امروز : چهارشنبه ۲ آبان ۱۴۰۳ - 01:07

Afrang Khabar

1401/4/31 1:7

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی با اعلام اینکه برنامه هسته‌ای ایران در حال پیشرفت است در عین حال تاکید کرد این بدان معنا نیست که ایران در حال ساخت سلاح هسته‌ای است.

گروسی: ایران در حال ساخت سلاح هسته‌ای نیست

به گزارش افرنگ خبر /مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی با اعلام اینکه برنامه هسته‌ای ایران در حال پیشرفت است در عین حال تاکید کرد این بدان معنا نیست که ایران در حال ساخت سلاح هسته‌ای است.

رافائل گروسی روز جمعه ۳۱ تیرماه در مصاحبه با نشریه اِل پائیس اسپانیا گفته است برنامه هسته‌ای ایران به شدت فراتر از آنچه در سال ۲۰۱۵ بود، رشد کرده است، این رشد نه تنها کمی، بلکه کیفی و در سطوح غنی سازی است. زیرا تهران مشکلات جدیدی ایجاد کرده و مذاکرات متوقف شده است.  

مدیرکل آژانس گفت برنامه هسته‌ای ایران به سرعت در حال پیشرفت است و ما اطلاعات بسیار کمی داریم.

وی اضافه کرد این بدان معنا نیست که ایران در حال ساخت سلاح هسته‌ای است، اما هیچ کشوری که طرح‌های جنگی نداشته باشد در سطح ۶۰ درصد غنی سازی نمی‌کند.

گروسی گفت: ما در شرایط به شدت پیچیده‌ای قرار داریم، زیرا ایران نه تنها قاطعانه و سریع پیش می‌رود، بلکه همزمان در حال کاهش اطلاعات آژانس در همه این حوزه هاست.

گروسی گفت این اقدام چالشی جدی برای تلاش‌های آژانس ایجاد می‌کند. آژانس قادر به حفظ روند دریافت مداوم اطلاعات در ارتباط با برنامه ایران نخواهد بود. این ضربه‌ای مهلک به مذاکرات وارد می‌کند.

وی گفت بر این باور است مذاکرات هسته‌ای بر سر مسائل غیر هسته‌ای به بن بست رسیده که آمریکا نیز به این موضوع اشاره کرده است. آمریکا از انجام خواسته‌های ایران خودداری کرده است.

گروسی گفت: فکر می‌کنم توافق نسبتاً محکمی درباره بخش هسته‌ای حاصل شده بود، اما آنچه واضح است شامل این موضوع می‌شود که در ارتباط با حوزه‌های دیگر همانند اقتصادی، سیاسی و مالی توافقی حاصل نشده است.

گروسی افزود: نتیجه نهایی این است که من حدود پنج هفته است که اطلاعات بسیار ضعیفی در ارتباط با یک برنامه هسته‌ای دارم که به سرعت پیش می‌رود و بنابراین، اگر توافقی حاصل شود برای من بسیار دشوار خواهد بود که همه قطعات این پازل را در ارتباط با این دوره بی اطلاعی در کنار یکدیگر قرار دهم. این اقدامی غیرممکن نیست، اما به کاری بسیار پیچیده و شاید برخی توافقات خاص نیاز دارد.

ارسال نظرات

نام

captcha

نظر شما