امروز : سه شنبه ۱ آبان ۱۴۰۳ - 10:48

Afrang Khabar

1401/7/15 22:48

­یک کارشناس صنعت خودرو گفت: برای تغییر پلتفرم خودرو‌های داخلی نیاز است با دانشگاه‌ها ارتباط برقرار کنیم تا به محصول جدیدی دست پیدا کنیم.

بن سازه خودرو‌های داخلی هر سه سال نیاز به تغییر دارد

به گزارش افرنگ خبرآقای مصطفی پهلوانی گفت: پلتفرم یا بن سازه (تکنولوژی‌ها و شاخصه‌های از پیش تعیین شده برای ساخت خودرو) هر چه بهتر طراحی شود، ماندگاری بیشتری دارد؛ اصولا بن سازه طول عمر مشخصی ندارد و ممکن است یک خودروساز ۳ تا ۵ سال یکبار بن سازه خودرو را دستخوش تغییر کند، به طور مثال تویوتا کرولا هر ۲ تا ۳ سال یکبار فیس لیفت می‌شود.

این کارشناس صنعت خودرو تشریح کرد: اکنون در داخل کشور بن سازه تیبا را داریم که متعلق به x۱۰۰ یا همان پراید است و پراید هم از بن سازه ریو برگرفته که محصول کیا از کره جنوبی برای دهه ۷۰ بوده است؛ بسیاری از خودرو‌های دیگری که در کشور داریم برگرفته از بن سازه خودرو‌های دیگر کشورهاست به طور مثال نقشه تولید پژو ۲۰۶ قدیمی است، یا پژو ۴۰۵ خودرویی متعلق به دهه ۴۰ است که سمند فیس لیفت این خودرو به شمار می‌آید و دنا هم متعلق به همان خودروست و آپشن‌های متفاوتی دارد.

پهلوانی در خصوص اینکه بن سازه (پلتفرم) شامل چه مواردی می‌شود، در ادامه افزود: مجموع سیستم ها، زیرسیستم‌ها و قطعاتی که در محصول استفاده می‌شود (سازه ای، قوای محرکه، سیستم‌های دینامیکی، الکترونیک و برق) پلتفرم را تشکیل می‌دهند؛ حتی قسمت‌های زیرین خودرو شامل سیستم تعلیق، ترمز و فرمان که جلوی چشم هم نیست، پلتفرم را تشکیل می‌دهند.

به گفته این کارشناس صنعت خودرو، برای تغییر پلتفرم خودرو‌های داخلی نیاز است با دانشگاه‌ها ارتباط برقرار کنیم تا به محصول جدیدی دست پیدا کنیم؛ اکنون بسیاری از طراحی‌ها قدیمی بوده و بن سازه بسیاری از خودرو‌ها مانند تیبا، ساینا، کوییک منسوخ شده و نیاز است جدید طراحی شود. طراحی یک بن سازه در جهان حدود دوسال طول می‌کشد، اما در ایران این زمان بیشتر است به طوری که در مورد خودرو تیبا بین ۱۰ تا ۱۲ سال بوده است.

ارسال نظرات

نام

captcha

نظر شما