین بر اساس قانون بودجه سال ۱۴۰۰، درآمد حاصل از تبلیغات ناشی از پخش مسابقات ورزشی ۱۵۰ میلیارد تومان برآورد شد که باید به نسبت ۳۰ به ۷۰ بین وزارت ورزش و جوانان و سازمان صدا و سیما تقسیم میشد، بنابراین سهم وزارت ورزش و جوانان از سهم تبلیغات ناشی از پخش مسابقات ورزشی که ۱۵۰ میلیارد تومان برآورد شد معادل ۳۰ درصد بود که برابر ۴۵ میلیارد تومان می شد و مطابق قانون بودجه، در سال ۱۴۰۰ صداوسیما باید ۱۰۵ میلیارد تومان را به ورزش ایران پرداخت کند.
سال ۱۴۰۱
بر اساس لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ درآمد حاصل از تبلیغات ناشی از پخش مسابقات ورزشی ۳۱۵ میلیارد تومان برآورد شد که باید به نسبت ۳۰ به ۷۰ بین وزارت ورزش و جوانان و سازمان صدا و سیما تقسیم شود و نسبت به عدد ۱۵۰ میلیارد تومانی در قانون بودجه ۱۴۰۰، رشد ۲.۱ برابری را نشان میدهد. در نهایت نیز نمایندگان مجلس، صداوسیما را به پرداخت حق پخش مسابقات ورزشی مکلف کردند.
بر اساس قانون بودجه درآمد حاصل از تبلیغات ناشی از پخش مسابقات ورزشی موضوع بند (پ) ماده ۹۲ قانون برنامه ششم توسعه در ردیف ملی ۳۱۵ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱ در نظر گرفته شده که با توجه به نسبت ۳۰ به ۷۰ درصدی وزارت ورزش و جوانان نسبت به سازمان صداوسیما سهم وزارت ورزش معادل ۹۴.۵ میلیارد تومان و سهم صداوسیما معادل ۲۲۰.۵ میلیارد تومان خواهد بود.
صداوسیما: کامل پرداخت کردهایم/ وزارت ورزش: ناچیز پرداخت کردهاند
در مورد میزان پرداختی درآمد حاصل از تبلیغات ناشی از پخش مسابقات ورزشی از سوی سازمان صدا و سیما طی سال ۱۳۹۹ توسط وزارت ورزش و جوانان، عدد دقیقی اعلام نشده است و در خصوص سال ۱۴۰۰ نیز به گفته ورزش ورزش و جوانان (در تاریخ ۲۳ شهریور ۱۴۰۱)، روزهای پایانی سال گذشته ۷ میلیارد تومان از محل درآمدهای تبلیغات ناشی از پخش مسابقات ورزشی از سوی سازمان برنامه و بودجه به وزارت ورزش اختصاص یافته است که آن را بر اساس پخش مسابقات ورزشی بین فدراسیون های مربوطه توزیع کردهاند.
این درحالی است که مصطفی محمدی، رییس مرکز طرح، برنامه و بودجه سازمان صدا و سیما در رابطه با آخرین وضعیت پرداخت درآمدهای تبلیغاتی ناشی از پخش مسابقات ورزشی به ردیف درآمدی شماره ۱۴۰۱۸۴ نزد خزانهداری کل کشور گفته است: در بودجه سال ۹۹ و ۱۴۰۰ بخشی به نام حق پخش داشتیم؛ در بودجه ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ عددی که توسط دولت و مجلس شورای اسلامی تکلیف شده بود به صورت کامل توسط سازمان صدا و سیما پرداخت شده است و در مورد سال ۱۴۰۱ نیز فعالیتها از سوی این سازمان در مورد حق پخش تلویزیونی دنبال خواهد شد.
چرا سازمان برنامه و بودجه شفافسازی نمیکند؟
حال اما حدود ۶ ماه از سال ۱۴۰۱ گذشته و عدد مشخصی در رابطه پرداخت درآمدهای تبلیغاتی ناشی از پخش مسابقات ورزشی به ردیف درآمدی شماره ۱۴۰۱۸۴ نزد خزانهداری کل کشور وجود ندارد و مشخص نیست در مورد سال جاری چه میزان پرداختی از سوی سازمان صدا و سیما مدنظر قرار گرفته و علاوه بر این تا کنون از سوی سازمان برنامه و بودجه نیز با توجه به تفاوت اظهارات وزیر ورزش و جوانان و نیز رییس مرکز طرح، برنامه و بودجه سازمان صدا و سیما، هیچگونه توضیحی در خصوص درآمدهای تبلیغاتی ناشی از پخش مسابقات ورزشی سال ۱۴۰۰ ارائه نشده و مشخص نیست ادعای کدام مجموعه درباره درآمدهای تبلیغاتی ناشی از پخش مسابقات ورزشی، درست است؟