امروز : شنبه ۳ آذر ۱۴۰۳ - 03:58

Afrang Khabar

1401/6/16 3:58

مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت گفت: فعال‌سازی اینترنت کودکان بخش قابل توجهی از نگرانی خانواده‌ها را برای حفظ امنیت روانی فرزندانشان در فضای مجازی رفع می‌کند.

رفع سردرگمی والدین با ایجاد «اینترنت کودک»

به گزارش افرنگ خبرامیر محمدزاده لاجوردی گفت: : شورای‌عالی فضای مجازی در سال ۱۳۹۹ وزارت ارتباطات را مکلف کرد تا با همکاری سایر نهاد‌ها زیرساخت لازم برای ایجاد فضای امن سایبری برای کودکان را فراهم کند. وزارت ارتباطات تصمیم گرفت چالش‌های موجود در این حوزه را شناسایی و اقداماتی که در گذشته انجام شده را ارزیابی کند.

وی افزود: همچنین وزارت ارتباطات موظف است دلایل استقبال یا استقبال نکردن از امکانات موجود را شناسایی و پرقدرت به این حوزه ورود پیدا کند. از همین رو این وزارتخانه با کمک اپراتور‌های تلفن همراه یک USSD کد یکسان را ایجاد کرد تا کاربران مستقل از اینکه مشتری کدام اپراتور هستند؛ اینترنت مخصوص کودکان را فعال کنند. این مسئله باعث می‌شود تا سردرگمی والدین در فعال‌کردن اینترنت مخصوص کودکان کاهش یابد.
مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت ادامه داد: بخش اول اینترنت کودکان که شامل فهرست سبز می‌شود؛ رونمایی شد و به‌مرور تکمیل خواهد شد. در هفته آینده رونمایی از فهرست سفید را خواهیم داشت. همچنین تا پایان تابستان بخش های زرد و نارنجی در هر سه اپراتور تلفن همراه فعال خواهد شد.
مدیرکل فرهنگی اجتماعی مرکز ملی فضای مجازی، هم با اشاره به پژوهش های اتحادیه اروپا درباره آسیب‌هایی که در فضای اینترنت متوجه کودکان است، گفت: از جمله آسیب‌ها می‌توان به مواجهه با محتوا‌های آزاردهنده، قلدری و آزار اذیت کودکان در فضای مجازی، مواجهه با محتوای هرزه‌نگاری، سوءاستفاده از اطلاعات کودکان، ایجاد آسیب به ابزار‌ها و شبکه های کودکان همانند ویروس‌های رایانه‌ای و نقض حریم خصوصی کودکان اشاره کرد.

وکیلیان افزود: این‌ها آسیب‌هایی است که در کشور‌های مختلف اتحادیه اروپا از ۷ درصد تا ۳۰ الی ۴۰ درصد گزارش شده است و می‌توان گفت این مشکلات جهانی است و در تمام کشور‌ها کودکان و نوجوانان با این آسیب‌ها روبه‌رو هستند.

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص فراهم شدن آموزش برای خانواده‌ها تاکید کرد: برنامه این است که از طریق صداوسیما، وزارت آموزش‌وپرورش و دستگاه‌های دیگری مانند وزارت فرهنگ که می‌توانند نقش‌آفرینی کنند بسته‌های اطلاع‌رسانی تهیه شود. خود سکو‌های پخش فیلم و سریال و یا پیام‌رسان‌ها در معرفی نقش خواهند داشت. مثلاً زمانی که یک سکوی پخش فیلم و سریال تولیدات را مطابق با آن چهار رنگ در نظر گرفته شده دسته‌بندی کند؛ یک اطلاع‌رسانی و آموزش برای خانواده‌ها خواهد بود.

مدیرکل فرهنگی اجتماعی مرکز ملی فضای مجازی در ادامه به دستورالعمل‌های موجود درباره استفاده از فضای مجازی اشاره و بیان کرد: در مورد بحث ارائه خدمات مشاوره و حمایت از کودکان و نوجوانان در معرض آسیب، مصوبه‌ای برای وزارت آموزش‌وپرورش ابلاغ شده است. طرحی در آموزش‌وپرورش برای حمایت از کودکان در معرض آسیب به نام طرح نماد وجود دارد. قرار شده تا این طرح به حوزه مخاطرات فضای مجازی نیز گسترش پیدا کند.
وکیلیان در ادامه درباره برنامه‌ریزی‌ها در حوزه تولید محتوا گفت: در این مواقع ممکن است این نگرانی پیش بیاید که ما می‌خواهیم یک دسترسی را قطع کنیم و محتوایی کم‌کیفیت ارائه دهیم. درحالی‌که این طراحی این‌گونه نیست. مثلاً اگر خانواده‌ای یک سرویس پخش فیلم را استفاده می‌کند؛ سرویس همان گونه باقی خواهد ماند و یک امکان به آن اضافه می‌شود. این امکان اضافه می‌شود که خانواده متناسب با فرزند خود تعیین کند که از کدام بسته‌های محتوایی استفاده شود. از این جهت یک‌جور افزایش خدمت‌رسانی و فراهم کردن امکانات جدید است. البته ما مشکل بزرگ تولید محتوا را در کشور داریم و تصمیم گرفتیم از محصولات خارجی نیز استفاده کنیم.
در پایان علمیه کارشناس فناوری و فضای سایبری تأکید کرد: این اتفاق خوبی است که خانواده تصمیم‌گیر است. خانواده می‌تواند سفارشی‌سازی کند، نظارت کند و تغییر دهد. اتفاقاً کودک و نوجوان ما مشتاق است که فضای امن خود را بشناسد تا در این فضا ایده‌پردازی کند و آن را مدیریت کند؛ لذا در آینده خود کاربران که کودکان و نوجوانان هستند که در حوزه تولید محتوا به ما سرنخ خواهند داد. این فضا بازار بسیار خوبی نیز برای تولیدکنندگان محتوا در بخش خصوصی خواهد بود.

ارسال نظرات

نام

captcha

نظر شما