امروز : سه شنبه ۱ آبان ۱۴۰۳ - 07:05

Afrang Khabar

1401/7/26 19:5

رئیس جمهور گفت:ظرفیت نخبگان کشور قطعاً زمینه بسیار مناسبی برای تحقق ایده دولت مردمی در ایجاد تحول در زمینه‌های علمی و عملکردی خواهد بود.

امروز اراده جدی دولت حمایت و توجه به نخبگان است

به گزارش افرنگ خبر / سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور صبح امروز سه‌شنبه در دوازدهمین همایش بنیاد ملی نخبگان که در سالن اجلاس سران برگزار شد، با بیان اینکه امروز اراده جدی دولت حمایت و توجه به نخبگان است، افزود: ظرفیت نخبگان کشور قطعاً زمینه بسیار مناسبی برای تحقق ایده دولت مردمی در ایجاد تحول در زمینه‌های علمی و عملکردی خواهد بود.

رئیس جمهور در ادامه با اشاره به فلسفه تشکیل بنیاد نخبگان، تصریح کرد: بنیاد ملی نخبگان که با ایده و نظر حکمت‌آمیز رهبری معظم انقلاب به منظور شناسایی و حمایت از نخبگان کشور تشکیل شد، در سال‌های فعالیت خود اقدامات مفید و موثری هم داشته است، اما آنچه انجام گرفته همچنان با نقطه مطلوب فاصله دارد و باید با توجه و استفاده از تجربیات گذشته گام‌هایی نو در جهت شناسایی و حمایت از نخبگان برداشت.

آقای رئیسی در ادامه برخورداری از استعداد برتر، روحیه کار و تلاش مضاعف و تلاش برای رفع نیاز‌های کشور را از شاخصه‌های نخبگی برشمرد و اظهار داشت: اولین شکر این نعمت برای صاحب آن یعنی نخبگان، آن است که این نعمت را متعلق به خدا بداند و در مسیر رضایت او مورد استفاده قرار دهد، از خود برتر بینی که از آفات نخبگی است، پرهیز کند و تمام استعداد، خلاقیت و ابتکار خود را در جهت گره‌گشایی از نیاز‌های مردم و کشور بکار گیرد.

رئیس جمهور به کارگیری نخبگی در مسیر رفع نیاز‌های مردم و کشور را بسیار ارزشمند دانست و بر اهمیت نقش والدین، معلمان و اساتید در مسیر رشد و پیشرفت نخبگان تأکید کرد.

آقای رئیسی در ادامه سخنانش با بیان اینکه میان «دانشگاه پیشرو و دانشگاه پیرو» تفاوت زیادی وجود دارد، گفت: دانشگاه پیشرو تلاش دارد نماد نوآوری و خلاقیت باشد، خود را در کنار نظام مسایل کشور تعریف کند و با بهره‌گیری از مجرب‌ترین اساتید و بهترین دانشجویان و دانش‌پژوهان مسائل را بشناسد و در جهت حل آن‌ها پیشقراول باشد. اما دانشگاه پیرو بدون توجه به توانمندی‌های داخلی و نیرو‌های مبتکر، نوآور و خلاق کشور به دنبال آن است تا ببیند دیگران چه می‌خواهند و چه می‌کنند!

رئیس جمهور با بیان اینکه ما نسبت به استفاده از علم و دانش و تجربه کشور‌های دیگر هیچ محدودیتی نداریم، تصریح کرد: البته قطعاً با نسخه‌های ارائه شده از سوی دیگران با احتیاط برخورد می‌کنیم. کارشناسان، دانشمندان و پژوهشگران نسخه‌های ارائه شده از سوی دیگران را به دقت بررسی می‌کنند که آیا متناسب با زیست‌بوم و مسایل کشور در حوزه‌های مختلف هست یا نه؟

آقای رئیسی همچنین در تشریح تفاوت «نخبه وابسته با نخبه مستقل»، تصریح کرد: نخبه مستقل می‌خواهد آزادانه بیندیشد، خلاقیت داشته باشد، نیاز مردمش را بشناسد و تمام دانش و استعداد خود را در جهت رفع آن‌ها بکار گیرد و خود را وابسته به قدرت و پول دیگران نکند.

رئیس جمهور با بیان اینکه در گذشته شاهد غارت و دست‌اندازی دشمنان به ثروت و منابع کشور و سرزمین‌مان بودیم، اما امروز با حربه برنامه‌ریزی برای جذب نخبگان و استعداد‌های کشورمان مواجهیم، اظهار داشت: دشمن در این جنگ شناختی که علیه ما به راه انداخته به دنبال غارت قشر پیشرو و نخبه کشور است و از این جهت ما مسئولین وظیفه داریم ضمن حفظ جایگاه و کرامت نخبگان، زمینه را برای فعالیت و تداوم پیشرفت این قشر ارزشمند در کشور فراهم کنیم.

آقای رئیسی حمایت مالی، حقوقی و همچنین تسهیل‌گری در صدور مجوز‌ها بویژه برای شرکت‌های دانش‌بنیان را از جمله حمایت‌های لازم دولت از نخبگان برشمرد و افزود: امروز حضور نخبگان در جای جای کشور جلوه دارد و قطعاً فراهم کردن زمینه برای نقش‌آفرینی بیشتر آنان گره‌گشای بسیاری از مشکلات کشور در مسایل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی خواهد بود.

رئیس جمهور همچنین تأکید کرد: بنیاد ملی نخبگان وظیفه دارد حمایت‌های دولت از نخبگان را به شکل عملی پیگیری کند و ملجأ و پناهی برای نخبگان در جهت برطرف‌سازی خواسته‌ها و نیاز‌های آن‌ها باشد.

آقای رئیسی بسیاری از مشکلاتی را که برای بشریت در حال اتفاق افتادن است، ناشی از به خدمت گرفتن علم و دانش نخبگان از سوی قدرت‌های استکباری دنیا دانست و تصریح کرد: اگر هر یک از نخبگان ما به کشور دیگری مهاجرت کرد، ولو با شرایط و امکانات خوب مشغول بکار شد، اما باید از خود بپرسد که محصول فعالیت و علم و دانش او به دست چه کسی خواهد افتاد و در چه مسیری مورد استفاده قرار می‌گیرد؟

ارسال نظرات

نام

captcha

نظر شما