امروز : سه شنبه ۱ آبان ۱۴۰۳ - 06:58

Afrang Khabar

1401/5/3 18:58

گفتگو با محمد برزگری، رئیس مرکز تنظیم مقررات سازمان امور مالیاتی

رئیس مرکز تنظیم مقررات پایانه‌های فروشگاهی و سامانه‌های مودیان سازمان امورمالیاتی بابیان اینکه سامانه مودیان فرارمالیاتی را به حداقل ممکن کاهش می‌دهد، ازاجرای مرحله به مرحله وتدریجی این سامانه خبرداد

سامانه مودیان؛ فرار مالیاتی را به حداقل ممکن کاهش می‌دهد

به گزارش افرنگ خبرمحمد برزگری عصر امروز در نشست خبری که در اداره کل مالیاتی یزد برگزار شد در ارتباط با سامانه مودیان و پایانه‌های فروشگاهی اظهار داشت: اجرای این قانون با مکانیزمی که یک شخص به عنوان صادر کننده صورت حساب که در واقع فروشنده یا ارائه کننده خدمات است و طرف مقابل که خریدار کالا و یا دریافت کننده خدمات است، با تایید صورت حساب مکانیزمی را برای شفاف شدن فعالیت‌های اقتصادی را به وجود می آورد.

رئیس مرکز تنظیم مقررات پایانه‌های فروشگاهی و سامانه‌های مودیان سازمان امور مالیاتی کشور مبارزه با فرار مالیاتی را یکی دیگر از نتایج خوب این قانون دانست و گفت: از یک طرف خریدار و فروشنده در این سامانه همدیگر را کنترل می‌کنند و از طرف دیگر با فرآیندها یک نظام خود کنترلی را به وجود آورده و به شدت مبارزه با فرار مالیاتی را در بر می‌گیرد.

وی با بیان اینکه نکته دیگری که از اهداف و خروجی‌های این قانون است، ایجاد بستری‌های اطلاعاتی برای برنامه‌ریزی‌های مالیاتی و غیرمالیاتی خواهد بود گفت: زمانی که این قانون اجرا شود مشخص می‌شود که چه کالایی در چه زمانی و در کدام نقطه بیشتر مورد نیاز است و به همین دلیل در زمان نیاز تصمیم بهتری می‌توان گرفت.

رئیس مرکز تنظیم مقررات پایانه های فروشگاهی و سامانه های مودیان سازمان امور مالیاتی کشور تصریح کرد: مبارزه با قاچاق، مبارزه با احتکار و گران‌فروشی و موارد دیگر از جمله اهداف جانبی است که در این قانون دیده شده است.

برزگری افزود: خروجی این قانون به افزایش سطح درآمدهای مالیاتی، پایدارشدن درآمدهای مالیاتی و جلوگیری از تورم است و به صورت کلان مورد توجه قرار گرفته است.

وی تمام مودیان و صاحبان مشاغل و اشخاص حقوقی را مشمول این قانون دانست و گفت: نگاه سازمان مالیاتی بر این است که این قانون را به صورت تدریجی پیش ببرد و بخش هایی که آمادگی لازم برای اجرای آن را دارند در گام نخست و سپس در گام های بعدی سایر مودیان اضافه می شوند.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: از 20 تیر که به صورت فراخوان داوطلبان امکان عضویت در این سامانه فراهم شده، 3700 نفر درخواست عضویت داده و کارپوشه‌های آنها فراهم شده است.

برزگری افزود: این قانون دارای دو قسمت کلان است که بخش نخست آن مربوط به سامانه مودیان است و در واقع همان سامانه‌ای است که امروز مودیان در آن ثبت نام کرده و با عضویت در آن یک کارپوشه دریافت می‌کند.

رئیس مرکز تنظیم مقررات پایانه‌های فروشگاهی و سامانه‌های مودیان سازمان امور مالیاتی کشور ادامه داد: بخش بعدی مربوط به پایانه فروشگاهی است که مودیان از دستگاه‌های پوز و سامانه‌های فروشگاهی استفاده کرده و صورتحساب را بر اساس معیارها و استانداردهای مربوطه صادر می‌کند.

وی با بیان اینکه با این کار، صورتحساب‌های صادر شده مودی از یک مسیر امن به سامانه مودیان ارسال می‌شود تصریح کرد: پس از ایجاد سامانه مودیان، مهلتی برای آنها در نظر گرفته می‌شود که بتوانند عضو شده و با تهیه پایانه فروشگاهی اقدام به صدور صورتحساب کنند.

برزگری تصریح کرد: هنوز سازمان مالیاتی فراخوان الزام به ثبت نام را به دلیل روند تدریجی تشویقی آن صادر نکرده و پس از دریافت مجوز یک سری از مودیان ملزم به دریافت پایانه و صدور صورتحساب الکترونیکی شده و برای این منظور فرجه زمانی در نظر گرفته می‌شود.

ارسال نظرات

نام

captcha

نظر شما